Στις καταγγελίες εργαζομένων σχετικά με τη λειτουργία της πυρασφάλειας αλλά και του εξαερισμού σε σταθμούς της γραμμής 1 του Μετρό, (παλαιό ΗΣΑΠ) απαντά με ανακοίνωσή της η διοίκηση της ΣΤΑΣΥ.
Όπως επισημαίνει, μεταξύ άλλων, ολόκληρο το μήκος της σήραγγας, καθώς και στους σταθμούς είναι εγκατεστημένο και λειτουργεί πυροσβεστικό δίκτυο εφοδιασμένο με σύστημα πυρανίχνευσης καθώς και είναι εγκατεστημένα και λειτουργούν αυτόματα συστήματα αερισμού αλλά και επαρκής φωτισμός κατά μήκος του υπόγειου τμήματος.
Αναλυτικά, η ανακοίνωση της ΣΤΑΣΥ έχει ως εξής:
«Σε συνέχεια των δημόσιων αναφορών, σχετικά με τη λειτουργία του δικτύου της Γραμμής 1 και ειδικότερα του τμήματος Μοναστηράκι – Αττική και με στόχο την υπεύθυνη ενημέρωση του επιβατικού κοινό, η ΣΤΑ.ΣΥ επισημαίνει τα ακόλουθα:
- Σε ολόκληρο το μήκος της σήραγγας, καθώς και στους σταθμούς είναι εγκατεστημένο και λειτουργεί πυροσβεστικό δίκτυο εφοδιασμένο με σύστημα πυρανίχνευσης.
- Αυτόνομα συστήματα αερισμού είναι εγκατεστημένα και λειτουργούν στην υπόγεια σήραγγα, ενώ στα σημεία διασύνδεσης με τις Γραμμές 2 και 3 του Μετρό η λειτουργία του συστήματος είναι σε φάση περαιτέρω ενίσχυσης.
- Στον σταθμό ΟΜΟΝΟΙΑ είναι εγκατεστημένο σύστημα αερισμού και κλιματισμού. Το σύστημα αερισμού είναι σε λειτουργία και επαρκές για την απαγωγή, εάν απαιτηθεί, καπνού από τις αποβάθρες. Το σύστημα κλιματισμού είναι σε διαδικασία συντήρησης, ώστε να είναι διαθέσιμο πριν το καλοκαίρι.
- Κατά μήκος του υπόγειου τμήματος υπάρχει επαρκής φωτισμός με φωτιστικά τοποθετημένα, τόσο στο μέσο, όσο και στα πλευρικά τοιχώματα. Σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης και διακοπής λειτουργίας τους, ενεργοποιείται αυτόματα εφεδρικός φωτισμός ασφαλείας. Επιπλέον, κατά μήκος του υπόγειου τμήματος μεταξύ των σταθμών ΜΟΝΑΣΤΗΡΑΚΙ – ΑΤΤΙΚΗ υπάρχουν έξοδοι διαφυγής ανά 250μ. περίπου, με την απαιτούμενη σήμανση, για να κατευθύνει το επιβατικό κοινό προς αυτές. Οι έξοδοι διαφυγής απελευθερώνονται και χειροκίνητα από το εκπαιδευμένο προσωπικό της ΣΤΑ.ΣΥ, είναι όμως και τηλεχειριζόμενες από το Κέντρο Ελέγχου. Επιπλέον, οι σχάρες των εξόδων διαφυγής βοηθούν και στον αερισμό της σήραγγας.
- Το 2022 για τη γραμμή 1 εκπαιδεύτηκαν σε θέματα ασφαλούς εργασίας επί ή πλησίον της τροχιάς 140 εργαζόμενοι στις τεχνικές υπηρεσίες και 20 οδηγοί Συρμών και εντός του 2023 αναμένεται η ολοκλήρωση της εκπαίδευσης 80 ακόμη ηλεκτροδηγών. Επιπλέον, έχει προγραμματιστεί η επανεκπαίδευση των οδηγών συρμών σε θέματα υγείας και ασφάλειας επί της εργασίας».
Οι εργαζόμενοι υποστηρίζουν: «Αν δεν πεθάνουμε από φωτιά θα πεθάνουμε από ασφυξία»
Για μη λειτουργία του συστήματος εξαερισμού στον σταθμό Ομόνοιας, τα τελευταία 8 χρόνια κάνουν λόγο νέες καταγγελίες, που έρχονται στο φως της δημοσιότητας.
Όπως καταγγέλλει και ο πρόεδρος Εργαζομένων ΣΤΑΣΥ για τη γραμμή του ΗΣΑΠ, Πάνος Κοντογιάννης, πρόκειται για κενό ασφαλείας που εντοπίστηκε πρώτη φορά το 2015 και 8 χρόνια μετά παραμένει άλυτο.
