Το όνομα του τότε υπουργού Προστασίας του Πολίτη, Νίκου Τόσκα, ο οποίος μάλιστα έχει κληθεί ως μάρτυρας να καταθέσει στο δικαστήριο, σχεδόν «μονοπώλησε» σήμερα το ενδιαφέρον στη δίκη για τη φονική πυρκαγιά στο Μάτι, στην οποία συνέχισε να καταθέτει σήμερα για 14η ημέρα ο πραγματογνώμονας Δημήτρης Λιότσιος.
Με την έναρξη της σημερινής διαδικασία ο κ. Λιότσιος επικαλέστηκε συνομιλίες που εμπεριέχονται στη δικογραφία για το Μάτι και από τις οποίες φέρεται να προκύπτει ότι ζητήθηκε άδεια από τον κ. Τόσκα για τη διαχείριση των εναέριων μέσων.
«Αν ισχύει κάτι τέτοιο, τίθεται ένα ζήτημα για ποιο λόγο επετράπη η παρέμβαση του υπουργού σε επιχειρησιακό επίπεδο ειδικά την ώρα που οι επίγειοι εκλιπαρούσαν για εναέριες δυνάμεις» ανέφερε στην κατάθεσή του ο πραγματογνώμονας για να προσθέσει: «Τελικά ποιος διαχειριζόταν τα εναέρια μέσα; Και αν συνέβαινε αυτό δεν έχει καμία αρμοδιότητα ο υπουργός να παρεμβαίνει σε επιχειρησιακό επίπεδο».
Η αναφορά αυτή του μάρτυρα οδήγησε την έδρα να ζητήσει από τον τότε διοικητή του ΕΚΣΕ και σήμερα κατηγορούμενο στη δίκη Ιωάννη Φωστιερη να τοποθετηθεί σχετικά.
Φωστιέρης: Από τη στιγμή που υπάρχει η φυσική και η πολιτική ηγεσία και είναι παρούσα, εγώ προσωπικά σαν διοικητής δεν διατάζω, δεν μπορώ να επέμβω στο πεδίο. Εγώ με μια στάθμιση προτείνω στη ηγεσία και μου λένε που να επέμβω.
Λιότσιος: Στις συνομιλίες αναφέρεται «θα σου πω τώρα, θα ρωτήσω τον υπουργό»…
Πρόεδρος: .Αν είναι έτσι τι νόημα έχει;
Φωστιέρης: Όταν είναι παρών η φυσική και η πολιτική ηγεσία αναφερόμαστε στον ανώτερο.
Πρόεδρος : Η πολιτική ηγεσία έχει δικαίωμα να παρεμβαίνει στο έργο της πυροσβεστικής;
Φωστιέρης: Έχει το δικαίωμα. Είναι ο διοικητής.
Πρόεδρος: Γνωρίζει τους κανόνες πυροσβεστικής και στρατηγικής για να κάνει ορθή επιλογή;
Φωστιέρης: Αν για παράδειγμα πει ότι θα πάνε δυο εναέρια μέσα και δεν υπάρχουν διαθέσιμα, οφείλω να αναφέρω ότι υπάρχει ένα διαθέσιμο εναέριο. Αν συμφωνήσει και ο αρχηγός δίνω εντολή για απογείωση. Είναι μια αλυσιδωτή κίνηση. Αυτά όλα είναι ένα κλειστό κύκλωμα της πολεμικής αεροπορίας. Τις δικές μου συνομιλίες έδωσα αμέσως στους εισαγγελείς. Στο δικό τους κομμάτι όμως η Πολεμική Αεροπορία για λόγους ασφαλείας δεν επιτρέπεται να έχουμε καμία απολύτως παρέμβαση.
Ακόμη κατά τη διάρκεια της εξέτασης του ο κ. Λιότσιος ρωτήθηκε και για τα πυροσβεστικά πλοιάρια και για τη συμβολή που θα μπορούσαν να έχουν στη διάσωση τω πολιτών που βρίσκονταν στη θάλασσα. Ο μάρτυρας απαντώντας στις ερωτήσεις αυτές τόνισε πως τα πλοιάρια αυτά θα μπορούσαν να είχαν σώσει κόσμο. «Εδώ πήγαν οι ψαρόβαρκες και δεν μπορούσαν να πάνε τα πλοιάρια της πυροσβεστικής; » ανέφερε χαρακτηριστικά με μέλος του ακροατηρίου να ακούγεται να λέει στο δικαστήριο: «Εμένα μεγάλο ψαροκάικο με έβγαλε έξω με την κόρη μου. Και άφησα πίσω μου μέσα στη θάλασσα το παιδί μου πεθαμένο».
Ακόμη, κατά τη διάρκεια της σημερινής κατάθεσής του ο μάρτυρας απαντώντας σε σχετικές ερωτήσεις συνηγόρων κατηγορουμένων, ανέφερε πως οι ασύρματοι των πυροσβεστικών ήταν προβληματικοί και για αυτό πολλές φορές οι επικοινωνίες γίνονταν μέσω των κινητών αλλά αυτό θα έπρεπε να γίνεται σε υπηρεσιακό κινητό για να υπάρχει διάχυση της πληροφορίας τις κρίσιμες ώρες.
Ερώτηση: Η μετακίνηση των τριών οχημάτων να τα πάρω από κάπου και να τα στείλω στην Κινέττα ήταν νόμιμη;
Μάρτυρας: Ναι, είναι.
Ερώτηση: Τα οχήματα που έστειλε στην Κινέττα αντικαταστάθηκαν;
Μάρτυρας: Με εθελοντές .
Πρόεδρος: Επηρέασε το γεγονός ότι ήταν εθελοντές;
Μάρτυρας: Διαφορετικά κινείται ένας πυροσβέστης και διαφορετικά ένας εθελοντής. Κάνουν σπουδαίο έργο αλλά τους εθελοντές τους προστατεύεις. Διαφορετική αντιμετώπιση θα είχε ο επικεφαλής αν είχε επαγγελματίες. Ήταν στο κύριο μέτωπο της φωτιάς. Δεν αναθέτει σε εθελοντή να κάνει κάτι επικίνδυνο. Λειτουργούν επικουρικά.