H Μπιάνκα Ντέβινς είχε έντονη διαδικτυακή ζωή, όπως πολλοί έφηβοι της ηλικίας της
Η 17χρονη είχε αποφοιτήσει πρόσφατα από το λύκειο και ανυπομονούσε να ξεκινήσει τις σπουδές της στην ψυχολογία λίγο αργότερα μέσα στην ίδια χρονιά.
Όπως έγραψε η ίδια το προηγούμενο Σάββατο σε μία πλατφόρμα με gamers, ήταν ενθουσιασμένη για τα 400 χιλιόμετρα που θα διένυε από τα βόρεια της Νέας Υόρκης στο Κουίνς για μία συναυλία. Ωστόσο, πριν προλάβει να γυρίσει σπίτι της το πρωί της Κυριακής, η Μπιάνκα ήταν νεκρή.
Το είδος της σχέσης της με τον άντρα που κατηγορείται για τη δολοφονία της, δεν είναι ακόμη ξεκάθαρο. Ωστόσο, λίγες ώρες μετά τη σύλληψή του, αποκαλύφθηκε πως ο άντρας είχε αναρτήσει στο διαδίκτυο λεπτομερείς φωτογραφίες από τη δολοφονία της έφηβης. Μέσα στις επόμενες μέρες, η ιστορία της είχε γίνει γνωστή σε όλον τον κόσμο, όπως και οι τρομακτικές φωτογραφίες από τον θάνατό της.
Έχοντας απασχολήσει την επικαιρότητα, ο θάνατος της Μπιάνκα είναι η πιο πρόσφατη περίπτωση, στην οποία πρέπει να εξεταστεί η σχέση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και του βίαιου περιεχομένου. Εδώ, εξηγούμε πώς μαθεύτηκε η δολοφονία της Μπιάνκα στο διαδίκτυο και πώς κάποιοι έσπευσαν να εκμεταλλευτούν το περιστατικό μέσα σε λίγες μόνο ώρες μετά τον θάνατό της.
«Here comes Hell. It’s redemption, right?” (Πλησιάζει η Κόλαση. Λύτρωση, ε;)
Ο Μπράντον Άντριου Κλαρκ έκανε αυτό το ερώτημα στους φόλοουέρς του στο ίνσταγκραμ, σε μία ιστορία διάρκειας 24 ωρών, στίχο τον οποίο δανείστηκε από ένα ροκ κομμάτι. Η ανάρτηση έγινε λίγο πριν τα ξημερώματα της προηγούμενης Κυριακής.
Η εικόνα που μοιράστηκε έπειτα, ήταν ακόμη πιο ανατριχιαστική. Μία θολή φωτογραφία βρισκόταν αναρτημένη τώρα στον λογαριασμό του άντρα, πάνω στην οποία είχε γράψει «Συγνώμη, Μπιάνκα» και μπορούσε κανείς να δει τον γεμάτο αίματα κορμό μιας γυναίκας.
Πριν από αυτό το περιστατικό, ο λογαριασμός του στο ίνσταγκραμ (τον οποίο αποφασίσαμε να μην δώσουμε στη δημοσιότητα), χρησιμοποιούνταν για αμέτρητες σέλφι και δημοσιεύσεις σχετικές με τη μουσική και την τέχνη. Η αστυνομία πιστεύει πως ο 21χρονος είχε γνωρίσει την Μπιάνκα μέσω της πλατφόρμας δύο μήνες νωρίτερα και πως από εκείνη τη στιγμή, η σχέση τους είχε εξελιχθεί αποκλειστικά από κοντά.
«Αυτή είναι η ζωή σου και τελειώνει από στιγμή σε στιγμή.»
