14.6 C
Athens
13.2 C
Thessaloniki
Πέμπτη 4 Δεκεμβρίου 2025
More

    Θέσεις στάθμευσης σε πιλοτές πολυκατοικιών: Δείτε τι ισχύει για ενοίκους και ιδιοκτήτες

    Με διατάξεις του νόμου 5005/2022 ρυθμίζεται το ζήτημα της κυριότητας των ανοικτών θέσεων στάθμευσης στην πιλοτή πολυκατοικίας, επιτρέποντας τη μονομερή τροποποίηση της πράξης σύστασης οριζόντιας ιδιοκτησίας.

    Μέχρι στιγμής πολλές θέσεις parking σε πιλοτές ορίζονταν με «χιλιοστά», δηλαδή αντιμετωπίζονταν ως οριζόντιες ιδιοκτησίες και οι (φερόμενοι ως) ιδιοκτήτες αυτών αντιμετώπιζαν προβλήματα στη χρήση και τη μεταβίβασή τους.

    Ωστόσο, τα δικαστήρια έχουν κρίνει παγίως ως «άκυρη» την οριοθέτηση με «χιλιοστά» και πλέον με το νέο νόμο 5005/2022, επέρχονται τρεις αλλαγές:

    1. Αναγνωρίζονται τα εμπράγματα δικαιώματα επ’ αυτών και οι δικαιούχοι μπορούν να τα μετατρέψουν μονομερώς σε αποκλειστική χρήση.
    2. Αναγνωρίζεται ότι αν τρίτος, μη ιδιοκτήτης διαμερίσματος, είχε δικαίωμα σε μια θέση στάθμευσης, τότε μπορεί να τα μεταβιβάσει μόνο σε ένοικο πολυκατοικίας.
    3. Αναγνωρίζεται ότι αν κάποιος είχε αποκλειστική χρήση επ’ αυτών, χωρίς να έχει και διαμέρισμα σε πολυκατοικία, μπορεί να τη μεταβιβάσει μόνο σε δικαιούχο διαμερίσματος στην πολυκατοικία

    Τι προβλέπουν οι σχετικές διατάξεις

    Σύμφωνα με τον Νόμο 5005/2022 – ΦΕΚ Τεύχος Α 236/21.12.2022 προβλέπονται τα εξής:

    Ενίσχυση δημοσιότητας και διαφάνειας στον έντυπο και ηλεκτρονικό Τύπο – Σύσταση ηλεκτρονικών μητρώων εντύπου και ηλεκτρονικού Τύπου – Διατάξεις αρμοδιότητας της Γενικής Γραμματείας Επικοινωνίας και Ενημέρωσης και λοιπές επείγουσες ρυθμίσεις
    • Άρθρο 46

    Κυριότητα ανοικτών θέσεων στάθμευσης στην πυλωτή – Προσθήκη παρ. 5Α στο άρθρο 1 του ν. 960/1979

    Στο άρθρο 1 του ν. 960/1979 (Α’ 194), μετά την παρ. 5 προστίθεται νέα παρ. 5Α ως εξής:

    «5Α. α) Ο ιδιοκτήτης οριζοντίου ιδιοκτησίας-χώρου κύριας χρήσης πολυκατοικίας που έχει εμπράγματο δικαίωμα σε ανοικτή θέση στάθμευσης στην πιλοτή της ίδιας πολυκατοικίας, που αποτελεί κατά τη σύσταση αυτοτελή οριζόντια ιδιοκτησία, προβαίνει σε μονομερή τροποποίηση της πράξης οριζοντίου ιδιοκτησίας, προκειμένου να μετατρέψει τον ανοικτό χώρο στάθμευσης στην πιλοτή ως παρακολούθημα στην αποκλειστική χρήση της οριζοντίου ιδιοκτησίας του χώρου κύριας χρήσης και ταυτόχρονα να ενσωματώσει στην τελευταία ποσοστό συγκυριότητας στο οικόπεδο που είχε κατά τη σύσταση οριζοντίων ιδιοκτησιών ο ανοιχτός χώρος στάθμευσης στην πιλοτή.

    Στην περίπτωση αυτή, η σύμφωνη γνώμη του συνόλου των συνιδιοκτητών τεκμαίρεται.

    β) Ανοικτή θέση στάθμευσης στην πιλοτή πολυκατοικίας που αποτελεί κατά τη σύσταση αυτοτελή οριζόντια ιδιοκτησία και επί της οποίας δεν έχει εμπράγματο δικαίωμα ιδιοκτήτης επί οριζοντίου ιδιοκτησίας-χώρου κύριας χρήσης της αυτής πολυκατοικίας δύναται να μεταβιβαστεί κατ’ εξαίρεση και μόνο σε άλλον ιδιοκτήτη επί οριζοντίου ιδιοκτησίας-χώρου κύριας χρήσης της αυτής πολυκατοικίας.

