Τα σταματημένα ταξί αποτελούν εύκολη λεία για δράστες που επιδίδονται σε μικροκλοπές, στη Θεσσαλονίκη.
Οι ληστείες σε οδηγούς ταξί στη Θεσσαλονίκη έχουν παρουσιάσει μείωση, γεγονός που αποτελεί ένα ενθαρρυντικό σημάδι για την ασφάλεια του επαγγέλματος.
Ωστόσο, ένα ανησυχητικό φαινόμενο παραμένει: η αύξηση στις κλοπές ταξί όταν αυτά είναι ακινητοποιημένα και σταθμευμένα.
Αρκετά περιστατικά έχουν καταγραφεί, όπου επιτήδειοι εκμεταλλεύονται την απουσία των οδηγών για να κλέψουν τα οχήματα.
«Καταγράφουμε τουλάχιστον 15 με 20 κλοπές το μήνα. Τουλάχιστον τόσες έρχονται σε εμάς όταν χρειάζεται να αντικαταστήσουν το tablet του ταξί, αν κλαπεί», περιγράφει στην Karfitsa ο πρόεδρος του συνεταιρισμού taxi way, Θοδωρής Σταυρίδης.
Πλέον η λογική των δραστών που θέλουν να κλέψουν ένα ταξί περιορίζεται όταν αυτά είναι ακινητοποιημένα στην αλλαγή της βάρδιας, σταθμευμένα το βράδυ ή όταν οι οδηγοί τους κάνουν μια ολιγόλεπτη στάση για να βγουν από αυτό.
«Έχουμε μάθει να μην αφήνουμε αντικείμενα μέσα στο όχημα, ειδικά αν είναι αξίας. Αν κάποιος κάνει το λάθος να αφήσει το αυτοκίνητο του έστω και για 5-10 λεπτά, σε επικίνδυνες περιοχές, έχει παρατηρηθεί ότι σπάνε το παράθυρο για να πάρουν το κινητό, το tablet ή ό,τι άλλο βρουν.
Σαφώς, όταν σταματάει κάποιος για λίγα λεπτά δεν μπορεί να παίρνει μαζί του εργαλεία της δουλειάς του, όπως είναι πλέον για παράδειγμα τα tablet. Αυτό που μπορεί να κάνει έστω είναι να μην είναι ορατά. Βέβαια και τίποτα να μην φαίνεται οι δράστες σπάνε το παράθυρο με την ελπίδα πως θα βρουν κάτι», τονίζει ο κ. Σταυρίδης.
Μάλιστα, σύμφωνα με τον πρόεδρο, από την στιγμή που τα ταξί επανδρώθηκαν με τεχνολογικά gadget έχουν αυξηθεί και οι κλοπές. «Δεν μπορούμε να κάνουμε κάτι διαφορετικό, είναι εργαλεία της δουλειάς μας», εξηγεί.
Απαγορευμένες ζώνες
Ο πρόεδρος κρούει τον κώδωνα του κινδύνου, τονίζοντας πως οι επαγγελματίες οδηγοί ταξί παραμένουν εύκολοι στόχοι λόγω της απουσίας μέτρων προστασίας. «Είμαστε εύκολη λεία, γιατί δεν υπάρχουν μέτρα προστασίας.
Όσα έχουμε είναι κυρίως μέτρα αυτοπροστασίας. Ένας λόγος που οι περισσότεροι οδηγοί εντάσσονται στα ραδιοταξί είναι γιατί τους προσδίδουν μεγαλύτερη ασφάλεια μέσω του ασυρμάτου και κάποιον ειδικών συστημάτων που έχουμε», είπε ο ίδιος.
Ως γνωστόν, οι οδηγοί είναι αναγκασμένοι να παίρνουν τον οποιοδήποτε στο όχημα, γιατί αλλιώς θεωρείται άρνηση μίσθωσης. Έτσι στην προσπάθεια τους να μειώσουν τις πιθανότητες για κάποιο δυσάρεστο περιστατικό κατόπιν συνεννόησης με την Ελληνική Αστυνομία αποφεύγουν περιοχές που είναι υψηλού κινδύνου.
«Είναι κυρίως σε οικισμούς. Όταν μας ζητούν να πάνε εκεί αρνούμαστε τη μίσθωση. Για αυτό είναι ενήμερη η ΕΛ.ΑΣ.», σημειώνει.
Κάμερες στο επόμενο τρίμηνο στα ταξί
Ένα πάγιο αίτημα των οδηγών ταξί είναι η τοποθέτηση καμερών στο εσωτερικό των οχημάτων, όπως συμβαίνει και στο εξωτερικό. Η αρχή θα γίνει μέσω ενός προγράμματος σε ταξί στη Θεσσαλονίκη.
«Το μέτρο αυτό το έχουμε ζητήσει πάρα πολλές φορές. Βρισκόμαστε σε πολύ καλό δρόμο με τα υπουργεία Μεταφορών και Δικαιοσύνης», αναφέρει ο κ. Σταυρίδης και προσθέτει πως «οι κάμερες αυτές θα πρέπει να μπουν τηρώντας το GDPR και να μην μπορούν να ελεγχθούν από τον ιδιοκτήτη ενός ταξί, παρά μόνο με παρέμβαση εισαγγελέα στο back up του server από έναν πιστοποιημένο φορέα που θα οριστεί από το κράτος».
Το επόμενο τρίμηνο, γνωστοποίησε ο κ. Σταυρίδης, θα μπουν κάμερες σε ταξί, στο πλαίσιο ενός πιλοτικού προγράμματος. «Συνεργαζόμαστε με το Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών και θα συμμετάσχουμε σε ένα πρόγραμμα στο οποίο όσοι οδηγοί ταξί το επιθυμούν, θα επιλεγούν τυχαία για να τοποθετηθούν κάμερες στα οχήματα τους. Θα υλοποιηθεί το επόμενο τρίμηνο. Είναι ένα πρώτο βήμα», είπε ο ίδιος.
Ταξί κινούμενα alert
Τα ταξί χτενίζουν τους δρόμους κάθε πόλης κάθε εικοσιτετράωρο, κάνουν διαφορετικές διαδρομές σε κεντρικές οδούς, αλλά και μικρότερης κυκλοφορίας. Με γνώμονα αυτό ο κ. Σταυρίδης έχει προτείνει σε αρμόδιους φορείς της Θεσσαλονίκης, όπως η ΕΛ.ΑΣ., το ταξί να αποτελέσει ένα ακόμη μέσο πρόληψης της εγκληματικότητας.
«Αν κάθε όχημα έχει μια κάμερα που κοιτάει έξω και σε αυτές έχει online πρόσβαση η ΕΛ.ΑΣ., όταν οδηγός αντιληφθεί μια ύποπτη κίνηση ή δει κάποια επίθεση θα μπορούσε να πατάει ένα κουμπί alert και να ειδοποιείται επί τόπου η αστυνομία. Να βλέπει το υλικό και να κρίνει ανάλογα αν πρέπει να παρέμβει».
Πηγή: Karfitsa