21.2 C
Athens
21.8 C
Thessaloniki
Κυριακή 5 Μαΐου 2024
More

    Χρήστος Γιαννούκας: Συμβουλές για τη σωστή χρήση ζώνης για τα ταξίδια με αυτοκίνητο


    Το πρώτο πράγμα που κάνουμε πριν ξεκινήσουμε οποιαδήποτε διαδρομή είναι να ελέγξουμε τη ζώνη ασφαλείας. Εκτός από το ότι είναι σχεδιασμένη να μπλοκάρει αν τραβηχτεί απότομα, με το μπλοκάρισμα μπορούμε και να την ελέγξουμε.

    Άρθρο από τον Χρήστο Γιαννούκα, Εκπαιδευτή Οδήγησης & Κυκλοφοριακής Αγωγής, Σύμβουλο Οδικής Ασφάλειας του Ινστιτούτου Προστασίας Καταναλωτών Νοτίου Αιγαίου, Διαχειριστή της δικτυακής ομάδας «Όχι άλλα θύματα στην άσφαλτο»


    hristos giannoukas

    Αν λειτουργεί σωστά, θα σταματήσει (μπλοκάρει). Αν τραβώντας την δεν σταματάει σε κανένα σημείο, πρέπει άμεσα να γίνει αντικατάσταση αυτής, καθώς δεν θα μάς προστατέψει. Πρέπει να γίνεται συστηματικά έλεγχος για τη φθορά του ιμάντα και για τη σωστή λειτουργία του προεταντήρα (ο μηχανισμός που «κρύβεται» πίσω από τη ζώνη ασφαλείας).

    Η σωστή θέση του επιβάτη στο κάθισμα – Στάση σώματος

    ΟΛΟΙ οι επιβάτες είναι υποχρεωμένοι να φοράνε ζώνη ασφαλείας στο όχημα – σε όποια θέση και αν κάθονται (μπροστά, πίσω ή σε παιδικό κάθισμα). Ως οδηγός είστε υπεύθυνος/υπεύθυνη για τους επιβάτες του οχήματος σας: Μην ντραπείτε: ζητήστε να φοράνε όλοι ζώνη ασφαλείας, εφόσον θέλουν να ταξιδέψουν μαζί σας!


    Η θέση του σώματος μας στο κάθισμα είναι καθοριστικής σημασίας για να μπορεί η ζώνη να μας προστατέψει σωστά. Καθόμαστε σε ορθή στάση (όχι ξαπλωμένοι), ενώ η πλάτη μας πρέπει να ακουμπάει στο πίσω μέρος του καθίσματος χωρίς να υπάρχουν μεγάλα κενά. Δένουμε τη ζώνη και την τραβάμε ελαφρώς προς τα πίσω, ώστε να μην υπάρχει περιθώριο να μετακινηθεί το σώμα μας πολύ μπροστά σε περίπτωση μιας σύγκρουσης. Μεγάλο κενό ανάμεσα στη ζώνη και το σώμα μας μπορεί να οδηγήσει στη βίαιη μετακίνηση της ζώνης στην περιοχή της κάτω κοιλίας και να προκαλέσει επικίνδυνους τραυματισμούς των εσωτερικών οργάνων της.

    Συγκεκριμένα:

    • Η ζώνη πρέπει στο κάτω μέρος να περνάει από την λεκάνη (στα οστά του ισχίου στους ενήλικες και στους μηρούς στη περίπτωση των παιδιών).
    • Η ζώνη ΔΕΝ πρέπει να περνάει από την κοιλιά.
    • Η ζώνη πρέπει να διασχίζει το κέντρο του θώρακα και του ώμου, χωρίς να βρίσκεται κοντά στο λαιμό μας.
    • Η ζώνη δεν πρέπει να διπλώνει ή να περιστρέφεται, καθώς το πλάτος της έχει σχεδιαστεί έτσι ώστε να μοιράζονται οι δυνάμεις που ασκούνται πάνω σε αυτήν από το βάρος του σωματός μας, αλλά και από την επιτάχυνση του οχήματος. Η λεπτή άκρη της αλλά και σημεία που λεπταίνουν από αναδιπλώσεις μπορεί να μας τραυματίσουν πολύ σοβαρά.
    • Δεν φοράμε τη ζώνη ασφαλείας κάτω από το χέρι (στη μασχάλη). Αφενός θα σπάσουν τα πλευρά μας σε περίπτωση κρούσης, αφετέρου μπορεί να τραυματιστούν σοβαρά εσωτερικά όργανα άνω και κάτω κοιλίας όπως και ο πνεύμονας.

