Νέα κρίσιμα στοιχεία που μαρτυρούν εγκληματικούς χειρισμούς στη φονική πυρκαγιά στην Ανατολική Αττική το καλοκαίρι του 2018, συγκέντρωσε ο ανακριτής που ερευνά την συγκεκριμένη υπόθεση Αθανάσιος Μαρνέρης.
Για το λόγο αυτό δεν αποκλείεται να ζητήσει εκ νέου την αναβάθμιση του κατηγορητηρίου με την άσκηση κακουργηματικής ποινικής δίωξης σε βάρος νέων προσώπων που κατά τα στοιχεία φέρουν βαριές ποινικές ευθύνες για την απίστευτη τραγωδία που στοίχισε τη ζωή σε 102 συνανθρώπους μας.
Η νέα εξέλιξη στην πολύκροτη έρευνα για τη φονική πυρκαγιά στο Μάτι (στο πλαίσιο της οποίας έχουν ήδη απολογηθεί βασικοί κατηγορούμενοι της υπόθεσης και έχουν αφεθεί ελεύθεροι με όρους) έρχεται περίπου τρεις μήνες μετά την απόρριψη του δεύτερου αιτήματος που είχε καταθέσει ο κ. Μαρνέρης ζητώντας την άσκηση κακουργηματικής ποινικής δίωξης σε βάρος συγκεκριμένων προσώπων. Η απόρριψη του αιτήματός του, τον περασμένο Αύγουστο, είχε ως αποτέλεσμα οι κατηγορίες για τη φονική πυρκαγιά να παραμείνουν σε βαθμό πλημμελήματος με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την περαιτέρω ποινική μεταχείριση των εμπλεκομένων.
Τώρα, όμως το ενδεχόμενο απόδοσης βαρύτερων ποινικών ευθυνών διαφαίνεται ξανά, καθώς από την ανακριτική έρευνα, αναδείχθηκαν σύμφωνα με πληροφορίες εγκληματικά λάθη και ανεξήγητη ολιγωρία από υψηλόβαθμα στελέχη της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας.
Τα νέα στοιχεία
Συγκεκριμένα, τα στοιχεία που συγκεντρώθηκαν διαφαίνεται ότι είναι ικανά να στηρίξουν το αίτημα για διεύρυνση του κύκλου των κατηγορουμένων (και) με νέα πρόσωπα, προερχόμενα από τα υψηλά κλιμάκια της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας και να στοιχειοθετήσουν την άσκηση συμπληρωματικής δίωξης για το αδίκημα της θανατηφόρας έκθεσης κατά συρροή και έκθεσης από την οποία προκλήθηκαν βαριές σωματικές βλάβες στους παθόντες.
Μάλιστα, το σχετικό ανακριτικό αίτημα αναμένεται να κατατεθεί στην εισαγγελία τις επόμενες ημέρες, οπότε και υπολογίζεται πως θα έχουν ληφθεί όλες οι απαιτούμενες μαρτυρικές καταθέσεις.
Τα νέα στοιχεία που έχουν συγκεντρωθεί αποτελούνται από κρίσιμα έγγραφα που εντοπίστηκαν από τις εφόδους του κ. Μαρνέρη στις αρμόδιες υπηρεσίες, απόρρητα σχεδιαγράμματα και ημερολόγια που καταγράφουν τον ακριβή χρόνο που «πέταξαν» τα εναέρια πυροσβεστικά μέσα.
Κομβικής σημασίας είναι οι καταθέσεις των χειριστών των εναέριων πυροσβεστικών μέσων, στις οποίες γίνεται λόγος για μεγάλη καθυστέρηση στην έγκαιρη κινητοποίηση και αντιμετώπιση της πυρκαγιάς με δεδομένο ότι «γνώση της κατάστασης υπήρχε από τις 16:41 και εκ νέου ενημέρωση από τον αρμόδιο για την περιοχή του Νταού Πεντέλης Διοικητή του Πυροσβεστικού Σταθμού στις 16:54».
Επιπλέον, στην ογκώδη δικογραφία περιλαμβάνονται και δύο συμπληρωματικές καταθέσεις, του κυβερνήτη και του συγκυβερνήτη ενός εκ των πέντε Σινούκ που πήρε εντολή να επιχειρήσει στην περιοχή της Πεντέλης. Κατά πληροφορίες οι μάρτυρες αυτοί ερωτήθηκαν για το χρόνο της απογείωσης με βάση τα νέα στοιχεία που συγκεντρώθηκαν στο πλαίσιο της ανάκρισης και εις εξ αυτών απάντησε πως η απογείωση του από το αεροδρόμιο των Μεγάρων έγινε στις 18:10 και όχι στις 17.00, όπως αρχικά είχε ενημερωθεί από το ημερολόγιο πτήσεων.
