Στο... τραπέζι και πάλι η αγορά γαλλικών φρεγατών - Τι συζήτησαν Μητσοτάκης και Μακρόν

ΑΜΥΝΑ ΒΙΝΤΕΟ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Στο… τραπέζι και πάλι η αγορά γαλλικών φρεγατών – Τι συζήτησαν Μητσοτάκης και Μακρόν

Λεωνίδας Σ. Μπλαβέρης - 4 εβδομάδες πριν Last updated -4 εβδομάδες πριν
Στο… τραπέζι και πάλι η αγορά γαλλικών φρεγατών – Τι συζήτησαν Μητσοτάκης και Μακρόν

Για την ενίσχυση του Ελληνικού Στόλου.

Η πρόσφατη επίσκεψη του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στο Παρίσι και η εκεί πρώτη του συνάντηση με τη σημερινή υψηλή ιδιότητά του με τον Γάλλο Πρόεδρο Εμμανουέλ Μακρόν, επαναθέρμανε το ζήτημα της αποκτήσεως από την Ελλάδα γαλλικών πολεμικών πλοίων για την ενίσχυση του Ελληνικού Στόλου.

Μολονότι το θέμα αυτό δεν είναι καινούργιο καθώς ετέθη για πρώτη φορά κατά την εν Αθήναις πρώτη επίσκεψη του τότε Γάλλου Προέδρου Σαρκοζί και στις επαφές που αυτός είχε με τον τότε Έλληνα Πρωθυπουργό Κώστα Καραμανλή, εντούτοις παραμένει έκτοτε – διαχρονικώς – η πρώτη και κύρια προτεραιότητα και εξοπλιστικό πρόγραμμα του Πολεμικού μας Ναυτικού για την ανανέωση του γηρασμένου στόλου του των κυρίων σκαφών του επιφανείας, που είναι οι φρεγάτες. Στη συνέχεις ακολούθησε ως γνωστόν η μεγάλη οικονομική κρίση που έπληξε τη χώρα και όλα αυτά τα εξοπλιστικά προγράμματα του ΠΝ «πάγωσαν». Οι επιχειρησιακές ανάγκες όμως παραμένουν και τώρα που η Ελλάδα βγήκε από την κρίση, οι ανάγκες αυτές αναμένουν να υλοποιηθούν. Το «πως» και το «πότε» είναι το θέμα.

Στο σημείο αυτό να σημειώσουμε ότι την παρούσα χρονικώς στιγμή ο Ελληνικός Στόλος διαθέτει 13 φρεγάτες, που είναι και οι κύριες μονάδες των σκαφών επιφανείας του, από τις οποίες οι 9 είναι μεταχειρισμένες, πρώην ολλανδικές τύπου “Standard” (“S”), κλάσεως «Έλλη», και οι υπόλοιπες 4 τις είχαμε αποκτήσει ολοκαίνουργιες στη δεκαετία του ’90, τύπου MEKO-200HN, κλάσεως «Ύδρα». Οι πρώτες, οι λεγόμενες και «ολλανδικές», αρχίσαμε να τις αποκτούμε το 1981 – κοντεύουν δηλ. τα 40 χρόνια στην ελληνική υπηρεσία και περίπου οι μισές από αυτές (4) έχουν υποστεί «εκσυγχρονισμό μέσης ζωής» (“Mid-Life Update”/MLU. Γι’αυτές ακριβώς τις μεγάλης ηλικίας φρεγάτες γίνεται η συζήτηση για την αγορά (ή «ενοικίαση») γαλλικών ή και αμερικανικών φρεγατών, καθώς για τις 4 νεότερες, τις τύπου MEKO-200HN υπάρχει ξεχωριστό πρόγραμμα αναβαθμίσεώς τους, που το έχει έτοιμο το ΠΝ και θα υλοποιηθεί στην Ελλάδα, επίσης πολύ υψηλά στις προτεραιότητές του, αλλά το οποίο επίσης είχε «παγώσει» λόγω των περικοπών του Μνημονίου και των δύσκολων χρηματοδοτικά ετών της οικονομικής κρίσεως που πέρασε η χώρα. Ήδη όμως και τα σκάφη αυτή πλησιάζουν τα 30 χρόνια συνεχούς επιχειρησιακής τους παρουσίας και αξιοποιήσεώς τους από τον Ελληνικό Στόλο και η αναβάθμισή τους είναι επιβεβλημένη.