    Στην περίπτωση αυτή ο ιδιοκτήτης της οριζοντίου ιδιοκτησίας-χώρου κύριας χρήσης προβαίνει σε μονομερή τροποποίηση της πράξης οριζοντίου ιδιοκτησίας, προκειμένου να μετατρέψει τον ανοικτό χώρο στάθμευσης στην πιλοτή ως παρακολούθημα στην αποκλειστική χρήση της οριζοντίου ιδιοκτησίας του χώρου κύριας χρήσης και ταυτόχρονα να ενσωματώσει στην τελευταία το ποσοστό συγκυριότητας στο οικόπεδο που είχε κατά τη σύσταση οριζοντίων ιδιοκτησιών ο ανοιχτός χώρος στάθμευσης στην πιλοτή.

    Στην περίπτωση αυτή, η σύμφωνη γνώμη του συνόλου των συνιδιοκτητών τεκμαίρεται.

    γ) Ο ιδιοκτήτης οριζοντίου ιδιοκτησίας-χώρου κύριας χρήσης πολυκατοικίας, στον οποίο μεταβιβάστηκε και το δικαίωμα αποκλειστικής χρήσης επί ανοικτής θέσης στάθμευσης στην πιλοτή ή θέσης στον ακάλυπτο χώρο της ίδιας πολυκατοικίας, στην οποία θέση, σύμφωνα με την πράξη σύστασης οριζοντίου ιδιοκτησίας ή τον κανονισμό της πολυκατοικίας, έχει συσταθεί αυτοτελές δικαίωμα αποκλειστικής χρήσης χωρίς να συνδέεται με συγκεκριμένη οριζόντια ιδιοκτησία-χώρο κύριας χρήσης της πολυκατοικίας, προβαίνει σε μονομερή τροποποίηση της πράξης οριζοντίου ιδιοκτησίας, προκειμένου να αντιστοιχήσει τον ανοικτό χώρο στάθμευσης της πιλοτής ή του ακάλυπτου χώρου ως παρακολούθημα στην αποκλειστική χρήση της οριζοντίου ιδιοκτησίας του χώρου κύριας χρήσης.

    Στην περίπτωση αυτή, η σύμφωνη γνώμη του συνόλου των συνιδιοκτητών τεκμαίρεται»

    Σχετικά:

    Ο νόμος 5005/2022 ρυθμίζει το θέμα της πιλοτής που έχει προκύψει με αποφάσεις δικαστηρίων που έκριναν ότι είναι άκυρη σύσταση οριζόντιας ιδιοκτησίας που καθορίζει θέσεις στάθμευσης στην πυλωτή.



    3 ΣΧΟΛΙΑ

    3 Σχόλια
    Oldest
    Newest
    Inline Feedbacks
    Δείτε όλα τα σχόλια
    ΓΙΑΝΝΗΣ
    1 month ago

    Θα ήθελα να μάθω, πόσα μέτρα πρέπει να είναι η είσοδος – έξοδος οχημάτων από πιλοτή πολυκατοικίας. Απ΄ ότι γνωρίζω από την πολεοδομία πρέπει να είναι 4 μέτρα. Όμως παραβαίνουν τον νκανονισμόοι ιδιοκτήτες με αποτέλεσμα να δημιουργούν parking σε όλο το μήκος της πρόσοψης της πολυκατοικίας π.χ. 25 μέτρα.
    Έχει αλλάξει ο νόμος από τα 4 μέτρα είσοδο – έξοδο ! διότι υπάρχει σοβαρό πρόβλημα σε περιοχές που υπάρχουν σπίτια χωρίς πιλοτή και δεν μπορούν να παρκάρουν τα αυτοκίνητα τους πουθενά.
    Ευχαριστώ.

    ΧΡΉΣΤΟΣ ΤΣΑΛΊΚΗΣ
    1 month ago

    Καλημέρα, καλά όλα αυτά, πουθενά δεν αναφέρεται όμως ότι αφού γίνουν όλα τα διαδικαστικά και πάρεις μια άδεια απ’το εκάστοτε Δήμο οι θέσεις πάρκινγκ αδειοδότουνται από το Μηχανολογικό και την Πυροσβεστική, οπότε μια καταγγελία που ορίζει μια άδεια με συγκεκριμένη είσοδο κι έξοδο τα τερματίζει όλα με …… καλούς γείτονες..

    Θωμάς
    1 month ago

    Μετά το 2022 άλλαξαν τα πράγματα… με αποφάσεις του 2024 και του 2025. Άρα το τελικά τι ισχύει με τις πυλωτές δεν μας το είπατε

    ΑΞΙΖΕΙ ΝΑ ΔΕΙΤΕ

    ΣΧΕΤΙΚΑ
    ΡΟΗ ΑΝΑΡΤΗΣΕΩΝ

    ΑΠΟΨΕΙΣ