Χωρίς σχέδιο
Επιπλέον, οι πληροφορίες αναφέρουν πως από τα στοιχεία που έχει συγκεντρώσει ο ανακριτής, προκύπτει πως ο κίνδυνος θα είχε αποφευχθεί αν από τις 16.50 έως τις 17:30 επιχειρούσαν στην περιοχή τρία εναέρια μέσα και στη συνέχεια και έως τις18:30 άλλα τρία. Μάλιστα, για το λόγο αυτό, ο κ. Μαρνέρης φέρεται να καταλογίζει ενδεχόμενο δόλο σε συγκεκριμένα πρόσωπα τα οποία, όπως σημειώνει, εξέθεσαν όχι μόνο σε κίνδυνο τους κατοίκους αλλά τους άφησαν και αβοήθητους. Μάλιστα, ο ανακριτής φέρεται να επισημαίνει και την ανέλιξη που είχαν στην καριέρα τους συγκεκριμένα πρόσωπα.
Επιπλέον, ως ιδιαίτερα σημαντικό αξιολογείται και το γεγονός ότι οι αρμόδιοι όχι μόνο παρέλειψαν να χρησιμοποιήσουν όλα τα εναέρια και επίγεια πυροσβεστικά μέσα που είχαν στη διάθεσή τους αλλά παρότι το γνώριζαν αυτό, δεν οργάνωσαν ένα σχέδιο εκκένωσης ή απομάκρυνσης και διάσωσης των κατοίκων, ενώ είχαν αυτή τη δυνατότητα.
Συγκεκριμένα:
Υπήρξε πλήρης απουσία εναέριας επιτήρησης στην περιοχή η οποία θεωρείτο μάλιστα υψηλής επικινδυνότητας, από τις 11:00 έως τις 19:00, που έχει σκοπό την γρήγορη κατάσβεση της φωτιάς με όλη τη διαθέσιμη δύναμη.
Αν και οι αρμόδιοι γνώριζαν ότι είχαν διαθέσιμα επίγεια και εναέρια μέσα είτε δεν τα αξιοποίησαν καθόλου για την κατάσβεση της πυρκαγιάς στο Μάτι, είτε τα χρησιμοποίησαν για την κατάσβεση φωτιάς σε περιοχές, που δεν υπήρχε κίνδυνος για ανθρώπινες ζωές.
Δεν κινητοποιήθηκαν οι δυνάμεις που διαθέτει το ΓΕΕΘΑ
Ενώ υπήρχαν διαθέσιμα 10 Σινούκ δεν αξιοποιήθηκαν. Απογειώθηκε μόνο ένα Σινούκ από το αεροδρόμιο των Μεγάρων για να επιχειρήσει στο Μάτι και αυτό είναι το μόνο εναέριο μέσο καταγεγραμμένο στο χειρόγραφο και ηλεκτρονικό ημερολόγιο.
Με τις ιδιότητές τους μπορούσαν να προβλέψουν το βαρύτερο αποτέλεσμα, που τελικά επήλθε αποδεχόμενοι αυτό, καθώς δεν αξιοποίησαν έγκαιρα σχέδιο εκκένωσης από τις 17.30 έως τις 17.45 ξεκινώντας από τον Ν. Βουτζά και εν συνεχεία στο Μάτι και στο Κόκκινο Λιμανάκι.
Παρότι υπήρχαν διαθέσιμες σωστικές λέμβοι που ανήκαν στην Πρώτη ΕΜΑΚ που ήταν στην Ελευσίνα, ουδέποτε δόθηκε εντολή στα πληρώματα της να μεταβούν στην περιοχή.
Τέλος, στα παραπάνω στοιχεία που έχει συγκεντρώσει ο κ. Μαρνέρης προστίθεται και αυτό της μη χρησιμοποίησης των μισθωμένων πυροσβεστικών αεροσκαφών. Και αυτό σε συνδυασμό με το γεγονός ότι δόθηκε εντολή για μεσοστάθμευση των εναέριων μέσων στο αεροδρόμιο Ελευσίνας, το οποίο από τις 14:27 την ημέρα της φονικής πυρκαγιάς, είχε κλείσει λόγω ισχυρών ανέμων και όχι σε άλλα αεροδρόμια (όπως στο Τατόι, την Πάχη Μεγάρων, στο ελικοδρόμιο Νέας Μάκρης ή στο Ελευθέριος Βενιζέλος που ήταν ανοικτά).