Ο ΣΑΣΜΥ κατέθεσε υπόμνημα για τους προβληματισμούς των μελών του για οικονομικά θέματα, τα οποία ανέλυσε διεξοδικά κάνοντας ταυτόχρονα προτάσεις για την βελτίωση του υπάρχοντος νομοθετικού πλαισίου.
Η ανακοίνωση του ΣΑΣΜΥ
Ο ΣΑΣΜΥ κατά την ψήφιση του νόμου Ν.5110/2024 του ΥΠΕΘΑ κατέθεσε υπόμνημα στην επιτροπή της βουλής με το έγγραφο του με Αρ. Πρωτ.:15/2024 όπου εκτός των άλλων μετέφερε τους προβληματισμούς των μελών του και για μια σειρά οικονομικών θεμάτων τα οποία ανέλυσε διεξοδικά κάνοντας ταυτόχρονα προτάσεις για την βελτίωση του υπάρχοντος νομοθετικού πλαισίου όπως παρακάτω:
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ
Νέο Δικαιότερο Μισθολόγιο: Επισημαίνουμε την ανάγκη για ένα νέο, δικαιότερο μισθολόγιο που να λαμβάνει υπόψη το κόστος ζωής και τις ιδιαιτερότητες του στρατιωτικού επαγγέλματος. Η αύξηση των αποδοχών τουλάχιστον 15% προς κάλυψη κατά το ελάχιστο μέρος του πληθωρισμού και τις απώλειες από την 10ετή οικονομική κρίση. Πληρωτέος αρχικός μισθός του Μ. Λοχία τα 1000 ευρώ.
Πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ από τις αρχές του χρόνου πληρώσαμε ακριβότερα (53) προϊόντα, με τις αυξήσεις να φτάνουν έως 60% (στο ελαιόλαδο) ενώ σε άλλα βασικά είδη διατροφής, οι τιμές έχουν αυξηθεί σημαντικά. Μόνο στη διάρκεια του δεκάμηνου, τα νωπά φρούτα (28,41%), τα αναψυκτικά (13,72%), τα δημητριακά για πρωινό 10,83%, το ρύζι (6,15%) και το χοιρινό κρέας 9,63%.
Κόστος Στέγασης: Προτείνουμε ένα γενναίο πρόγραμμα ανέγερσης νέων κατοικιών, με χορήγηση επιδομάτων ενοικίου για τα μέλη που υπηρετούν μακριά από την οικογένειά τους. Αυτό θα μετριάσει το πρόβλημα των υψηλών ενοικίων και θα ενισχύσει την οικονομική ευελιξία των μελών.
Το κόστος στέγασης που αποτελεί «μόνιμο αγκάθι» για τα μέλη μας , μόνο την τελευταία διετία αυξήθηκε άνω του 40% με μελέτες να δείχνουν ότι τα νοικοκυριά αναγκάζονται να διαθέτουν πλέον περίπου το 40-50% του μηνιαίου οικογενειακού προϋπολογισμού μόνο για την διατήρηση του σπιτιού. Σύμφωνα με μελέτες που έχουν παρουσιαστεί οι αυξήσεις μισθών δεν προλαβαίνουν να καλύψουν τις αυξήσεις των προϊόντων, των ενοικίων και των παρεχόμενων υπηρεσιών.
Προτείνουμε την αναζήτηση νέων χρηματοδοτικών εργαλείων που χρησιμοποιεί η αγορά αλλά εκμετάλλευση ευρωπαϊκών κονδυλίων από την ΕΕ και το πρόγραμμα ανάκαμψης και σταθερότητας.
Η κυβέρνηση πρόσφατα ανακοίνωσε ένα πρόγραμμα κατασκευής κατοικιών το οποίο είναι προς την σωστή κατεύθυνση, όμως έχει ορίζοντα υλοποίησης το 2027 ενώ οι οικονομικές δυσχέρειες αυξάνονται καθημερινά.
Απαιτούνται λοιπόν άμεσες λύσεις με καταβολή επιδόματος ενοικίου ειδικά για τα μέλη μας που υπηρετούν μακριά από τις φρουρές συμφερόντων τους και αποδεδειγμένα δεν διαθέτουν ιδιόκτητη κατοικία. Ένας απόφοιτος ΣΜΥ με βαθμό Λοχία και με απολαβές 800 ευρώ αδυνατεί να καλύψει τις ανάγκες για την επιβίωση του ειδικά στην Αθήνα και τις τουριστικές περιοχές.