Μάλιστα, σύμφωνα με την εφημερίδα «Τα Νέα», καταγγελία εργαζομένου από το 2018, που αφορούσε τη μη λειτουργία του εξαερισμού στο τμήμα της σήραγγας Μοναστηράκι – Ομόνοια, οδήγησε τον Μάρτιο του 2018 τον εισαγγελέα Πλημμελειοδικών Αθηνών να ορίσει, στο πλαίσιο επείγουσας παραγγελίας, δύο πραγματογνώμονες για να διερευνηθεί κατά πόσο τηρούνται όσα προβλέπει ο νόμος αναφορικά με την ασφάλεια στο τμήμα της γραμμής του ΗΣΑΠ από τον σταθμό Μοναστηράκι ως τον σταθμό Αττική.
Σύμφωνα με την Επιτροπή Υγιεινής και Ασφάλειας Εργαζομένων της ΣΤΑΣΥ, το περιεχόμενο του συγκεκριμένου πορίσματος – το οποίο τέθηκε, όπως αναφέρει η εφημερίδα, υπόψιν της διοίκησης – παραμένει άγνωστο στους ίδιους, καθώς επίσης και το κατά πόσο αποκαταστάθηκε το πρόβλημα που είχε εντοπιστεί πριν από 5 χρόνια.
«Το 2004, λίγο πριν από τους Ολυμπιακούς Αγώνες, στο πλαίσιο μεγάλης ανακατασκευής στη γραμμή του ΗΣΑΠ, εγκαταστάθηκε στην Ομόνοια καινούργιος εξοπλισμός που αφορούσε κλιματισμό του υπόγειου σταθμού και εξαερισμό. Ο εξαερισμός είναι πολύ σημαντικός σε περίπτωση που συμβεί κάτι, για παράδειγμα πυρκαγιά, ώστε να μην πνιγούν οι άνθρωποι. Αυτή η τεράστια μονάδα έβγαλε βλάβη σε ένα κομμάτι της. Το 2015 το αντιλήφθηκα, τότε ήμουν γραμματέας του Σωματείου και ως μηχανολόγος προσπάθησα να βοηθήσω τους ανθρώπους που θα το επισκεύαζαν. Πέρασε ο καιρός, δεν έγινε τίποτα και τις προάλλες που έριξαν τα χημικά στη συγκέντρωση λάβαμε την αναφορά του σταθμάρχη στην Ομόνοια, ο οποίος έκανε λόγο στις παρατηρήσεις του για αποπνικτική ατμόσφαιρα στον σταθμό γιατί δεν λειτουργεί το σύστημα εξαερισμού. Λόγω των χημικών δηλαδή ανακαλύψαμε ότι από το 2015 έως το 2023 η μονάδα δεν έχει ακόμα φτιαχτεί», αναφέρει ο Πάνος Κοντογιάννης.
Προ ημερών, τέθηκε υπόψιν του Δημήτρη Γουρτή, μέλους της Επιτροπής Υγιεινής και Ασφάλειας Εργαζομένων της ΣΤΑΣΥ, καταγγελία εργαζομένου από το 2018 σχετικά με πρόβλημα στο σύστημα εξαερισμού στο τμήμα Μοναστηράκι – Ομόνοια, στο κομμάτι της σήραγγας.
«Ο συνάδελφος κατήγγειλε το 2018 ότι δεν δουλεύει ο εξαερισμός στο τούνελ Μοναστηράκι – Ομόνοια. Έχει ειπωθεί πως υπάρχουν ανεμιστήρες εξαερισμού που δεν είναι καν συνδεδεμένοι στο ρεύμα. Σας το λέω με επιφύλαξη γιατί δεν έχω στα χέρια μου το πόρισμα των εμπειρογνωμόνων. Πρέπει όμως να έχει κατατεθεί στη ΣΤΑΣΥ γιατί την αφορά. Στο κομμάτι αυτό, στις σήραγγες υπάρχουν 3-4 μεγάλοι ανεμιστήρες με μεγάλη ισχύ για την απαγωγή καπνού από το τούνελ σε περίπτωση που συμβεί κάτι. Από συζητήσεις με συναδέλφους, ακούω πως το σύστημα αυτό από Μοναστηράκι έως Ομόνοια δεν δουλεύει. Ο κίνδυνος είναι πως αν ξεσπάσει φωτιά μέσα στο τούνελ, ο καπνός δεν θα μπορεί να διοχετευθεί προς τα έξω και ακόμα και αν εργαζόμενοι και επιβάτες γλιτώσουν από τη φωτιά, θα πεθάνουν από ασφυξία. Και καθώς δεν υπάρχουν και φωτιζόμενες ενδείξεις για την έξοδο κινδύνου, δεν θα ξέρουν από πού να φύγουν», αναφέρει ο Δημήτρης Γουρτής.
«Αν μας συμβεί περιστατικό στη σήραγγα, θα έχουμε σοβαρό θέμα. Οι σήραγγες της Γραμμής 1 είναι παλιές, δεν έχουν επαρκή φωτισμό, ούτε αναβαθμούς. Και τις εξόδους κινδύνου τις έχει κοιτάξει κανείς; Πού βγαίνουν; Δεν το ξέρω. Μέχρι τώρα δεν έχει συμβεί κάτι, αλλά αν συμβεί θα έχουμε πρόβλημα», σημειώνει ο Πάνος Κοντογιάννης.