Δημοσιοποίηση των 10 πρώτων σημείων που θα τοποθετηθούν κάμερες με AI (τεχνητή νοημοσύνη) σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, πριν ακόμη έρθει προς διαβούλευση το σχετικό νομοσχέδιο που επεξεργάζεται το υπουργείο ψηφιακής διακυβέρνησης.
Αδιανόητο θα έλεγε κανείς, αλλά στη χώρα μας φαντάζει κανονικότητα.
Πού θα τοποθετηθούν οι κάμερες με τεχνητή νοημοσύνη
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, 2.000 κάμερες με τεχνητή νοημοσύνη θα τοποθετηθούν, στη συμβολή της Πανεπιστημίου με τη Βασιλίσσης Σοφίας, στη Λεωφόρο Μεσογείων και Χαλανδρίου, στη Λεωφόρο Μαραθώνος και Φλέμινγκ, στη Λεωφόρο Συγγρού και Μεγάλου Αλεξάνδρου, στη Λεωφόρο Συγγρού και Εφέσου, καθώς και στη Λεωφόρο Συγγρού με τη συμβολή της με την Αγίας Φωτεινής.
Κάμερες με τεχνητή νοημοσύνη θα τοποθετηθούν πιλοτικά και σε 10 ηλεκτρικά λεωφορεία του ΟΣΥ που θα καταγράφουν παραβάσεις… εν κινήσει, ενώ θα τοποθετηθούν και σε κάμερες σε δρόμους στη Θεσσαλονίκη και συγκεκριμένα, στη Λεωφόρο Μεγάλου Αλεξάνδρου.
Οι κάμερες που θα εγκατασταθούν στα λεωφορεία, θα καταγράφουν παραβάσεις που αφορούν μεταξύ άλλων, κίνηση ή παρκάρισµα σε λεωφορειολωρίδα, παραβίαση του ορίου ταχύτητας και στάση σε διάβαση πεζών.
Κλήσεις με SMS στο κινητό!
Όσοι εντοπίζονται να παρανομούν στους δρόμους που θα τοποθετηθούν οι κάμερες με AI, για παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, υπέρβαση ορίου ταχύτητας, κίνηση ή στάση σε λεωφορειολωρίδες, μη χρήση ζώνης ασφαλείας ή κράνους, χρήση κινητού τηλεφώνου εν κινήσει, θα λαμβάνουν το πρόστιμο με μήνυμα στο κινητό τηλέφωνο!
Οι κάμερες νέας τεχνολογίας, «βλέπουν» τη γενική εικόνα, τραβώντας φωτογραφίες πολύ υψηλής ανάλυσης ώστε να αναγνωρίζεται το χρώμα και ο τύπος του αυτοκινήτου, ενώ θα μπορούν να εστιάζουν και στο παρμπρίζ για να γίνεται ανάλυση της συμπεριφοράς του οδηγού όταν για παράδειγμα αυτός σηκώνει το κινητό ή δεν φορά ζώνη ασφαλείας.
Για τις παραβάσεις που προβλέπεται διοικητικό πρόστιμο, το σύστημα θα το στέλνει αυτόματα, ενώ γι’ αυτές που προβλέπεται αφαίρεση της άδειας οδήγησης, όπως η χρήση του κινητού, θα αφαιρείται αυτόματα και ηλεκτρονικά το δίπλωμα του παραβάτη.
Οι τεχνικές λεπτομέρειες του έργου
Ο διαγωνισμός για την προμήθειά του για το πληροφοριακό σύστημα έχει ολοκληρωθεί και αναμένεται η ανάθεση στον ανάδοχο, ενώ σε δημόσια διαβούλευση βρίσκεται από τα τέλη του καλοκαιριού ο διαγωνισμός για την προμήθεια καμερών καταγραφής παραβάσεων ΚΟΚ.
Ο διαγωνισμός αφορά την προμήθεια 2.000 καμερών, που θα φτάσουν τις 3.000 συνολικά μετά την ολοκλήρωση του έργου, με σύμβαση διάρκειας 11 ετών, η οποία έχει εκτιμώμενη αξία 93,8 εκατ. ευρώ χωρίς ΦΠΑ.
Το έργο θα χρηματοδοτείται από τα πρόστιμα που θα βεβαιώνονται και θα εισπράττονται σύμφωνα με τις διατάξεις του νέου ΚΟΚ.
Προβλέπει επίσης την προμήθεια και εγκατάσταση 2.000 σταθερών καμερών για την παρακολούθηση παραβάσεων, όπως παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, υπέρβαση ορίων ταχύτητας και παράνομη χρήση λωρίδων λεωφορείων.
Παράλληλα, θα διατεθούν 500 κινητά συστήματα καμερών που θα τοποθετηθούν σε οχήματα και λεωφορεία με δυνατότητα καταγραφής πινακίδων σε πραγματικό χρόνο.
Η ολοκλήρωση του συνόλου των καμερών και της διασύνδεσής τους σε όλη την χώρα, θα πραγματοποιηθεί στο τέλος του 2026.
Είναι νόμιμη η γνωστοποίηση των σημείων με τις κάμερες;
Η ανακοίνωση μέσω διαρροών από το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης για τα σημεία που θα τοποθετηθούν οι κάμερες AI, ξάφνιασε αρκετούς οδηγούς που διερωτήθηκαν αν κάτι τέτοιo είναι νόμιμο. Η απάντηση είναι απλή.
Η γνωστοποίηση των σημείων σε όλο το οδικό δίκτυο της χώρας για την ύπαρξη τεχνικών μέσων τήρησης του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, είναι επιβεβλημένη.
Ουσιαστικά, οι Αρχές ενημερώνουν τους οδηγούς ότι ενδέχεται να τους επιβληθεί πρόστιμο αν παρανομήσουν και έγκειται στη δική τους πρόθεση για το αν θα το πράξουν ή όχι. Αυτό ισχύει για όλες τις χώρες του κόσμου.
Όπως σημειώνει o σύμβουλος οδικής ασφάλειας, κύριος Κίμωνας Λογοθέτης, «οι κάμερες και τα τεχνητά μέσα στους δρόμους υπάρχουν για τον συνετισμό και όχι τον εκφοβισμό των οδηγών. Χαρακτηριστικά, όταν είχε γίνει γνωστό πως είχε τοποθετηθεί έξυπνη κάμερα στην Λεωφόρο Καλαμακίου, οι παραβιάσεις του ερυθρού σηματοδότη μειώθηκαν σε μια μέρα στο 50%. Δυστυχώς μια κατηγορία οδηγών που έχουν παραβατική συμπεριφορά, δεν θα αλλάξουν, αλλά ευελπιστώ πως σε λίγα χρόνια θα αποτελούν μειονότητα στους δρόμους».