Ένας 49χρονος ελαιοχρωματιστής με αγάπη για τις Τέχνες είναι ο δράστης της κλοπής των πινάκων του Πικάσο και του Μοντριάν που είχαν κλαπεί από την Εθνική Πινακοθήκη στις 9 Ιανουαρίου το 2012.
Ο δράστης σχεδίαζε επί 6 ολόκληρους μήνες την κλοπή την οποία, σύμφωνα με τις Αρχές, διέπραξε μόνος του παρατηρώντας τους χώρους της Πινακοθήκης ενώ γνώριζε ακόμη και τις ώρες που έβγαιναν για κάπνισμα οι σεκιούριτι. Η επιλογή των πινάκων έγινε τυχαία και όπως υποστήριξε ήθελε να έχει στην κατοχή του έναν σπουδαίο πίνακα.
Αξίζει να σημειωθεί πως είχε αφαιρέσει και έναν τρίτο πίνακα θρησκευτικής απεικόνισης του Ιταλού Γουλιέλμο Κάτσια τον οποίο τον κατέστρεψε κατά την προσπάθεια να τον αφαιρέσει και τον πέταξε σε λεκάνη τουαλέτας την βραδιά της κλοπής.
Όπως είπε ο 49χρονος, έφτασε στην Πινακοθήκη με Μετρό και έβαλε τους πίνακες μέσα σε έναν σάκο. Επι 9 χρόνια είχε τους πίνακες σε μια κρύπτη στο σπίτι του και τους τελευταίους 2 μήνες τους είχε τοποθετήσει σε χώρο που ο ίδιος είχε σκάψει σε δασική περιοχή στον Κουβαρά.
Οι αστυνομικοί τον εντόπισαν μετά από πληροφορία που έφτασε στην διάθεσή τους ότι αυτός είναι ο δράστης. Τότε τέθηκε υπό παρακολούθηση το σπίτι του και οι κινήσεις του και εν τέλει συνελήφθη.
Ο ίδιος δεν προσπάθησε να αρνηθεί πως αυτός είναι, παραδεχόμενος από την πρώτη στιγμή την κλοπή. Μάλιστα δήλωσε στους αστυνομικούς πως δεν είχε σκοπό να τους πουλήσει αλλά όπως ανέφερε απλά ήθελε να τους κρατήσει.
Τι είπαν Χρυσοχοΐδης – Μενδώνη
Στον εντοπισμό των σπουδαίων έργων των Πάμπλο Πικάσο και Πιετ Μοντριάν που είχαν κλαπεί το 2012 από την Εθνική Πινακοθήκη αναφέρθηκαν αναλυτικά στην κοινή τους συνέντευξη Τύπου ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη Μιχάλης Χρυσοχοΐδης και η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη. Στη συνέντευξη συμμετείχαν και επιχειρησιακοί παράγοντες, που έδωσαν λεπτομέρειες για τον δράστη.
Οι δύο υπουργοί, με τους δύο πίνακες δίπλα τους, εξήγησαν πώς εξιχνιάστηκε η «κλοπή του αιώνα» -όπως χαρακτηρίστηκε- και πώς έπεσε στα χέρια των αστυνομικών αρχών ο 49χρονος.
Ο κ. Χρυσοχοΐδης είπε ότι «ένας Έλληνας στέρησε τον πίνακα, αλλά Έλληνες τον έφεραν πίσω. Εύχομαι όλα τα έργα τέχνης της πατρίδας μας να βρουν την φυσική τους θέση και να επιστρέψουν εκεί που ανήκουν».
Από την πλευρά της, η κυρία Μενδώνη μίλησε για μια ξεχωριστή μέρα και τόνισε ότι η ανάκτηση του πίνακα του Πικάσο έρχεται σε μια πραγματικά ξεχωριστή στιγμή για την χώρα μας αφού γιορτάζουμε τα 200 χρόνια από την Επανάσταση του 1821.
Ο πίνακας, όπως είπε, είναι δώρο του ζωγράφου στον ελληνικό λαό για την αντίστασή του στις ναζιστικές θηριωδίες και φέρει την ιδόχειρη αφιέρωσή του. «Ο πίνακας ήταν αδύνατον να πωληθεί αλλά και να εκτεθεί κάπου. Η Πινακοθήκη έκλεισε λίγες ημέρες μετά την κλοπή», συνέχισε η κυρία Μενδώνη και θύμισε ότι άνοιξε στις 25 Μαρτίου φέτος για να τιμήσει τους αγώνες του έθνους.
Όπως επισήμανε η υπουργός Πολιτισμού, «η πινακοθήκη επουλώνει το μέγιστο τραύμα της, το 2021 είναι η χρονιά της Εθνικής Πινακοθήκης γιατί χάρη σε εσάς η έρευνα δεν σταμάτησε ποτέ». Η Λίνα Μενδώνη θύμισε ακόμα ότι η Η πινακοθήκη επουλώνει το μέγιστο τραύμα της Πλάκα είχε πει όταν έγινε η κλοπή, ότι η κλοπή είναι θάνατος. «Σήμερα ζούμε ανάσταση» ανέφερε.
Τα κλεμμένα έργα
Πρόκειται για τον πίνακα του Πικάσο «Γυναικείο Κεφάλι» που είχε φιλοτεχνηθεί το 1939 και το δώρισε ο μεγάλος ζωγράφος το 1949 στον ελληνικό λαό ως τιμητική προσφορά για την γενναία αντίσταση κατά τη γερμανική κατοχή.
Ο δεύτερος είναι ένας πίνακας του Ολλανδού Πιέτ Μοντριάν του 1905 που απεικονίζει ένα ανεμόμυλο κατά μήκος ποταμού «Ο ανεμόμυλος Στάμμερ» ο οποίος αγοράστηκε το 1963 από τον Αλέξανδρο Παππά ο οποίος τον δώρισε στην συνέχεια στην Εθνική Πινακοθήκη.
Εκτός από τους δύο πίνακες που βρέθηκαν, από την Εθνική Πινακοθήκη είχε κλαπεί ένα ακόμη έργο και συγκεκριμένα ένα σχέδιο θρησκευτικής απεικόνισης του Ιταλού Γουλιέλμο Κάτσια.
Υπενθυμίζεται ότι η μεγάλη κλοπή των πινάκων είχε γίνει τα ξημερώματα της 9ης Ιανουαρίου 2012.
[email protected]