Τη δικαίωση για τον άδικο χαμό των δικών τους ανθρώπων περιμένουν εδώ και ένα χρόνο οι συγγενείς των 57 θυμάτων της τραγωδίας στα Τέμπη, παρακολουθώντας με αμείωτο ενδιαφέρον τις εξελίξεις στη δικαστική διερεύνηση της υπόθεσης που μέχρι στιγμής βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη.
Συνολικά για τα Τέμπη διενεργούνται τρεις δικαστικές έρευνες, χωρίς καμία από αυτές να έχει καταλήξει σε απόδοση ευθυνών.
Συγκεκριμένα σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται η βασική δικογραφία που έχει σχηματιστεί για το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα και την οποία χειρίζεται ο εφέτης ανακριτής Σωτήρης Μπακαϊμης, ενώ την ίδια στιγμή «τρέχει» και η δεύτερη έρευνα για την περιβόητη σύμβαση «717».
Ακόμη ανοιχτή βρίσκεται και μια τρίτη δικογραφία που αφορά τους επιθεωρητές – ελεγκτές της Ελληνικής Εθνικής Αρχής Διαφάνειας στους οποίους ανατέθηκε από τις εισαγγελικές Αρχές η διενέργεια ελέγχου σχετικά με την εκτέλεση της επίμαχης σύμβασης.
Και οι τρεις αυτές έρευνες απασχολούν την ποινική δικαιοσύνη, ενώ σε αστικό επίπεδο οι συγγενείς θυμάτων της τραγωδίας έχουν ξεκινήσει να καταθέτουν αγωγές για αποζημιώσεις με την πρώτη εξ αυτών να εκδικάζεται στις 5 Απριλίου ενώπιον του Πολυμελούς Πρωτοδικείου της Αθήνας.
Τέμπη: Η βασική έρευνα και ο τρίτος πραγματογνώμονας
Λίγες ημέρες μετά το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα η Ολομέλεια Εφετών Λάρισας είχε ορίσει εφέτη – ανακριτή για να διεξάγει τη δικαστική έρευνα σχετικά με τα αίτια της τραγωδίας και την απόδοση ευθυνών. Έτσι, εδώ και ένα χρόνο τη βασική δικογραφία για το δυστύχημα χειρίζεται ο εφέτης – ανακριτής Σωτήρης Μπακαϊμης.
Στο πλαίσιο αυτής της έρευνας προστίθενται συνεχώς νέοι κατηγορούμενοι, οι οποίοι μέχρι σήμερα έχουν φτάσει τους 34. Όλοι κατά περίπτωση βαρύνονται με βαριά αδικήματα, όπως η κακουργηματικού χαρακτήρα διατάραξη της ασφάλειας συγκοινωνιών που προκάλεσε τον θάνατο πολλών ανθρώπων δια παραλείψεως, αλλά και με πλημμελήματα, όπως η ανθρωποκτονία από αμέλεια, η βαριά σωματική βλάβη και η ελαφριά σωματική βλάβης κατά συρροή.
Μάλιστα, στις 7 Μαρτίου αναμένεται να περάσουν το κατώφλι του κ. Μπακαϊμη για να απολογηθούν περίπου 15 πρόσωπα, στελέχη της ΕΡΓΟΣΕ και του υπουργείου Μεταφορών. Πρόσφατα στη συγκεκριμένη έρευνα εντάχθηκε ή αλλιώς συσχετίσθηκε και η δικογραφία που αφορά στο «μπάζωμα» του χώρου του δυστυχήματος.
Για το θέμα αυτό έχει ασκηθεί, έπειτα από μηνυτήρια αναφορά συγγενών θυμάτων, ποινική δίωξη για παράβαση καθήκοντος σε βαθμό πλημμελήματος σε βάρος του πρώην περιφερειάρχη Θεσσαλίας Κώστα Αγοραστού και κάθε άλλου υπευθύνου.
