Φέτος θα είναι η τελευταία χρονιά που η συντήρηση στον σιδηρόδρομο θα γίνεται με πρόχειρες λύσεις, καθώς από το 2026 ξεκινά ένα νέο μοντέλο λειτουργίας με μακροχρόνιες συμβάσεις.
Αυτό τόνισε ο Κωνσταντίνος Κυρανάκης στη συζήτηση που είχε με τον Αναπληρωτή Διευθύνοντα Σύμβουλο του Υπερταμείου Πέτρο Σταμπολίδη, στο πλαίσιο της εκδήλωσης «Δημιουργώντας Υπεραξία για την Ελλάδα» κατά τη 89η ΔΕΘ.
Όπως ανέφερε ο κ. Κυρανάκης, «τα καλά νέα είναι πως τον περασμένο Ιούλιο πέρασε από την ελληνική Βουλή με δική μας πρωτοβουλία ένα νομοσχέδιο το οποίο αλλάζει τον ΟΣΕ και τον κάνει μία σύγχρονη εταιρεία, με το πιο ευέλικτο πλαίσιο στο ελληνικό δημόσιο, σε επίπεδο στελέχωσης, σε επίπεδο δαπανών, σε επίπεδο έργων για να μπορούμε επιτέλους να κινηθούμε με ταχύτητα κι όχι με τις αγκυλώσεις τις οποίες βρίσκουμε στο ευρύτερο Δημόσιο» και «ξεχνώντας τα διάφορα ταμπού τα οποία υπήρχαν στο παρελθόν».
Ο υπουργός υπογράμμισε ότι «εμείς έχουμε την πολιτική βούληση πραγματικά να αλλάξουμε τα πράγματα και δεν έχουμε την πολυτέλεια να καθυστερήσουμε τα 27 έργα, τα οποία έχουμε περιγράψει». Πρόσθεσε ότι οι διαδικασίες προκήρυξης ξεκινούν άμεσα, έχουν ήδη συσταθεί οι τεχνικές ομάδες και μαζί με τη νέα διοίκηση του ΟΣΕ θα αναλάβουν την υλοποίηση.
Επιπλέον, χαρακτήρισε ως «την πιο μαύρη σελίδα για τον σιδηρόδρομο» την τραγωδία της 28ης Φεβρουαρίου 2023, τονίζοντας πως «μαθαίνουμε από τα λάθη που έγιναν και οφείλουμε να μάθουμε ακόμα περισσότερα».
Όπως είπε, πέρα από το αυτονόητο που είναι η ασφάλεια, στην επόμενη ΔΕΘ θα πρέπει «να κάνουμε συζήτηση για την οικονομική ανάπτυξη που μπορεί να φέρει πραγματικά ο σιδηρόδρομος, διότι εδώ από τη Θεσσαλονίκη, μπορεί η σύνδεση του λιμανιού με το σιδηρόδρομο και την υπόλοιπη Ευρώπη να αποτελέσει πύλη εισόδου για προϊόντα από όλον τον κόσμο και διάδρομο εξαγωγών για την ελληνική οικονομία προς όλη την Ευρώπη, συνδέοντάς τη με μεγάλα λιμάνια, όπως το Ρότερνταμ ή η Βαρκελώνη».
Ο κ. Κυρανάκης επισήμανε ότι θέλουν «ο σιδηρόδρομος να δίνει θέσεις εργασίας, να δίνει οικονομική ανάπτυξη, να δίνει εναλλακτικές με χαμηλότερες τιμές και στις εξαγωγές και στις μετακινήσεις σε όλες τις ελληνικές επιχειρήσεις».
Για το έργο του Δομοκού ανέφερε πως μέχρι το επόμενο καλοκαίρι η γραμμή Αθήνα – Θεσσαλονίκη θα διαθέτει όλα τα ευρωπαϊκά συστήματα τηλεδιοίκησης, σηματοδότησης και ATCS, ώστε να τερματιστούν οι «ατέρμονες συζητήσεις» και να παραδοθεί το έργο στην κοινωνία όπως πρέπει.
