Η ΠΟΕΣ εξέδωσε ανακοίνωση με τίτλο: «Ιατροφαρμακευτική Περίθαλψη Στρατιωτικών (Επιβάρυνση 15%)».
Σύμφωνα με την Ομοσπονδία, «τις τελευταίες μέρες κυκλοφορεί μια αόριστη φήμη ότι με μέριμνα του Α/ΓΕΕΘΑ θα καταργηθεί το νέο χαράτσι 15% που θέσπισε ο πρόσφατος ν.5195/2025, στο πλαίσιο της μέριμνας για τα ιδιωτικά συμφέροντα. Η ΠΟΕΣ σχολιάζει τις φήμες και κυρίως το γεγονός ότι αποφεύγεται επιμελώς να λάβουν σάρκα και οστά και υπενθυμίζει ότι ο Α/ΓΕΕΘΑ δεν δύναται να νομοθετεί, ή να μην εφαρμόζει νόμους κατά το δοκούν.
Η Πολιτεία έχει αποδείξει ότι δεν εφαρμόζει νόμους, μόνο όταν εξυπηρετεί την ίδια και όχι όταν είναι προς όφελος των στρατιωτικών ή των πολιτών. Προς τούτο, η ΠΟΕΣ επικαλείται ενδεικτικά παραδείγματα σκόπιμης μη εφαρμογής του νόμου, ο οποίος δεν έχει αλλάξει σε όλες τις περιπτώσεις».
Παράλληλα, η ΠΟΕΣ αποκαλύπτει «τι πραγματικά σημαίνει η δήθεν “μη εφαρμογή του 15%”, ενέργεια που δεν είναι τίποτα περισσότερο από προώθηση της προσφοράς ιδιωτικής εταιρίας παροχών υγείας, η οποία “προσφέρεται” να καλύψει το χαράτσι, μόνο ως το τέλος τους έτους και μόνο υπό την προϋπόθεση ότι οι παροχές υγείας θα γίνονται στις εγκαταστάσεις της».
«Εν ολίγοις, ο θησαυρός αποδεικνύεται χειρότερος και από άνθρακες, αφού κατά την ΠΟΕΣ όχι μόνο δεν αφαιρείται το χαράτσι του 15% αλλά ενισχύεται η μεταστροφή στην ιδιωτική υγεία εις βάρος της δημόσιας», καταλήγει στην ανακοίνωσή της η ΠΟΕΣ.
Η ανακοίνωση της ΠΟΕΣ
Κύριε Υπουργέ.
Όπως ακριβώς είχε προβλέψει η Ομοσπονδία μας κατά το προηγούμενο διάστημα ότι θα γινόταν, επικρατεί ιδιαίτερα μεγάλος αναβρασμός ανάμεσα στα στελέχη των ΕΔ που αντιλαμβάνονται κατόπιν εορτής για το νέο «χαράτσι» που επιβάλατε προς όφελος ιδιωτών και του ΕΣΥ.
Αναφερόμαστε στη θέσπιση μέριμνας με επιβάρυνση 15% για ιατρικές πράξεις που μέχρι τις «μεταρρυθμίσεις» σας ήταν δωρεάν και που παραπλανητικά παρουσιάσατε από βήματος ότι δήθεν μειώνετε.
Πριν αλέκτορα φωνήσαι, γνωστοποιήθηκε η πρώτη «προσφορά» ιδιωτικής εταιρίας παροχών υγείας για στρατιωτικούς μέσω των Γενικών Επιτελείων, υπό τον απολύτως παραπλανητικό μανδύα της «απορρόφησης του 15%».
Περίπου το ίδιο διάστημα, διάφορες πανικόβλητες φωνές που επιχειρούν να υποβαθμίσουν τον προηγούμενο «θαυμασμό τους» για το «καταπληκτικό νέο νομοσχέδιο που θα επιλύσει όλα τα προβλήματα υγείας των στρατιωτικών» (συμπεριλαμβανομένης της εργοδοτικής Ομοσπονδίας που φιλοξενείτε με θαλπωρή στο στρατιωτικό σας γραφείο), έσπευσαν να «διαβεβαιώσουν» ότι με πρωτοβουλία του Α/ΓΕΕΘΑ το (άξαφνα απαράδεκτο) «πρόβλημα» του 15% θα καταργηθεί.