    ︎Τι πρέπει να προσέξω – Ρούχα, καλοκαίρι και χειμώνα

    Για να μπορέσει να μας προστατέψει η ζώνη μας θα πρέπει να εφαρμόζει, όπως ήδη αναφέραμε, σωστά στο σώμα.

    Είναι μερικά ακόμη πράγματα που είναι σημαντικό να προσέξουμε:

    • Ανάμεσα στη ζώνη και στο σώμα μας ΔΕΝ πρέπει να υπάρχει κανένα αντικείμενο (γυαλιά, κινητά, στυλό κλπ.) Ένα αντικείμενο σε αυτή τη θέση θα οδηγήσει σε σοβαρούς τραυματισμούς.
    • Το καλοκαίρι φοράμε πάντα μπλούζα! Δεν δενόμαστε φορώντας για παράδειγμα μόνο το μαγιό μας. Η ζώνη μπορεί εύκολα να γλιστρήσει στο δέρμα μας και να βρεθεί σε επικίνδυνη θέση (κάτω κοιλία).
    • Τον χειμώνα – ακόμη και αν κρυώνουμε – ΔΕΝ φοράμε το χοντρό μας το μπουφάν. Σκεφτείτε ότι δημιουργούν περιθώριο στη ζώνη και σε περίπτωση μιας σύγκρουσης δεν θα σταματήσει το σώμα μας στο σημείο που θα ήταν επιθυμητό, αλλά θα μεταφερθούμε πιο μπροστά, καθώς από τις μεγάλες δυνάμεις θα συμπιεστεί το μπουφάν. Επιπλέον υπάρχει και εδώ ο κίνδυνος να μετακινηθεί η ζώνη σε επικίνδυνη θέση στη κοιλία μας, προκαλώντας τραυματισμούς. Το ίδιο ισχύει πάντα και για τα παιδιά στο αμάξι!

    odigisi zoni

    Γιατί φοράμε ζώνη σε όλες τις θέσεις στο αμάξι

    Η ζώνη είναι απαραίτητη για όλους, είτε κάθονται στις μπροστινές, είτε στις πίσω θέσεις, σε παιδικά καθίσματα και μη.

    Στα σοβαρά τροχαία ατυχήματα, τουλάχιστον το 20% δεν φοράει ζώνη, ενώ μεγαλύτερο είναι αναλογικά το ποσοστό σε άντρες 76% και 24% στις γυναίκες. Οι μικρότερες ηλικίες εύκολα… «ξεχνάνε» τη ζώνη ασφαλείας.

    Στα πίσω καθίσματα η μη χρήση της είναι πιο συχνή. Εδώ να αναφέρουμε τον μεγάλο κίνδυνο για τους επιβάτες να εκτοξευτούν από το αμάξι,  ακόμη και αν η ταχύτητα είναι μόλις 30km/h. Επιπλέον υπάρχει μεγάλος κίνδυνος να «πέσουν» πάνω στα μπροστινά καθίσματα, προκαλώντας σοβαρό τραυματισμό κυρίως στη σπονδυλική στήλη των επιβατών που βρίσκονται στα μπροστινά καθίσματα.

    Ο αερόσακος υπάρχει η λανθασμένη εντύπωση  ότι μπορεί να μας προστατέψει, αλλά θα λειτουργήσει σωστά ΜΟΝΟ σε ΣΥΝΔΥΑΣΜΟ με μια σωστά δεμένη ζώνη. Έτσι, δεν μπορούμε σε καμία περίπτωση να «κρατηθούμε» σε περίπτωση σύγκρουσης, ενώ είναι επικίνδυνη ακόμη και η προσπάθεια να κρατηθούμε στα σημεία που υπάρχει αερόσακος, καθώς ανοίγει με μεγάλη δύναμη, ικανός να μας τραυματίσει. Η «προσγείωση» του σώματος μας στον αερόσακο γίνεται «ελεγχόμενα» με τη βοήθεια της ζώνης.

    Φορώντας ζώνη είναι πολύ πιο πιθανό να μην τραυματιστούμε σοβαρά, αλλά και να μην χάσουμε τις αισθήσεις μας σε κάποια σύγκρουση ή και να είμαστε σε θέση να αντιδράσουμε στη συνέχεια.


    ΣΧΕΤΙΚΑ
    ΡΟΗ ΑΝΑΡΤΗΣΕΩΝ

    ΑΠΟΨΕΙΣ