Ο κ. Αγοραστός κατηγορείται για το πλημμέλημα της παράβασης καθήκοντος. Ο ίδιος πάντως στο υπόμνημα εγγράφων εξηγήσεων που είχε δώσει, είχε υποστηρίξει πως η περιφέρεια είχε υποστηρικτικό ρόλο στην υπόθεση, αφήνοντας αιχμές για την αστυνομία, την πυροσβεστική, αλλά και τις δικαστικές αρχές.
Σε ό,τι αφορά αυτά κάθε αυτά τα αίτια της τραγωδίας ο εφέτης ανακριτής όρισε, σύμφωνα με πληροφορίες και τρίτο πραγματογνώμονα, προκειμένου αυτός να αποφανθεί σχετικά με την έκρηξη που σημειώθηκε μετά τη σύγκρουση της επιβατικής αμαξοστοιχίας με εμπορική. Σκοπός είναι να δοθεί οριστική απάντηση για το εάν υπήρξε εύφλεκτη ύλη στα βαγόνια που προκάλεσε την έκρηξη, μεγιστοποιώντας την τραγική κατάληξη του δυστυχήματος
Η έρευνα για τη σύμβαση «717»
Η δεύτερη έρευνα που βρίσκεται σε εξέλιξη διενεργείται από την Ευρωπαία ανακρίτρια Χριστίνα Σαλάππα και αφορά στην περιβόητη σύμβαση «717». Η ανακρίτρια έχει καλέσει σε απολογία 23 μη πολιτικά πρόσωπα (περίπου 15 εκ των οποίων καλούνται σε απολογία για αλλά αδικήματα στο πλαίσιο της βασικής έρευνας) και όλοι έχουν λάβει προθεσμίες μέχρι και το τέλος Απριλίου για να απολογηθούν.
Υπενθυμίζεται ότι η εν λόγω σύμβαση αφορά στην αναβάθμιση του συστήματος σηματοδότησης – τηλεδιοίκησης στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο. Τα 23 μη πολιτικά πρόσωπα καλούνται να απολογηθούν από την ανακρίτρια, έπειτα από δίωξη που τους έχει ασκηθεί για σειρά κακουργηματικών πράξεων όπως απάτη, απιστία, ψευδή βεβαίωση ,με σκοπό τον παράνομο προσπορισμό οφέλους , ηθική αυτουργία στην απάτη και τις ψευδείς βεβαιώσεις.
Συγκεκριμένα για την υπόθεση αυτή έχουν κληθεί σε απολογία:
- 14 δημόσιοι υπάλληλοι της ΕΡΓΟΣΕ, για απάτη σχετική με τις επιχορηγήσεις. Δύο εξ αυτών κατηγορούνται, επίσης, για ψευδή βεβαίωση με σκοπό τον προσπορισμό αθέμιτου οφέλους σε άλλον.
- 4 δημόσιοι υπάλληλοι της Ελληνικής Διαχειριστικής Αρχής του Επιχειρησιακού Προγράμματος Υποδομών Μεταφορών, Περιβάλλοντος και Αειφόρου Ανάπτυξης (ΕΥΔ/ΕΠ-ΥΜΕΠΕΡΑΑ), για απιστία κονδυλίων και
- 5 νόμιμοι εκπρόσωποι και υπάλληλοι της Αναδόχου Κοινοπραξίας, για ηθική αυτουργία σε απάτη σχετική με τις επιχορηγήσεις και ηθική αυτουργία σε ψευδή βεβαίωση με σκοπό τον προσπορισμό αθέμιτου οφέλους σε άλλον.
Να σημειωθεί ότι η επίμαχη σύμβαση αφορά στην αναβάθμιση του συστήματος σηματοδότησης – τηλεδιοίκησης στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο, στην οποία χορηγήθηκαν συνολικά επτά παράνομες παρατάσεις με αποτέλεσμα έπειτα από 9 έτη το έργο να μην έχει ολοκληρωθεί!
