Την ώρα που η αγωνία κορυφώνεται για τον εντοπισμό του 31 ετών σμηναγού, Ευστάθιου Τσιτλακίδη, κυβερνήτη του μοιραίου F4 FANTOM, ήδη οι εμπειρογνώμονες αλλά και στελέχη της πολεμικής αεροπορίας προσπαθούν να φωτίσουν τα αίτια του δυστυχήματος.
Άκαρπες έχουν καταστεί μέχρι τώρα οι έρευνες για τον εντοπισμό του χειριστή του F4 Phantom που συνετρίβη 25 ναυτικά μίλια νότια της Ανδραβίδας.
Με τις έρευνες να συνεχίζονται εντατικά με πλωτά και εναέρια μέσα για τον εντοπισμό του κυβερνήτη του αεροσκάφους, τα σενάρια, με βάση το προφίλ της απαιτητικής άσκησης χαμηλής ναυτιλίας, ως προς το τι μπορεί να οδήγησε σε αυτήν την τραγωδία, είναι πολλά.
Είναι χαρακτηριστικό πως την ώρα που οι έρευνες βρίσκονταν σε εξέλιξη για τον εντοπισμό των δύο χειριστών του μοιραίου Φάντομ, η τουρκική πολεμική αεροπορία έκανε 38 παραβιάσεις στον ελληνικό εναέριο χώρο, και άλλα ελληνικά μαχητικά «σηκώθηκαν» για να τα αναχαιτίσουν.
Υπενθυμίζεται πως υπάρχει μία άτυπη συμφωνία κατά την οποία, όταν υπάρχει αεροπορικό δυστύχημα σε μία χώρα, η άλλη σταματά να προκαλεί, πράγμα που η Τουρκία, όπως φάνηκε δεν σεβάστηκε.
Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες, εντείνονται οι έρευνες για τον εντοπισμό του 31χρονου πιλότου του Φάντομ, Στάθη Τσιτλακίδη, καθώς οι αρχές ψάχνουν τον σμηναγό σε βάθος 1000 και πλέον μέτρων.
Για τον λόγο αυτόν θα επιστρατευθεί το ειδικό υποβρύχιο για μεγάλα βάθη, «Ναυτίλος», το οποίο ανήκει στο υπουργείο Ναυτιλίας, προκειμένου να βοηθήσει και αυτό στην ανεύρεση του 31χρονου.
Ο αρχηγός του ΓΕΕΘΑ Στρατηγός Κωνσταντίνος Φλώρος και ο αρχηγός του του ΓΕΑ Αντιπτέραρχος Θεμιστοκλής Μπουρολιάς, επισκέφθηκαν την οικογένεια του πιλότου Μάριου Τουρούτσικα στην Τρίπολη, προκειμένου να εκφράσουν τα συλλυπητήρια τους.
Οι γονείς του υποσμηναγού συγκυβερνήτη Μάριου Τουρούτσικα συγκλονισμένοι δέχτηκαν τα συλλυπητήρια και τα θερμά λόγια, που τους απηύθυναν.
Τα σενάρια για τη μοιραία πτήση
Τα σενάρια που εξετάζονται είναι να έχει γίνει κάποια μηχανική βλάβη κατά τη διάρκεια της εκπαιδευτικής πτήσης, ή να προέκυψε κάποιο θέμα στην υγεία του κυβερνήτη. Το Φάντομ πετούσε σε 100 μέτρα ύψος με 800 χλμ/ώρα, ενώ το σώμα των πιλότων είχε δύναμη 5G, δηλαδή πάνω από 400 κιλά.
Το μοιραίο Φάντομ το παρέλαβε η πολεμική αεροπορία το 1974, ενώ τα αεροσκαφη αναβαθμίστηκαν το 2000. Η αεροπορία διαθέτει 33 τέτοια αεροσκάφη.
Τα αναπάντητα ερωτήματα
Μηχανική βλάβη; Λάθος χειρισμός; Βέρτιγκο; Αυτά είναι μόνο κάποια από τα αναρίθμητα σενάρια που μπορεί να οδήγησαν στην απώλεια του ελέγχου και στην πτώση του αεροσκάφους. Το μαχητικό διενεργούσε πτήση «χαμηλής ναυτιλίας», ελάχιστα μέτρα πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας.
Ο Γιώργος Γερούλης, Αντιπτέραρχος εν αποστρατεία ανέφερε σχετικά: «Οποιοδήποτε απρόοπτο που μπορεί να αποσπάει την προσοχή των πιλότων είναι μοιραίο, καθώς ο χρόνος αντίδρασης είναι ελάχιστος. Ένα μηχανικό πρόβλημα στα πηδάλια θα μπορούσε να κάνει μία ανωμαλία, να δημιουργήσει μία ταλάντευση, έναν ”δελφινισμό” που λέμε, κι έτσι ελάχιστες είναι οι περιπτώσεις που μπορεί να σωθεί κάποιος σε τέτοια ύψη».
Και πρόσθεσε ο αντιπτέραρχος ε.α. σχετικά με τις εκπαιδεύσεις που κάνουν οι πιλότοι: «Κατά την διάρκεια της άσκησης επιβάλλεται μόνο οπτική επαφή μεταξύ των πιλότων και σιγή ασυρμάτου. Ο πύργος ελέγχου δεν ακούει σε τέτοια ύψη, ο μόνος που ακούει είναι ο νούμερο 1. Σε περίπτωση βλάβης ή ατυχήματος αυτομάτως όλα ενεργοποιούνται και ανεβαίνουν σε ύψος και το αναφέρουν. Το γεγονός ότι σε αυτή την περίπτωση δεν ανέβηκαν, δείχνει ότι ήταν ένα ακαριαίο το μοιραίο γεγονός».
Σχετικά με τις έρευνες που έχουν βγει άκαρπες για τον κυβερνήτη του αεροσκάφους σημείωσε ο κ. Γερούλης: «Στις διαδικασίες εγκατάλειψης του αεροσκάφους ή πρόσκρουσης, φεύγει χρονικά πρώτα ο πίσω πιλότος και στην συνέχεια ο κυβερνήτης, αυτή η αλληλουχία χρόνου».