Ανικανότητα, ανευθυνότητα, ανεπάρκεια. Αυτές είναι μόνο τρεις λέξεις για να περιγράψει κάνεις τη διαχείριση της καταστροφικής φωτιάς στο Μάτι, από αρμόδιους υπουργούς της τότε κυβέρνησης, της Πυροσβεστικής, της Περιφέρειας, του Λιμενικού και της ΕΛ.ΑΣ.
Το κρίσιμο βράδυ της 23ης Ιουλίου του 2018, στις καρέκλες των ανωτέρω γραφείων, βρίσκονταν άτομα που εκ του αποτελέσματος αποδείχθηκαν κατώτερα των περιστάσεων, μη ικανοί ακόμη και για να ψελλίσουν στους συγγενείς των 102 νεκρών από τη φωτιά, έστω μια συγγνώμη.
Το χρονικό και οι παλινωδίες
Οι κάτοικοι στο Μάτι πέθαναν χωρίς να δεχτούν την παραμικρή βοήθεια, δεν έπεσε ούτε ένας κάδος νερό, η φωτιά κατέστρεφε περιουσίες, έκαιγε ζωντανούς ανθρώπους και έσβησε στη θάλασσα. Όταν οι πυροσβέστες και οι αστυνομικοί μπήκαν στην περιοχή, έκαναν απλώς καταμέτρηση.
Χαρακτηριστικό της ανεπάρκειας της τότε ηγεσίας της πυροσβεστικής και της πολιτικής προστασίας αποτελεί το γεγονός πως δεν έγινε έστω μια προσπάθεια εκκένωσης. Δεν υπήρχε σχέδιο συντονισμένης απομάκρυνσης, ενώ την ώρα εκδήλωσης της φωτιάς στις 15:41 στο Νταού Πεντέλης, υπήρχε μόνο ένα πυροσβεστικό όχημα. Τα υπόλοιπα, είχαν σταλεί στη φωτιά της Κινέτας που είχε ξεκινήσει γύρω στις 12:00 το μεσημέρι.
Μέχρι να μετακινηθούν ξανά προς την Πεντέλη,η φωτιά είχε κατέβει στο Νέο Βουτζά, από την στιγμή μάλιστα που πέρασε την Λεωφόρο Μαραθώνος στις 17:30 το απόγευμα, είχα όλα τελειώσει. Την ίδια στιγμή η τροχαία αντί να διακόψει την κυκλοφορία από και προς το Μάτι, έστελνε οδηγούς οχημάτων που ήθελαν να φτάσουν στο Μαραθώνα, από το Κόκκινο Λιμανάκι.
Εγκλωβίστηκαν στα αυτοκίνητα τους και κάηκαν ζωντανοί. Ενώ αυτά συνέβαιναν στη στεριά, εκατοντάδες κάτοικοι έπεσαν στη θάλασσα για να σωθούν, μάταια. Το πρώτο σκάφος του λιμενικού σώματος ξεκίνησε από το λιμάνι της Ραφήνας για το Μάτι με καθυστέρηση 40 ολόκληρων λεπτών.
Είναι χαρακτηριστικό πως τα μέλη του πληρώματος του σκάφους 115 ξεκίνησαν από το λιμάνι της Ραφήνας στις 18:50 το απόγευμα μετά από ανάκληση του προσωπικού της υπηρεσίας, από το λιμεναρχείο της Ραφήνας, καθώς εκείνη την ημέρα υπήρχε μονό πλήρωμα κάτι που πρακτικά σημαίνει πως τα στελέχη του σκάφους ξεκίνησαν βάρδια το πρωί και σχόλασαν το μεσημέρι, χωρίς να υπάρχει αντικατάστασή τους! .
Την ώρα λοιπόν που το Μάτι φλεγόταν και οι πολίτες καλούσαν απελπισμένα την από θαλάσσης διάσωση τους δεν υπήρχε διαθέσιμο σκάφος του λιμενικού από το οικείο λιμεναρχείο, προκειμένου να προστρέξει άμεσα στην περιοχή, εξαιτίας ελλιπούς σχεδιασμού του αρχηγείου του λιμενικού σώματος, αλλά και των ελλείψεων σε προσωπικό.
Είναι χαρακτηριστικό πως μετά την διαπίστωση του λάθους σχεδιασμού, αποφασίστηκε απο τα επιτελικά στελέχη του αρχηγείου του λιμενικού σώματος, η στελέχωση του σκαφους με τριπλό πλήρωμα, κάτι που σημαίνει την 24ωρη ετοιμότητα του πλωτού της Ραφήνας.