Η τρίτη δικογραφία που βρίσκεται υπό διερεύνηση από τη Δικαιοσύνη και συγκεκριμένα από την εισαγγελία Πρωτοδικών αφορά τους επιθεωρητές – ελεγκτές της Ελληνικής Εθνικής Αρχής Διαφάνειας στους οποίους είχε ανατεθεί η διενέργεια ελέγχου σχετικά με την εκτέλεση της σύμβασης 717.
Όμως προέκυψαν ενδείξεις για παράβαση καθήκοντος των ελεγκτών αφού στο πόρισμα τους φέρεται να υπάρχουν αντιφάσεις μεταξύ των ευρημάτων και των συμπερασμάτων τους στα οποία δεν κατέληξαν σε ποσοτικοποίηση της ζημίας.
Η παραγγελία Αδειλίνη στην εισαγγελία Λάρισας
Πάντως δεν αποκλείεται να ανοίξουν και νέες δικογραφίες για το τραγικό δυστύχησα των Τεμπών, δεδομένου ότι η εισαγγελέας του Αρείου Πάγου Γ. Αδειλίνη με παραγγελία της έχει ζητήσει από την εισαγγελία Εφετών Λάρισας να μεριμνήσει «ώστε να ερευνηθεί και να απαντηθεί» κάθε ισχυρισμός και καταγγελία, «που προβάλλεται από συγγενείς θυμάτων ή θύματα και τους συνηγόρους τους», σχετικά με τις συνθήκες κάτω από τις οποίες έλαβε χώρα το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα.
Όπως αναφέρει μάλιστα στο παραγγελία της η κ. Αδειλίνη σκοπός είναι «το πέρας της ανάκρισης να μην αφήσει ουδεμία αμφιβολία ως προς το ότι οι εισαγγελικές και ανακριτικές αρχές διερεύνησαν κάθε πτυχή της υπόθεσης, επιτελώντας στο ακέραιο το καθήκον τους».
Οι αγωγές
Σε αστικό επίπεδο, τέλος, έχει ήδη δρομολογηθεί η εκδίκαση της πρώτης αγωγής συγγενών θύματος της τραγωδίας. Πρόκειται για την αγωγή που έχουν καταθέσει οι συγγενείς του ελεγκτή της επιβατικής αμαξοστοιχίας (σύζυγος, οι δυο γιοι του και η αδελφή του) διεκδικώντας ο καθένας το ποσό των 250.000 ευρώ για ψυχική οδύνη. Η συζήτηση αυτής της αγωγής είχε προγραμματιστεί για την 1η Μαρτίου, ωστόσο το δικαστήριο αποφάσισε διακοπή της εκδίκασής της για τις 5 Απριλίου.
Μάλιστα ο ΟΣΕ και η Hellenic Train είχαν ζητήσει από το δικαστήριο να αναβάλει την συζήτηση της αγωγής, τονίζοντας ότι δεν είχαν λάβει γνώση της ποινικής δικογραφίας η οποία έχει σχηματιστεί στο πλαίσιο της ανάκρισης που διενεργείται στο εφετείο Λάρισας.
«Πρόκειται για αστική δίκη. Προκύπτουν οι ευθύνες από το πόρισμα της επιτροπής εμπειρογνωμόνων το οποίο είναι δημοσιευμένο στο διαδίκτυο. Πάνω σε αυτό στηριχτήκαμε. Δεν συναρτάται η υπόθεση με το ποινικό σκέλος το οποίο θα τελειώσει σε χρόνια» ανέφερε από την πλευρά του ο συνήγορος της οικογένειας του αδικοχαμένου ελεγκτή. Εν τέλει, το δικαστήριο απέρριψε με την απόφασή του το αίτημα για αναβολή και αποφάσισε τη διακοπή της δίκης για τον ερχόμενο Απρίλιο.