Η υλοποίηση αυτών των μέτρων θα συμβάλει στην οικονομική ενίσχυση και στην τόνωση της ψυχολογίας των μελών μας στρατιωτικών ώστε να συνεχίζουν απερίσπαστοι από τα προβλήματα της καθημερινότητας να εργάζονται με ηθικό ακμαίο για την εξασφάλιση της Εθνικής Ανεξαρτησίας και της Εδαφικής Ακεραιότητας της πατρίδας μας.
Επαναφορά Επιδομάτων: Διεκδικούμε την επαναφορά των επιδομάτων Χριστουγέννων, Πάσχα και Αδείας με μόνιμη βάση, προκειμένου να εξισορροπηθεί η αναλογία αποδοχών προς επιβαρύνσεις. Το επίδομα Χριστουγέννων ,Πάσχα και Αδείας ήταν ένα χρηματικό βοήθημα που δινόταν από τον εργοδότη προς τον εργαζόμενο, ενόψει των εορτών και της καλοκαιρινής άδειας. Η ιστορία καταβολής των δώρων ήταν μία κατάκτηση κατοχυρωμένη θεσμικά με τον ένα ή τον άλλο τρόπο εδώ και δύο αιώνες, δεν ήταν κάτι πρόσκαιρο σύμφωνα και με το άρθρο Η αναγκαιότητα διεκδίκησης της επαναφοράς των επιδομάτων εορτών και αδείας, Χριστόφορου Σεβαστίδη, Βασίλη Φαϊτά, Βανέσσας Παναγιώτας Ντέγκα – Ένωση Δικαστών και Εισαγγελέων (ende.gr). Η δε καταβολή των δώρων συνέβαλε καθοριστικά στην αύξηση της εμπορικής κίνησης και με αυτό τον τρόπο μεγάλο μέρος των χρημάτων επέστρεφε στο κράτος ως έσοδο.
Δεν επιθυμούμε την επιλεκτική χορήγηση επιδομάτων που ενισχύουν τον κοινωνικό αυτοματισμό και προκαλούν δυσφορία.
Αιτούμαστε την θεσμική κατοχύρωση των επιδομάτων Χριστουγέννων, Πάσχα και Αδείας. Εάν παρά τις κατά καιρούς διαβεβαιώσεις κυβερνητικών αξιωματούχων για την θετική εξέλιξη της Ελληνικής οικονομίας δεν υπάρχει ακόμη η δυνατότητα παροχής στη βάση της λογικής του Ν.1082/1980 σας προτείνουμε να θεσμοθετηθεί η χορήγηση τους αρχικά στο ύψος των δυνατοτήτων της ελληνικής οικονομίας.
Νυχτερινή Απασχόληση: Προτείνουμε την χορήγηση ειδικής αποζημίωσης για τη νυχτερινή απασχόληση ώστε να αντισταθμίζεται δίκαια η εργασία κατά τις νυχτερινές ώρες μέχρι 64 ώρες το μήνα στο στρατιωτικό προσωπικό που εκτελεί νυχτερινή υπηρεσία, από 22:00 έως 06:00. Αυτή τι στιγμή δεν καταβάλλεται η αποζημίωση για όλες τις ώρες της νυχτερινής απασχόλησης π.χ για 8 ώρες νυχτερινής απασχόλησης υπάρχει αποζημίωση μόνο για τις 5 ώρες, η οποία μάλιστα ανέρχεται ωριαία μόλις στο ποσό των 2,77€. Θα πρέπει να αποζημιώνονται εξ ολοκλήρου για όλες τις ώρες νυχτερινής απασχόλησης
Κατάργηση Ειδικής Εισφοράς Αλληλεγγύης: Διαμαρτυρόμαστε για τη συνεχιζόμενη ειδική εισφορά αλληλεγγύης 2% υπέρ της ανεργίας και ζητούμε την πλήρη κατάργησή της σύμφωνα με όσα είχε ανακοινώσει ο κύριος πρωθυπουργός από τα έδρανα της ΔΕΘ.
Αναπροσαρμογή Ημερήσιας Αποζημίωσης: Προτείνουμε την άμεση αναπροσαρμογή της ημερήσιας αποζημίωσης για τα στελέχη των ΕΔ σύμφωνα με τις εξελίξεις σε άλλους κλάδους του δημόσιου τομέα στο ποσό των 40,00€ . Ως γνωστό μετά από συνεχείς αναβολές δεν υλοποιήθηκαν τα οριζόμενα στο άρθρο 15 του Ν. 4336/2015 (ΦΕΚ Α 94/14-8-2015).
