Η τραγωδία με 57 νεκρούς στα Τέμπη άνοιξε τη συζήτηση για την ασφάλεια στο σιδηροδρομικό δίκτυο της Ελλάδας. Ενα δίκτυο που διαπιστώνεται πως δεν έχει σύγχρονες υποδομές όπως το ETCS, με προβλήματα σηματοδότησης και μηχανοδηγούς που τηλεφωνούν στον σταθμάρχη για να περάσουν… με κόκκινο.
Η Hellenic Train, πρώην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, έχει βρεθεί στο «μάτι του κυκλώνα» μετά το δυστύχημα με 57 νεκρούς, αφού δεν έδωσε ποτέ λεπτομέρειες για τον αριθμό των επιβατών στο μοιραίο Intercity και από έγγραφα προκύπτει πως είχε απαιτήσεις από το προσωπικό των αμαξοστοιχιών που σε περιπτώσεις ξεπερνούσε και τις αρμοδιότητές τους.
Σε έγγραφο – ντοκουμέντο που παρουσίασε το OPEN με ημερομηνία 17 Νοεμβρίου 2021, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ (μετονομάστηκε σε Hellenic Train την 1η Ιουλίου 2022), που ήδη είχε περάσει μετά την πώλησή της στην Ferrovie dello Stato Italiane, ζητούσε από μηχανοδηγούς και συνοδούς αμαξοστοιχιών (για παράδειγμα ελεγκτές εισιτηρίων), να ελέγχουν για το αν είναι … ικανό να ταξιδέψει, ελέγχοντας μεταξύ άλλων τα φρένα, σε περίπτωση απουσίας του επιθεωρητή.
Ουσιαστικά το προσωπικό καλούνταν να διενεργήσει τον τεχνικό έλεγχο και να υπογράψει μάλιστα και έγγραφο πως η αμαξοστοιχία είναι ασφαλής!
Οπως προκύπτει από το έγγραφο, ο έλεγχος σε περίπτωση που απουσιάζει ο τεχνικός επιθεωρητής γίνεται με τρεις τρόπους:
- Οι συρμοί οι οποίοι εξέρχονται από τα μηχανοστάσια θεωρούνται ελεγμένοι ως συρμοί και ως μεμονομένα οχήματα για να εκτελέσουν το κύκλωμα των αμαξοστοιχιών και να εισέλθουν στο μηχανοστάσιο για έλεγχο, επισκευή, συντήρηση την ίδια ή την επόμενη ημέρα
- Ο/οι συνοδοί, πέραν του καθιερωμένου ελέγχου της αμαξοστοιχίας πριν την αναχώρησή της, θα πρέπει συνεπικουρούμενος/οι από τεχνικό της Διεύθυνσης Συντήρησης να προβαίνουν σε δοκιμή πέδης, έλεγχο θυρών και σε έλεγχο της σύνδεσης των οχημάτων
- Ο μηχανοδηγός προβαίνει στις απαραίτητες δοκιμές όπως αυτές ορίζονται στην παράγραφο 2.3 του Εγχειριδίου Μηχανοδηγού (SMS/PRO/0052)
Το έγγραφο υπογράφει ο Λούκα Ζουκάλα, ο σημερινός διευθυντής ασφάλειας λειτουργίας της Hellenic Train!