Φράση από ταινία του 1999, Fight Club (αριστερά) αναρτήθηκε επίσης στον λογαριασμό
Το Σάββατο, ο 21χρονος πήγε την Μπιάνκα με το αυτοκίνητό του στη Νέα Υόρκη από την Ουτίκα, όπου εκείνη διέμενε, ώστε να δουν ζωντανά την Καναδή τραγουδίστρια, Νικόλ Ντόλανγκανγκερ. Η αστυνομία υποστήριξε τη θεωρία πως το ζευγάρι είχε ξεκινήσει έναν καβγά στον γυρισμό, πιθανότατα σχετικά με το αν η Μπιάνκα φιλήθηκε με κάποιον άλλον, κι εκείνος τη μαχαίρωσε θανάσιμα.
Η αστυνομία ανέφερε πως ο ύποπτος ανήρτησε μία ακόμη πιο σοκαριστική φωτογραφία της Μπιάνκα στο Discord, μία δημοφιλή πλατφόρμα επικοινωνίας για gamers. Σε αυτή τη φωτογραφία, τα τραύματα στο λαιμό της Μπιάνκα καθιστούσαν σαφές πως οι πληγές ήταν θανάσιμες.
Φωτογραφίες από προσωπικά μηνύματα σε ομαδική συζήτηση στο Discord, τα οποία έχουν τώρα σβηστεί, αλλά όπως φαίνεται φίλοι της Μπιάνκα πρόλαβαν να δουν, δείχνουν πως ο 21χρονος μοιράστηκε την εικόνα γύρω στις 6:00.
Καθώς οι φίλοι, ανήσυχοι πάσχιζαν να καταλάβουν εάν η φωτογραφία ήταν αληθινή, ο ύποπτος συνέχισε να αναρτά προσβλητικό περιεχόμενο στην ομαδική συζήτηση. Τα μέλη της συζήτησης κράτησαν φωτογραφίες των μηνυμάτων και του λογαριασμού του στο Snapchat και έκρουσαν τον κώδωνα του κινδύνου.
Ως τις 7.20, η αστυνομία της Ουτίκα είχε λάβει αμέτρητα τηλεφωνήματα σχετικά με τις ανατριχιαστικές αναρτήσεις, ακόμη και από άλλες πολιτείες. Η αστυνομία είπε πως και ο ίδιος ο ύποπτος είχε καλέσει προχωρώντας σε ενοχοποιητικές δηλώσεις για τις πράξεις του.
Όταν εντοπίστηκε από έναν αστυνομικό σε δασώδη περιοχή στο τέλος ενός κατοικημένου δρόμου, εκείνος προσπάθησε να αυτοκτονήσει κόβοντας τον λαιμό του. Έπειτα, ξάπλωσε πάνω σε έναν μουσαμά, τον οποίο η αστυνομία αναφέρει πως ο 21χρονος είχε τοποθετήσει γύρω από το σώμα της Μπιάνκα, ενώ σε όλο αυτό το διάστημα έβγαζε περισσότερες φωτογραφίες και τις αναρτούσε στο διαδίκτυο.
Πολύ σύντομα, ο ύποπτος συνελήφθη και μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο. Μία ημέρα αργότερα, αφού ακολούθησε έκτακτο χειρουργείο, κατηγορήθηκε για τη δολοφονία της Μπιάνκα.
Πώς διέρρευσε ο θάνατος της Μπιάνκα
Το ίνσταγκραμ δεν έχει επιβεβαιώσει πότε ακριβώς άρχισε να λαμβάνει τις πρώτες αναφορές σχετικά με τη βίαιη εικόνα που ανήρτησε ο ύποπτος δημόσια σε ιστορία. Ωστόσο, την Κυριακή, άρχισαν να ακούγονται διάφορα όχι μόνο από τους διαδικτυακούς της φίλους, πολλά από τα οποία αποτελούσαν παραπληροφόρηση.
Ως το απόγευμα της Κυριακής, το τουίτερ ήταν γεμάτο με σχόλια για τις αναρτήσεις στο ίνσταγκραμ, ενώ πολλοί άρχισαν να τις αναδημοσιοποιούν στους λογαριασμούς τους. Κάποιοι παρακαλούσαν τους υπόλοιπους χρήστες να μη δει κανείς την ιστορία που είχε αναρτήσει ο άντρας, αλλά να κάνουν αναφορά στον λογαριασμό του.