Αν η προηγούμενη παράγραφος δεν περιγράφει μια σοβαρότατη θεσμική εκτροπή, τότε στη χώρα μας μάλλον έχει χαθεί πλήρως το μέτρο. Εκτός εάν πρόκειται για τον απόλυτο κυνισμό της παραπληροφόρησης με κάθε τρόπο.
Εξ όσων γνωρίζουμε το Σύνταγμα (άρθρο 73) προβλέπει ότι, ο μόνος νομοθέτης είναι η Βουλή των Ελλήνων και η Κυβέρνηση. Παρά το γεγονός ότι η τήρησή του έχει χαρακτηρισθεί «αγκύλωση» και «εμμονή» κατά το πρόσφατο παρελθόν, ο Α/ΓΕΕΘΑ, δίχως να υποβαθμίζουμε τον σπουδαίο θεσμικό του ρόλο, εξ όσων γνωρίζουμε δεν ανήκει σε κανέναν εκ των δύο Θεσμών, άρα δεν δύναται να νομοθετήσει.
Ομοίως, εάν δεν έχει μεταβληθεί κάτι σε όσα γνωρίζουμε, δεν έχει ούτε τη δυνατότητα να δώσει την εντολή μη εφαρμογής του νόμου, μήτε να παρέμβει με οιονδήποτε άλλον τρόπο στην όλη εφαρμοστική διαδικασία (πχ με έκδοση κάποιας ΥΑ). Συνεπώς πως θα λυθεί το πρόβλημα;
Η μόνη εξέλιξη σχετίζεται με τη διαβίβαση (με έγγραφο) της ίδιας, προαναφερθείσας επιστολής, της ίδιας ιδιωτικής εταιρίας, που εξ όσων διαπιστώσαμε απευθύνθηκε σε όλους τους Αρχηγούς των Γενικών Επιτελείων.
Τι αφορά αυτή η επιστολή; Μα φυσικά τη δυνατότητα, εφόσον οι στρατιωτικοί επιλέξουν την ιδιωτική υγεία (στην εταιρία) αντί της συνταγματικώς κατοχυρωμένης δημόσιας υγείας, να μην καταβάλουν το νεοψηφισθέν χαράτσι του 15%, το οποίο θα καλύπτει η εν λόγω εταιρία.
Ωστόσο, αυτό ισχύει μόνο ως το τέλος του έτους, εμφανώς σκόπιμη ασάφεια που αφήνει να εννοηθεί ότι από το νέο έτος θα υπάρξει ανάγκη για κάποιου είδους «επαναδιαπραγμάτευση» που θα οδηγήσει σε ιδιωτική ασφάλιση, ή εναλλακτικά επιστροφή στο 15%.
Βεβαίως, αν και η απαίτησή μας για άμεση κατάργηση / μη εφαρμογή της εν λόγω άθλιας ρύθμισης παραμένει, είμαστε βέβαιοι ότι θα βρεθεί κάποια εύσχημη αιτιολογία που θα παραπέμπει σε υποθετικά, ευεργετικά αποτελέσματα σε κάποιο αόριστο μελλοντικό χρόνο, προκειμένου να κάνει υπομονή ο κόσμος και να κερδηθεί χρόνος.
Ως εκ τούτου, ακριβώς επειδή, όπως είχαμε αποκαλύψει και πριν την ψήφιση του νόμου, αυτός εξυπηρετεί μόνο ιδιωτικά συμφέροντα και όχι τα δικαιώματα των στρατιωτικών, δεν αναμένουμε να αποσυρθεί, όπως δεν αναμένουμε και να μην εφαρμοστεί (άρα αποκλείεται και το ενδεχόμενο να καταργηθεί σιωπηρά), παρά το γεγονός ότι, όπως αποδεικνύει και η κοινή εμπειρία, η μη εφαρμογή νόμου που «δεν εξυπηρετεί» την Κυβέρνηση αποτελεί συνηθισμένη πρακτική, έστω και σε δεύτερο χρόνο.