Συμπλήρωσε ακόμη ότι φέτος θα είναι η τελευταία χρονιά με «μπαλώματα», καθώς από το 2026 και μετά θα εφαρμοστούν υπερδεκαετείς συμβάσεις συντήρησης. Υπενθύμισε ότι ολοκληρώθηκε νωρίτερα η εγκατάσταση του ATCS on board (σύστημα αυτόματης πέδησης τρένων), ενώ μέσω της πλατφόρμας brain game.ose.gr ήδη περισσότεροι από 250 Έλληνες στελέχη ξένων σιδηροδρόμων έχουν αιτηθεί να ενταχθούν στο νέο ΟΣΕ.
Ο υπουργός τόνισε επίσης ότι «ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ και το τροχαίο υλικό έχουν ενωθεί σε μία νέα σύγχρονη εταιρεία», με στόχο να ξεφύγει από τις «αγκυλώσεις» του δημοσίου. Για την ακίνητη περιουσία, ανέφερε πως «ήλθε η στιγμή για να αξιοποιηθεί το Θριάσιο, το στρατόπεδο Γκόνου και μία σειρά ακινήτων, που μπορούν να αποφέρουν σημαντικά έσοδα στο ελληνικό κράτος και τον φορολογούμενο».
Από την πλευρά του, ο κ. Σταμπολίδης σημείωσε ότι «υπάρχει μία ευτυχής συγκυρία, που μία νέα γενιά πολιτικών και τεχνοκρατών έχουν φέρει τις υποδομές και τη χώρα σε αξιοζήλευτο σημείο». Ανέφερε ότι το Υπερταμείο πέτυχε τη συμμετοχή του RRF στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και έχουν συμβασιοποιηθεί έργα άνω των 3 δισ. ευρώ.
Τόνισε ακόμη ότι «τώρα είμαστε ευθυγραμμισμένοι, ξέρουμε ακριβώς τι θέλει το υπουργείο, το οποίο παρεμπιπτόντως ξέρει ακριβώς τι πρέπει να κάνει» φέρνοντας ως παράδειγμα τη γρήγορη υπογραφή της σύμβασης για το έργο του Δομοκού με τη χρηματοδότηση της Ένωσης Τραπεζών Ελλάδος.
Υπογράμμισε επίσης ότι «το Υπερταμείο δεν υποκαθιστά τους οργανισμούς» αλλά «έρχεται να βοηθήσει το όραμα της Πολιτείας», επιταχύνοντας και συντονίζοντας έργα ύψους 3,5 δισ. που έχουν υλοποιηθεί και άλλα 10 δισ. που ωριμάζουν και θα αποτελέσουν «εθνική προίκα».
Παράλληλα, ανέφερε ότι ακόμη και η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν στάθηκε στο έργο του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και της Γενικής Διεύθυνσης Δασών, ως παράδειγμα καλού συντονισμού που ενίσχυσε την πολιτική προστασία της χώρας.
Κλείνοντας, σημείωσε ότι σε 2,5 χρόνια ολοκληρώθηκαν διαγωνισμοί ύψους 1,5 δισ. ευρώ, όπως η παραλαβή νέων αυτοκινήτων, η ανακαίνιση του Ολυμπιακού Σταδίου με προϋπολογισμό 130 εκατ., τα 13 κέντρα που εκσυγχρονίζει το Υπουργείο Ανάπτυξης και τα συστήματα της ΔΗΜΕΑ για την πάταξη της παραοικονομίας.
Όπως είπε, το Εθνικό Σχέδιο Ελλάδα 2.0 είναι κρίσιμο και το Υπερταμείο αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της υλοποίησής του.
Καταλήγοντας, τόνισε ότι «δεν φταίει μόνο η ελληνική γραφειοκρατία για τα δημόσια έργα», αλλά και η ίδια η Ευρώπη πρέπει «να αλλάξει ρότα και να περιορίσει την υπερβολική γραφειοκρατία στα συγχρηματοδοτούμενα έργα».