Από την αρχή κιόλας, υπήρξαν χρήστες που υποστήριξαν πως οι αναφορές τους δεν βρήκαν ανταπόκριση, καθώς δεν παραβίαζαν τους όρους του ίνσταγκραμ. Ύστερα από ερωτήσεις του BBC, δεν δόθηκε καμία απάντηση από την πλατφόρμα για το πόσες ώρες βρισκόταν αναρτημένη δημόσια η ιστορία του υπόπτου. Ωστόσο, φωτογραφίες δηλώνουν πως ήταν αναρτημένη για περισσότερες από 20 ώρες.
Ο Τζέιμς Ντένσλει, καθηγητής ποινικής δικαιοσύνης στη Μινεσότα, υποστήριξε πως αυτό το είδος δημόσιας βίας έβαλε σε κίνδυνο όσους παρακολούθησαν την ιστορία, μιας και θα μπορούσαν να αποκτήσουν δευτερεύον τραύμα, καθώς και θυματοποίησε για ακόμη μία φορά ίδια την Μπιάνκα.
«Σε τέτοιες περιπτώσεις, ευχόμαστε να αναπαυτεί ο νεκρός», είπε στο BBC. «Η αλήθεια είναι ότι σε αυτήν περίπτωση η ψυχή της κοπέλας δεν μπορεί να αναπαυτεί, γιατί συνεχίζει να ζει μέσω αυτής της συνέχειας που δίνεται στο ατυχές περιστατικό μέσω του διαδικτύου, κάθε φορά που η εικόνα της δημοσιοποιείται.»
Μία από τις πρώτες συζητήσεις για τη δολοφονία, έγινε ανάμεσα σε χρήστες του 4chan, μίας σελίδας ανταλλαγής μηνυμάτων, όπου οι αναρτήσεις γίνονται ανώνυμα. Η σελίδα αυτή, μαζί με την ακόμη πιο ακραία σελίδα, 8chan, έχουν γίνει γνωστές τα τελευταία χρόνια για ύποπτες αναρτήσεις και τη συσχέτισή τους με φονικές επιθέσεις.
Πριν τη δολοφονία των 51 ανθρώπων σε δύο τζαμιά του Κράισττσερτς τον περασμένο Μάρτιο, είχε αναρτηθεί στο 8chan ένα μανιφέστο στο όνομα του ένοπλου δράστη. Εκείνος βιντεοσκόπησε ζωντανά μέσω Facebook το μακελειό, παροτρύνοντας όσους παρακολουθούσαν να κάνουν εγγραφή στο κανάλι του. Αυτή η τακτική, φαίνεται πως χρησιμοποιήθηκε και από τον ύποπτο της Ουτίκα, αφού ανήρτησε εικόνες από τη δολοφονία της Μπιάνκα στο Discord.
Αυτό μαζί με άλλα σχόλια που αποδίδονται στον ύποπτο της Ουτίκα κατά τη διάρκεια της επίθεσης, ήταν ένα δείγμα της γλώσσας που χρησιμοποιείται σε αυτές τις κοινότητες στο διαδίκτυο, όπως είπε ο Ρόμπερτ Έβανς στο BBC, ερευνητικός δημοσιογράφος με ειδίκευση στη ριζοσπαστικοποίηση στο διαδίκτυο.
Λέγεται πως και ο ύποπτος και η Μπιάνκα χρησιμοποίησαν το 4chan κάποια στιγμή στο παρελθόν. Χρήστες του φόρουμ γιόρτασαν την Κυριακή «άλλη μία δολοφονία στο 4chan», ενώ καθώς μιλούσαν για τον θάνατό της, προέβαιναν σε προσβλητικούς και μισογυνιστικούς χαρακτηρισμούς, αποδίδοντας ευθύνες στο θύμα, αλλά και πειράζοντας τις εικόνες της, μετατρέποντάς τες σε χιουμοριστικές-σαδιστικές.
