Στη νομοθεσία που θεσπίστηκε και προβλέπει τη δημιουργία ηλεκτρονικού συστήματος για όλα τα λιμάνια της χώρας αναφέρθηκε ο Γενικός Διευθυντής της Δημόσιας Αρχής Λιμένων, Ιωάννης Γιαννάκος, μιλώντας στην ενότητα «Συστήματα Κοινότητας Λιμένων και ψηφιοποίηση – Συνδέοντας το οικοσύστημα ενός λιμανιού» του πρώτου διεθνούς συνεδρίου, Southeast Europe Connectivity Forum (SECF) που πραγματοποιείται στη Θεσσαλονίκη.
Ο κ. Γιαννάκος σημείωσε ότι το βασικότερο στοιχείο ενός τέτοιου συστήματος είναι η εμπιστευσιμότητά του από τους φορείς της αγοράς ενώ, όπως τόνισε, θα πρέπει επίσης να είναι ανοιχτό, ασφαλές, να αφορά όλα τα λιμάνια της χώρας και να συνδέεται με όλους τους φορείς και την ενιαία πύλη της εθνικής δημόσιας διοίκησης. Σύμφωνα με τον ίδιο, ένα τέτοιο σύστημα μπορεί στην Ελλάδα να υλοποιηθεί από το κράτος καθώς έχει ενταχθεί στα εμβληματικά έργα του ψηφιακού μετασχηματισμού, είναι στα έργα που πρόκειται να υλοποιήσει άμεσα το ελληνικό δημόσιο και εκτιμάται ότι θα βελτιώσει σοβαρά την ανταγωνιστικότητα των ελληνικών λιμένων, καθώς θα προσδώσει ένα άλλο επίπεδο συνεργασίας μεταξύ όλων των παικτών του λιμενικού οικοσυστήμαστος και θα αναβαθμίσει και το σύστημα λιμενικής διακυβέρνησης.
Στο συνέδριο, που τελεί υπό την αιγίδα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, της Ελληνικής Εταιρείας Logistics και του Συνδέσμου Εξαγωγέων Ελλάδος, ο Βασίλειος Μάμαλης, Εκτελεστικός Διευθυντής της Ένωσης Λιμένων Ελλάδος, επισήμανε ότι το 85% του παγκόσμιου εμπορίου γίνεται μέσα από τη θάλασσα άρα από τα λιμάνια θα μπορούσε να συγκεντρωθεί πολλή πληροφορία, συνεπώς είναι απαραίτητα έργα ψηφιοποίησης, έξυπνων λιμανιών, συνδυασμένων μεταφορών και αξιοποίησης των big data με προϋπόθεση πάντοτε την ασφάλεια των πληροφοριών και των συστημάτων.
Για τα δημόσια λιμάνια επισήμανε ότι το κράτος θα πρέπει να μεριμνήσει και να κατευθύνει αυτούς τους οργανισμούς στη σύγχρονη ψηφιακή εποχή μέσω πρωτοβουλιών, χρηματοδοτήσεων και κινήτρων.
Την ανάγκη βελτίωσης της συνδεσιμότητας μεταξύ λιμανιών και φορέων που εμπλέκονται στις μεταφορές υπογράμμισε ο Αly Assem Ibrahim, Γενικός Διευθυντής της East Port Said Port, από την Αίγυπτο. Ο ίδιος χαρακτήρισε πρόκληση την ψηφιοποίηση των μεταφορών ενώ αναφέρθηκε σε περιστατικό επίθεσης κυβερνοασφάλειας το οποίο έπρεπε να αντιμετωπιστεί μέσω της επαναδημιουργίας ενός ασφαλούς συστήματος πληροφορικής και της κατάλληλης εκπαίδευσης των ανθρώπων που το διαχειρίζονται.
Την ανάγκη επενδύσεων στον τομέα της ψηφιοποίησης τόνισε το μέλος του Δ.Σ. στην Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων, Νικόλαος Λιάπης.
Όπως είπε, μέσω της ψηφιοποίησης μεταφέρονται οι πληροφορίες πάρα πολύ εύκολα και συγκεντρώνεται σημαντικός όγκος πληροφοριών για το τι φορτία υπάρχουν, πότε θα έρθουν, με ποιο τρόπο θα φορτωθούν, πως και πότε θα φύγουν από το λιμάνι. «Το πλοίο που έχει αυτή την πληροφορία στα χέρια του, μπορεί πολύ εύκολα να ρυθμίσει το ταξίδι του και την ταχύτητα του ταξιδιού, που είναι το πρώτο μέτρο για την απανθρακοποίηση ώστε να χρησιμοποιήσει λιγότερο καύσιμο και να μην δημιουργήσει πρόβλημα για τη συμπεριφορά του πλοίου» πρόσθεσε.
Ένα παράδειγμα βελτιστοποίησης της συνεργασίας των φορέων της λιμενικής κοινότητας μέσω της λειτουργίας ενός κοινού συστήματος παρουσίασε ο Τom Schouten, Διευθυντής Πωλήσεων & Επιχειρηματικής Ανάπτυξης στην εταιρεία IT Partner BV, στην Ολλανδία. Ο ίδιος σημείωσε ότι ένα τέτοιο σύστημα λειτουργεί στην Ολλανδία και διασυνδέει διαφορετικές εταιρείες και αρχές που εμπλέκονται σε αυτή τη διαδικασία, προσφέροντάς τους πρόσβαση σε μια βάση δεδομένων που εμπεριέχει όλες τις πληροφορίες για τα φορτία και τα στοιχεία των πλοίων.