Τις τελευταίες εβδομάδες, οι τηλεθεατές ανά την Ελλάδα έχουν γίνει μάρτυρες μιας ιστορίας που εξελίσσεται σε θρίλερ, με τους ειδικούς, ωστόσο, να μην μπορούν να βρουν την άκρη του νήματος για να διαλευκάνουν την υπόθεση. Πρωταγωνίστρια, η Ειρήνη Μουρτζούκου, η νεαρή μητέρα από την Αμαλιάδα, που ήταν παρούσα κατά τη διάρκεια πέντε θανάτων βρεφών…
Με τις μνήμες από τη Ρούλα Πισπιρίγκου ακόμη νωπές, η ελληνική κοινωνία θεώρησε το προφανές. Ότι η 24χρονη με κάποιο τρόπο εμπλέκεται σε όλους ή έστω σε κάποιους θανάτους…
Αυτό, ωστόσο, δεν μπορεί να τεκμηριωθεί ιατροδικαστικά την παρούσα χρονική στιγμή.
Αυτό που κάνει εντύπωση στη μεγαλύτερη μερίδα του απλού κόσμου, είναι η ευκολία με την οποία η κα Μουρτζούκου εμφανίζεται στα τηλεοπτικά πάνελ και μιλάει για τα παιδιά που έχουν χαθεί.
Το Lawandorder.gr επικοινώνησε με τον αναλυτή προφίλ και ιδρυτή του Ινστιτούτου Γλώσσας Σώματος, Μάριο Βογιατζή, ο οποίος επιχείρησε να αποκρυπτογραφήσει την… περίεργη συμπεριφορά της πρωταγωνίστριας στα τηλεοπτικά πάνελ.
Ποια είναι η γλώσσα του σώματος και σε τι συμπεράσματα μπορεί να μας οδηγήσει
Τα μη λεκτικά μηνύματα όμως είναι μη ελεγχόμενα και αποκαλύπτουν τις πραγματικές προθέσεις και διαθέσεις των ανθρώπων. Με απλά λόγια η γλώσσα του σώματος αποκαλύπτει τα πραγματικά συναισθήματα και τις πραγματικές προθέσεις των ανθρώπων ανεξάρτητα με το τι ισχυρίζονται.
Η γλώσσα του σώματος εξετάζει το σύνολο των μη λεκτικών μηνυμάτων που όχι μόνο συναντάμε καθημερινά αλλά και εμείς οι ίδιοι εκπέμπουμε. Έχει αποδειχτεί ότι έως και το 80% των πληροφοριών που λαμβάνουμε από ένα άτομο κατά τη συνομιλία, μεταδίδεται με μη λεκτικά μηνύματα. Τα λόγια μεταφέρουν πληροφορίες – όχι πάντα αληθείς- καθώς αυτό που λέμε είναι απολύτως ελεγχόμενο και μπορεί να προαποφασιστεί.
Στα κριτήρια αξιοπιστίας που χρησιμοποιεί ο κ. Βογιατζής, η Μουρτζούκου δεν…. πείθει… Και ο ίδιος μας εξηγεί τον λόγο…
«Εγώ χρησιμοποιώ ορισμένα κριτήρια αξιοπιστίας για αυτά που λέγονται και με τον τρόπο που λέγονται. Δυστυχώς για κάποιους στην κλίμακα της αξιοπιστίας έχουμε πολλά σημάδια τα οποία δεν ταιριάζουν. Αν δηλαδή θα έπρεπε να πω κάτι πάνω στο κομμάτι της αξιολόγησης, θα έλεγα ότι τα λεγόμενά της έχουν χαμηλή αξιοπιστία»…
Σύμφωνα με τον αναλυτή «υπάρχουν κινήσεις που κάνει οι οποίες ρίχνουν αρκετά τον δείκτη αξιοπιστίας της με βάση τα επιστημονικά κριτήρια που εμείς χρησιμοποιούμε. Έχω δει ότι σε δύσκολες ερωτήσεις ο κορμός της πηγαίνει πίσω και τα χείλη της σφίγγονται. Υπάρχουν όμως και λεκτικές ενδείξεις όπως η αοριστία των απαντήσεων της».
Τα «δεν θυμάμαι» και «δεν ξέρω» της Μουρτζούκου οδηγούν τον κ. Βογιατζή στο συμπέρασμα ότι «ενδεχομένως κάποιος κάτι να θέλει να κρύψει ή δεν δίνει όλη την πληροφορία ή ότι φοβάται». Με λίγα λόγια η συμπεριφορά της κρίνεται ως «μη αξιόπιστη».
Τι κρύβει το γέλιο της Μουρτζούκου;
Πώς αποκωδικοποιείται όμως το γέλιο της Μουρτζούκου, το οποίο βλέπουμε συχνά-πυκνά στις εκπομπές της Αγγελικής Νικολούλη και του Πέτρου Κουσουλού;
«Το ότι γελάει συνεχώς είναι αρκετά προβληματικό. Το γέλιο σαν αντίδραση αποκωδικοποιείται ως χαρά και ικανοποίηση και μια τέτοια αντίδραση δεν δικαιολογείται όταν οι ερωτήσεις αφορούν τους θανάτους πέντε παιδιών»…
«Ενδεχομένως να μην είναι γέλιο με την έννοια της χαράς, αλλά με την έννοια της υπεροψίας ή η αίσθηση της ικανοποίησης ότι κάποιος έχει καταφέρει να αποκρύψει κάτι πολύ καλά. Θα μπορούσε κάποιος να πει ότι είναι αποτέλεσμα αμηχανίας δεδομένου ότι βρίσκεται σε ένα τηλεοπτικό πλατό αλλά αυτό που με προβληματίζει είναι η συχνότητα της αντίδρασης. Τεχνικά δεν δικαιολογείται», συμπλήρωσε.
«Γιατί εστιάζει η Μουρτζούκου σε ερωτικούς δεσμούς τρίτων»
Στο γιατί η Ειρήνη επιμένει να εστιάζει στους ερωτικούς δεσμούς που διατηρούσαν τα άτομα από το οικογενειακό και ευρύτερο περιβάλλον της, ο κ. Βογιατζής ήταν ξεκάθαρος:
«Αυτός είναι ένας τρόπος αποφυγής… Να μην συζητήσουμε στην εκπομπή δηλαδή για το θέμα και να επικεντρωθεί το ενδιαφέρον αλλού. Σε μία συζήτηση πάντα αξιολογούμε τον χρόνο που επιλέγει κάποιος να μιλήσει για το κεντρικό ζήτημα. Όταν ο χρόνος είναι λίγος και οι αναφορές περιφερειακές, είναι ένα ακόμα εύρημα που μας προβληματίζει».