Με όλα αυτά κατά νου, όλες οι πολιτικές ηγεσίες της χώρας στις επαφές τους με τους Γάλλους έθεταν το θέμα αυτό. Η αρχή – ως προελέχθη ήταν κατά τη συνάντηση των Αθηνών Κώστα Καραμανή – Φρανσουά Σαρκοζί, όπου τότε ο λόγος ήταν για την απόκτηση «2+2» φρεγατών τύπου FREMM, ακολούθησαν εκτενέστατες συζητήσεις μεταξύ των τεχνικών αρμοδίων, της ελληνικής Γενικής Διευθύνσεως Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων (ΓΔΑΕΕ) και του Πολεμικού Ναυτικού και της αντίστοιχης γαλλικής DGA (=Direction Generale d’Armanement) και της κατασκευάστριας γαλλικής ναυπηγικής εταιρείας DCNS, που σήμερα έχει μετεξελιχθεί και μετονομαστεί σε Naval Group. Οι συζητήσεις αυτές στηρίχθηκαν σε μεγάλο βαθμό στις ελληνικές προτάσεις για το πως θα ήθελαν την «ελληνική φρεγάτα» και με βάσει τις προτάσεις αυτές και ως βάση τη φρεγάτα FREMM, μετεξελίχθη και κατασκευάστηκε η «φρεγατοκορβέτα» (ας μας επιτραπεί η λέξη) “[email protected]”, η οποία είναι ένα σκάφος που διαθέτει τον εξοπλισμό μιας FREMM (και ίσως και ισχυρότερο), ενώ είναι μικροτέρου μεγέθους, με λιγότερο πλήρωμα, και περισσότερο προσαρμοσμένη στον ηλεκτρονικό πόλεμο (νέο ραντάρ, ηλεκτρονικά συστήματα, κυβερνοπόλεμος/κυβερνοάμυνα κλπ).

Τελευταία φορά, προ της προσφάτου συναντήσεως Μητσοτάκη – Μακρόν, το θέμα είχε τεθεί κατά τη συνάντηση του προηγούμενου Πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα επίσης με τον Πρόεδρο Μακρόν, αλλά και τότε το θέμα είχε «κωλύσει» στην οικονομική παράμετρο. Θυμίζουμε ότι μία αλήστου μνήμης «παρέμβαση του τότε ΑΝΥΕΘΑ Φώτη Κουβέλη ότι το επόμενο καλοκαίρι δύο γαλλικές φρεγάτες θα πλέουν στο Αιγαίο «νοικιασμένες» με λίζινγκ από την Ελλάδα, είχε προκαλέσει την άμεση διάψευση (την επόμενη μέρα) της Γαλλίδος υπουργού Αμύνης από το Ναύσταθμο της Τουλών, όπου επισήμανε ότι οι υπάρχουσες σε επιχειρησιακή ετοιμότητα γαλλικές φρεγάτες μόλις και επαρκούν για την κάλυψη των επιχειρησιακών αναγκών του γαλλικού ΠΝ σε παγκόσμιο επίπεδο και επομένως δεν υπάρχει ούτε σκέψη για δανεισμό κάποιων εξ αυτών.