Χρήστες μοιράζονται θετική ενέργεια και καλλιτεχνικές εικόνες στο διαδίκτυο μετά τον θάνατο της Μπιάνκα, χρησιμοποιώντας το hashtag #RIPBianca
Ο Έβανς δήλωσε πως οι σκληρές εικόνες και γλώσσα ήταν πράγματα «εξαιρετικά κοινά» σε αυτές τις πλατφόρμες. Συνέκρινε τον τρόπο με τον οποίο κάποιοι νέοι ριζοσπαστικοποιήθηκαν σε αυτές τις ιστοσελίδες με την στρατολόγηση τρομοκρατικών ομάδων.
«Αυτό που πρέπει να κάνουμε είναι να πολεμήσουμε την προπαγάνδα ελπίζοντας ότι μια-δυο φορές τον χρόνο, τουλάχιστον ένα άτομο θα έχει πολύ μίσος στην καρδιά του για να κάνει κάτι», είπε στο BBC.
Πιστεύει ότι η νομοθεσία πρέπει να δει πιο σοβαρά τη ριζοσπαστικοποίηση σε αυτές τις σελίδες.
«Δε νομίζω πως η ISIS θα είχε τη δυνατότητα να μεγαλώσει σε ένα μέρος όπως το 8chan”, συμπλήρωσε.
«Αλλά, την ίδια στιγμή, το ίντερνετ είναι αυτό που είναι. Και δεν ξέρω αν υπάρχει τρόπος να αστυνομεύουμε κάθε γωνιά του απέραντου και σκοτεινού αυτού τόπου. Είναι ένα πρόβλημα που δεν μπορούμε να αποφύγουμε στον 21ο αιώνα και σίγουρα δε λύνεται απλά με έναν χάρτη.»
Ο κ. Ντένσλει λέει πως αυτές οι ιστοσελίδες έχουν γίνει ένα σημείο συνάντησης «χαμένων ψυχών»
«Πρόκειται για απόψεις που σε μία πραγματική κοινωνία θα χαρακτηρίζονταν ως προσβλητικές», είπε στο BBC. «Πιστεύω πως η αναπαραγωγή κοινών απόψεων στο ίδιο μέρος, κάνει αυτά τα άτομα να προωθούν αυτές τις ιδέες και να αποκτούν δύναμη.»
Τη Δευτέρα, όταν η αστυνομία επιβεβαίωσε ότι οι εικόνες της Μπιάνκα ήταν αληθινές, το περιστατικό είχε ήδη ακουστεί και είχε βρει τον δρόμο του στα δημοφιλή μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Για ώρες, το #RIPBianca έπαιζε ακόμη και στο τουίτερ στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Και ενώ η ιστορία συνέχισε να δημοσιοποιείται, ξεκίνησε, όπως ήταν αναμενόμενο, η αναζήτηση των λογαριασμών και των εικόνων για τα οποία γινόταν λόγος στις αναρτήσεις. Με όλη αυτή έκταση που πήρε το θέμα, ο αριθμός των φόλοουερς στον λογαριασμό της Μπιάνκα, άρχισε να εκτοξεύεται.
Η έφηβη έκανε υπερβολική χρήση του ίντερνετ, αλλά κάποια μέσα διόγκωσαν τον αριθμό των φόλοουέρς της. Παρατραβηγμένοι τίτλοι έκαναν λόγο για τη δολοφονία μιας instagram influencer ή πολύ συχνά χρησιμοποιούσαν τον υποτιμητικό και μισογυνιστικό όρο «e-girl» για να την περιγράψουν.
Στην πραγματικότητα, η Μπιάνκα είχε μόλις 2.000 φόλοουερς στον κύριο λογαριασμό της στο ίνσταγκραμ πριν τα νέα του θανάτου της κάνουν τον γύρο του κόσμου, σύμφωνα με την ιστοσελίδα SocialBlade. Ωστόσο, στην εβδομάδα που ακολούθησε, οι φόλοουερς ξεπέρασαν τους 160.000.