Μετά από 9 περίπου παρατάσεις, ψηφίστηκε το Άρθρο 87 Ν 4864/2021 που στην ουσία βάζει στον πάγο στην αύξηση της ημερήσιας αποζημίωσης αφού εκεί ορίζεται:
«Στο άρθρο 15 της υποπαρ. Δ9 της παρ. Δ’ του άρθρου 2 του ν. 4336/2015 (Α’ 94), α) διαγράφεται στο πρώτο εδάφιο η φράση «εντός αποκλειστικής προθεσμίας», β) διαγράφεται το τρίτο εδάφιο και το άρθρο 15 διαμορφώνεται ως εξής: «Με προεδρικό διάταγμα, που εκδίδεται ύστερα από πρόταση των Υπουργών Οικονομικών, Εθνικής Άμυνας, Εσωτερικών, Υποδομών και Μεταφορών, Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και Τουρισμού, καθορίζονται το ύψος, οι όροι και οι προϋποθέσεις καταβολής των δαπανών μετακίνησης εσωτερικού και η αποζημίωση εκπαίδευσης στα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας. Μέχρι την έκδοση του προεδρικού διατάγματος του προηγούμενου εδαφίου, εξακολουθεί να ισχύει το υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο που καθορίζει τον τρόπο αποζημίωσης των μετακινήσεων των ανωτέρω στελεχών.»
Αύξηση Αποζημίωσης Σπουδαστών: Αιτούμαστε την αύξηση της αποζημίωσης των σπουδαστών παραγωγικών σχολών των ΕΔ για εναρμόνιση με τις αντίστοιχες αποζημιώσεις σε άλλους τομείς ασφαλείας. Οι σπουδαστές των παραγωγικών σχολών ΕΔ και Σωμάτων Ασφαλείας, σύμφωνα με τον Ν. 4472/2017, αμείβονται κατά την διάρκεια της φοίτησης τους, ως εξής:
α. Ενόπλων Δυνάμεων:
αα.Μαθητές Ανώτατων Στρατιωτικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (Α.Σ.Ε.Ι.) λαμβάνουν το 10% του Μ.Κ. 25 της Α’ Κατηγορίας (157,50€).
αβ. Μαθητές Σχολών Μονίμων Υπαξιωματικών λαμβάνουν το 8% του Μ.Κ. 17 της Β ́ Κατηγορίας (118,80€).
β. Σωμάτων Ασφαλείας:
αα. Δόκιμος Υπαστυνόμος και αντίστοιχοι λαμβάνουν το 54% του Μ.Κ. 35 της Α’ Κατηγορίας (623,70€) κατά τη διάρκεια του πρώτου έτους φοίτησης, το 56% του Μ.Κ. 35 της Α’ Κατηγορίας (646,80€) κατά τη διάρκεια του δεύτερου και τρίτου έτους φοίτησης και το 58% του Μ.Κ.35 της Α ́ Κατηγορίας (669,90€) κατά το τέταρτο έτος φοίτησης.
ββ. Δόκιμος Αστυφύλακας και αντίστοιχοι λαμβάνουν το 33% του Μ.Κ. 28 της Β ́ Κατηγορίας (325,05€) κατά τη διάρκεια του πρώτου έτους φοίτησης και το 35% του Μ.Κ. 28 της Β ́ Κατηγορίας (344,75€) κατά τη διάρκεια του δεύτερου και τρίτου έτους φοίτησης.
Με βάση το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο διαπιστώνεται ότι υφίσταται μεγάλη διαφορά στις απολαβές των σπουδαστών των σχολών Ενόπλων Δυνάμεων σε σχέση με τους σπουδαστές των Σωμάτων Ασφαλείας.
Παρατήρηση: Το μεγαλύτερο μέρος των παραπάνω προτάσεων είχε κατατεθεί από τον ΣΑΣΜΥ και κατά την σύγκλιση των φορέων στην διαβούλευση του σχεδίου νόμου 5018/23. Τα προβλήματα παραμένουν και αναζητούν λύσεις.
Με εκτίμηση
ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΑΠΟΦΟΙΤΩΝ ΣΧΟΛΗΣ ΜΟΝΙΜΩΝ ΥΠΑΞΙΩΜΑΤΙΚΩΝ (ΣΑΣΜΥ)