Έκτοτε πέρασε αρκετός καιρός, επήλθε στην Ελλάδα κυβερνητική αλλαγή, και τώρα η συζήτηση (από ελληνικής πλευράς) τίθεται στη μέθοδο της «διακρατικής συμφωνίας» (GtG ή Government-to-Government) κατά το επικρατούν σύστημα με τις ΗΠΑ για την απόκτηση οπλικών συστημάτων από τις Ένοπλες Δυνάμεις των ΗΠΑ. Προς αυτήν την κατεύθυνση στρέφονται και οι προσπάθειες της κυβερνήσεως του Κυρ.Μητσοτάκη, ο οποίος κατά την πρόσφατη επίσκεψή του στο Υπουργείο Εθνικής Αμύνης και τη λεπτομερέστατη – σχεδόν 3 ώρες διήρκεσε – ενημέρωσή του για τις Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις, ενημερώθηκε από τον ΥΕΘΑ Νικόλαο Παναγιωτόπουλο αλλά και τις ηγεσίες του ΓΕΕΘΑ (Πτέραρχο Χρήστο Χριστοδούλου) και του ΠΝ (Αντιναύαρχο Νικόλαο Τσούνη ΠΝ) για το κατεπείγον του θέματος της αποκτήσεως φρεγατών (είτε γαλλικών είτε αμερικανικών)προκειμένου ο Στόλος να συνεχίσει να είναι αξιόμαχος και ετοιμοπόλεμος και τα προσεχή χρόνια στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο καθώς οι επιχειρησιακές απαιτήσεις του συνεχώς αυξάνονται λόγω της τουρκικής προκλητικότητος στις ελληνικές θάλασσες και στην κυπριακή Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη. Αυτό του έγινε γνωστό, το κατάλαβε και έκτοτε είναι πολύ υψηλά και στη δική του διαπραγματευτική ατζέντα.

Οι νέες φρεγάτες Belharra διαθέτουν το κορυφαίο πυραυλικό σύστημα Cruise (NCM), για προσβολή στρατηγικής σημασίας στόχων ξηράς, που διαθέτει βεληνεκές άνω των 1.000 χιλιομέτρων, (το αντίστοιχο «θαλασσινό» SCALP-NG που διαθέτει η Πολεμική μας Αεροπορία), ενώ για την προστασία της από τις εναέριες απειλές είναι εξοπλισμένη με μέχρι και 32 κάθετα εκτοξευόμενους αντιαεροπορικούς/ αντιβαλλιστικούς πυραύλων Επιφανείας – Αέρος τύπου Aster-30 της MBDA. O Aster 30 block 1 έχει δυνατότητα αναχαιτίσεως στόχου μέχρι ύψη 20 χιλιομέτρων και σε απόσταση έως και 120 χιλιόμετρα. Τέλος, το σκάφος διαθέτει ένα ραντάρ AESA, το σύγχρονο SEA FIRE 500 της εταιρείας Thales, με εμβέλεια 500 χιλιομέτρων (κατά τους κατασκευαστές τους) και υψηλές ικανότητες αποκαλύψεως στόχων με χαμηλό RCS και υπερηχητικά κινούμενων στόχων με stealth χαρακτηριστικά και υψηλή ευκινησία.

Κάτι τελευταίο, αλλά όχι έσχατο. Την τελευταία πενταετία η ΓΔΑΕΕ έχει την ευτυχή συγκυρία να έχει ως επικεφαλής της τον Αντιναύαρχο ε.α. Κυριάκο Κυριακίδη ΠΝ, έναν εξαιρετικό από πάσης απόψεως αξιωματικό, ο οποίος έχει διατελέσει κυβερνήτης φρεγάτας, Διοικητής Μοίρας Φρεγατών και της Διοικήσεως Φρεγατών του Στόλου, και ο οποίος γνωρίζει ΑΡΙΣΤΑ το όλο θέμα. Οι προτάσεις και οι εισηγήσεις του είναι καίριας και καθοριστικής σημασίας και η όποια πρόοδος έχει συντελεστεί σε καθαρώς τεχνοκρατικό επίπεδο – και είναι πολύ και σημαντική – είναι δικό του έργο και των συνεργατών του βεβαίως. Όμως τώρα, το θέμα έχει ξεφύγει από αυτούς και είναι καθαρώς πολιτικό και οικονομικό.

Να δούμε επομένως τι θα πετύχει (αν πετύχει) η νέα κυβέρνηση του Κυρ.Μητσοτάκη σε αυτό το μείζον ζήτημα της ενισχύσεως του Ελληνικού Στόλου.

ΑΓΟΡΑ ΜΑΚΡΟΝ ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ ΦΡΕΓΑΤΕΣ