Οι φόλοουερς πενθούν –Ο αριθμός στους λογαριασμούς της Μπιάνκα συνεχίζει να αυξάνεται
Ο λογαριασμός του υπόπτου προσέλκυσε, επίσης, χρήστες. Παρ’ότι το προφίλ του 21χρονου είχε τροποποιηθεί κάποια στιγμή κατά τη διάρκεια της επίθεσης, έτσι ώστε να αντικατοπτρίζει τις αυτοκτονικές του τάσεις, το ίνσταγκραμ δεν απενεργοποίησε τον λογαριασμό παρά μόνο όταν η αστυνομία επιβεβαίωσε την ταυτότητά του τη Δευτέρα, πάνω από μία μέρα, δηλαδή, μετά τη δολοφονία. Έως τότε, οι φόλοουέρς του είχαν αυξηθεί κατά χιλιάδες και το προφίλ του είχε κατακλυστεί από σχόλια.
Κάποιοι εκμεταλλεύτηκαν τον θάνατο της Μπιάνκα, ο οποίος είχε παίξει δημόσια τόσο πολύ και άρπαξαν την ευκαιρία για να κερδίσουν φόλοουερς. Σχόλια όπως «ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΕ!!!& ΣΤΕΙΛΤΕ ΜΟΥ ΜΗΝΥΜΑ!! για να έχετε ολόκληρο το βίντεο και τις εικόνες» βρίσκονταν παντού στις αναρτήσεις του υπόπτου. Δεκάδες χρήστες, στους οποίους είχαν τάξει εικόνες του φρικαλέου περιστατικού, κρύβονταν πίσω από τις ιδιωτικές σελίδες. Άλλοι προσπάθησαν να ξεγελάσουν χρήστες δείχνοντάς τους σκληρές εικόνες που γελοιοποιούσαν την κατάσταση ή και προϊόντα που προσπαθούσαν να πουλήσουν.
Κάποιοι το πήγαν τόσο μακριά που άλλαξαν όνομα χρήστη ή δημιούργησαν νέους λογαριασμούς υπό το ψευδώνυμο του υπόπτου για να προσελκύσουν ανθρώπους στα προφίλ τους με κίνητρο την αναζήτηση φωτογραφιών.
Όταν ένα από τα άτομα που κρύβονται πίσω από αυτούς τους λογαριασμούς ρωτήθηκε σε προσωπικό μήνυμα για τους λόγους που το έκανε, η απάντηση που δόθηκε ήταν πως άλλαξε το όνομα καθαρά από περιέργεια. Στη συνέχεια, όμως, ένιωσε λίγες ενοχές» για το θύμα και την οικογένειά της. Αρχικά, υποσχέθηκε πως θα σταματήσει, αλλά περίπου μία ώρα αφού εγκατέλειψε το ψευδώνυμο, επανήλθε σε αυτό.
Ένα άλλο άτομο που χρησιμοποίησε το όνομα χρήστη του υπόπτου, είπε στο BBC ότι το έκανε «για προβολή στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης», προσθέτοντας: «Οι άνθρωποι κάνουν τα πάντα για να κερδίσουν φόλοουερς και διασημότητα».
Την Τρίτη, ο ίδιος χρήστης δήλωσε πως είχε συγκεντρώσει πάνω από 1.000 αιτήματα και περίπου 100 μηνύματα. Στα μηνύματα εκφραζόταν μέχρι και ενδιαφέρον για ηλεκτρονικές πληρωμές έναντι των εικόνων.
Το ίνσταγκραμ είπε στο BBC πως ερευνούσε hashtags και λογαριασμούς, στα οποία κάποιοι υποστήριζαν πως έχουν υλικό από τη δολοφονία. Τη στιγμή της δημοσιοποίησης, το μεγαλύτερο μέρος αυτού είχε διαγραφεί.
Η μητέρα της Μπιάνκα (δεξιά) είπε πως η οικογένειά της ήταν «συντετριμμένη από τον χαμό του όμορφου αγγέλου τους»