Ως προς το τελευταίο συμπέρασμα, προκειμένου να μην κατηγορηθούμε ως κινδυνολόγοι αλλά και να μην υπάρχουν αμφιβολίες περί του τι πραγματικά ισχύει, μέσα από δεκάδες παραδείγματα που μπορούμε να ανασύρουμε θα υπενθυμίσουμε, εντελώς ενδεικτικά, κάποια ιδιαίτερα εμφατικά:
- Την επί σειρά ετών (2017-23) μη συμμόρφωση με την υποχρέωση καταβολής νυκτερινής αποζημίωσης, γεγονός που εξώθησε τους στρατιωτικούς σε δικαστικές διεκδικήσεις.
- Την επί σειρά ετών (2014-2-18) μη συμμόρφωση για την επιστροφή των αναδρομικών ως συνέπεια απόφασης του ΣτΕ, γεγονός που εξώθησε τους στρατιωτικούς σε δικαστικές διεκδικήσεις.
- Τη μη απονομή του αποστρατευτικού βαθμού των ΕΜΘ (2023), καθώς και τη μη εισέτι επίλυση της αντίστοιχης μισθολογικής εκκρεμότητας (από το 2019), κατάσταση που δεν τους επιτρέπει καν την προσφυγή στη Δικαιοσύνη για διεκδίκηση των δεδουλευμένων τους, δημιουργώντας, πιθανότατα, παγκόσμια πρωτοτυπία στο Εργατικό Δίκαιο.
- Τη διακοπή εφαρμογής (από το 2022) των διατάξεων για την παραμονή σε κατάσταση ΕΟΘ ειδικώς των Αξιωματικών εξ ΑΣΣΥ, γεγονός που εξώθησε τους στρατιωτικούς σε δικαστικές διεκδικήσεις.
- Τη μη εφαρμογή της πρόνοιας για επέκταση του δικαιώματος διπλασιασμού 5ετίας του ν.4609/2019 πέραν της υπηρεσίας σε μονάδες εκστρατείας, το οποίο επεκτεινόταν ως δικαίωμα σε αναγνώριση δεύτερης 5ετίας στο υπόλοιπο προσωπικό, διάταξη που αντικαταστάθηκε από δυσμενέστερη (2022).
- Τη μηδέποτε εφαρμοσθείσα διάταξη για τα Γραφεία Νομικής Προστασίας Στελεχών του ν.4609/2019 τα οποία εν τέλει καταργήθηκαν (2023), κλπ.
Παρά το γεγονός ότι, όπως δηλώσαμε, δεν τρέφουμε την ελπίδα να προβείτε σε κάποια ενέργεια που θα ζημιώσει ιδιωτικά συμφέροντα, σας ζητάμε να σταθείτε για μια φορά με ειλικρίνεια απέναντι στους στρατιωτικούς και να τους ενημερώσετε επίσημα για το τι ακριβώς ισχύει ως προς τις φήμες περί δήθεν κατάργησης της επιβάρυνσης 15% που θεσπίσατε με το ν.5195/2025 και εάν ναι, υπό ποιες συνθήκες θα γίνει αυτό, διότι η ευρύτερη επίσημη αφωνία αποδεικνύει ότι ισχύει το ακριβώς αντίθετο από αυτό που διακινείται.
Αργά ή γρήγορα, οι στρατιωτικοί θα κατανοήσουν ότι ακόμα και οι «αυξήσεις» που θα ανακοινωθούν στη ΔΕΘ έχουν ήδη εξανεμιστεί και θα χρειαστεί δεύτερο κύμα «γενναίας συρρίκνωσης» των ΕΔ προκειμένου να δοθούν κι άλλες. Υπό αυτές τις απαισιόδοξες συνθήκες, θα επαναλάβουμε για πολλοστή φορά, πιθανώς κυνηγώντας μύλους, ότι εμμένουμε στη θέση μας για άμεση κατάργηση / μη εφαρμογή της εν λόγω ρύθμισης.
Παραμένουμε στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε διευκρίνιση ή πληροφορία.
Οι κ.κ. βουλευτές της Βουλής των Ελλήνων, προς τις οποίες/τους οποίους κοινοποιείται το παρόν, παρακαλούνται για την ανάδειξη του θέματος, δια του κοινοβουλευτικού ελέγχου.