Ήξεραν για νεκρό πριν τη σύσκεψη- παρωδία
Η απόπειρα συγκάλυψης που είδε το φως της δημοσιότητας, δεν προκάλεσε καμιά έκπληξη σε όλους όσοι κάλυψαν τα δραματικά γεγονότα στο Μάτι, αλλά και στους κατοίκους, στους οποίους από την πρώτη στιγμή η τότε κυβέρνηση έριξε το μεγαλύτερο μέρος της ευθύνης για να να αποποιηθεί των δικών της ευθυνών.
Η απόπειρα συγκάλυψης είχε ξεκινήσει από τα πρώτα κιόλας λεπτά που έγιναν γνωστά τα δεδομένα της φωτιάς. Αυτό προκύπτει από το γεγονός πως το λιμενικό είχε ενημερώσει για σορούς που είχαν εντοπιστεί έξω από το λιμάνι της Ραφήνας και το Ναυτικό Όμιλο στο Μάτι από τις 19:08 το απόγευμα, 4,5 ώρες, δηλαδή, πριν την έναρξη της σύσκεψης παρουσία του τότε πρωθυπουργού στο συντονιστικό της πυροσβεστικής στο Χαλάνδρι. Έως τις 23:45 ο αριθμός των νεκρών είχε ανέβει στους 13. Στις 23:00 το βράδυ μάλιστα, στελέχη του λιμενικού μετέφεραν σακούλες με πτώματα στο λιμάνι της Ραφήνας.
Τα… καψώνια στον εμπειρογνώμονα
Ο επιπυραγός Δημήτρης Λιάτσος είναι ο άνθρωπος που ξεσκέπασε την επιχειρούμενη συγκάλυψη των ευθυνών για την τραγωδία στο Μάτι και ξεμπρόστιασε το σαθρό σύστημα που ήθελε να… θάψει την υπόθεση. Όταν έγιναν γνωστά τα αποτελέσματα της πραγματογνωμοσύνης του, που ήταν έτοιμη, 2,5 μήνες μετά την τραγωδία, ξεκίνησαν και τα καψόνια. Έτσι λοιπόν παρότι απαλλαγμένος από υπηρεσίες μέχρι την ολοκλήρωση των εκθέσεων, τον έβαλαν υπηρεσία ακόμη και την 1η Ιανουαρίου 2019.
Παράλληλα έλαβε αρνητική απάντηση όταν κατέθεσε αίτηση για φοίτηση στην Ανώτατη Διακλαδική Σχολή Πολέμου, ενώ του έκοψαν άδειες και ρεπό. Σε κατ’ ιδίαν μάλιστα συζήτηση που είχε με τον πρώην αρχηγό της πυροσβεστικής, Βασίλη Ματθαιόπουλο, φέρεται να του είπε, πως, “ο ένας θα δώσει τον άλλο και θα επιβιώσεις εσύ μεθαύριο; μόνος θα μείνεις, θυμήσου το”.
102 νεκροί ζητούν δικαίωση
Όλο αυτό το διάστημα των δυο ετών, στα οποία δεν έχει αποδοθεί ευθύνη σε κανέναν εμπλεκόμενο και επιχειρείται να συγκαλυφθεί το σκέλος των ευθυνών και να βγουν όλοι… λάδι, οι ψυχές των 102 νεκρών και οι συγγενείς τους που έμειναν πίσω να ζουν με την απώλεια τους και τις φρικιαστικές μνήμες, ζητούν δικαίωση. Στο Μάτι, λόγω της ανικανότητας των υπευθύνων καταγράφηκαν σοκαριστικές σκηνές.
Μια γυναίκα απανθρακώθηκε μέσα στο μπάνιο του σπιτιού της προσπαθώντας να ρίξει νερό στο Σώμα της, ενώ οι φλόγες είχαν τυλίξει το σπίτι της. Μια μάνα βρέθηκε απανθρακωμένη με τα δυο παιδιά της στην αγκαλιά, δεκάδες κάηκαν ζωντανοί μέσα στα αυτοκίνητα τους προσπαθώντας να απομακρυνθούν από το κόκκινο λιμανάκι, άλλοι πνίγηκαν στη θάλασσα, ενώ 26 άτομα μεταξύ των οποίων και ανήλικα παιδιά, βρήκαν μαζικό θάνατο από τη φωτιά, μέσα σε ένα χωράφι, προσπαθώντας να βρουν διαφυγή προς τη θάλασσα. Όλοι αυτοί ζητούν την απόδοση ευθυνών, μόνο τότε, ίσως, να αναπαυθούν οι ψυχές τους.