Πάνω από 390 πνιγμοί καταγράφηκαν το 2024 στη χώρα μας ενώ το 83% των θυμάτων ήταν άτομα ηλικίας άνω των 60 ετών.
Η τρίτη ηλικία αποδεικνύεται η πλέον ευάλωτη πληθυσμιακή ομάδα στα ελληνικά νερά, με τη χώρα να συνεχίζει να θρηνεί δεκάδες θύματα κάθε χρόνο.
Το 2024 καταγράφηκαν 395 θάνατοι στο υδάτινο περιβάλλον της χώρας, εκ των οποίων οι 388 στη θάλασσα. Αν και ο αριθμός είναι μειωμένος κατά 10 σε σχέση με το 2023, η εικόνα παραμένει ιδιαίτερα ανησυχητική.
Οι υπόλοιποι 7 θάνατοι σημειώθηκαν σε λίμνες, ποτάμια και κολυμβητικές δεξαμενές, σύμφωνα με το Παρατηρητήριο Ατυχημάτων της Safe Water Sports, σε συνεργασία με το Υπουργείο Ναυτιλίας, το Λιμενικό Σώμα και την Ελληνική Αστυνομία.
Το 2025 όμως φέρνει ενθαρρυντικά μηνύματα: κατά το πρώτο εξάμηνο καταγράφηκαν 91 θανατηφόρα περιστατικά στη θάλασσα, αριθμός μειωμένος κατά 23% σε σχέση με την ίδια περίοδο του προηγούμενου έτους.
Η συντριπτική πλειοψηφία των θυμάτων ήταν άνδρες (68%), ενώ το 83% ήταν άτομα άνω των 60 ετών – στοιχεία που αναδεικνύουν τη μεγαλύτερη ευαλωτότητα της τρίτης ηλικίας. Δύο τραγικά περιστατικά αφορούσαν παιδιά, ενώ 14 τραυματισμοί καταγράφηκαν σε θαλάσσια σπορ – έξι εκ των οποίων αφορούσαν ανηλίκους.
Ο ιδρυτής και πρόεδρος της Safe Water Sports, Δρ. Παναγιώτης Πασχαλάκης, τονίζει: «Η πρόληψη αποτελεί θεμέλιο της προσπάθειας για την ενίσχυση της ασφάλειας στο υδάτινο περιβάλλον.
Η στοχευμένη ενημέρωση, η εκπαίδευση και η συνεργασία όλων των φορέων αποδίδουν και σώζουν ζωές και αυτό φαίνεται από τη μείωση των ατυχημάτων ως αποτέλεσμα συλλογικής προσπάθειας».
Όπως σημειώνει, ήδη έχει ξεκινήσει καμπάνια ενημέρωσης σε συνεργασία με το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, το Λιμενικό, το Υπουργείο Υγείας και τον ΕΟΔΥ, δίνοντας έμφαση στην προστασία των μεγαλύτερων ηλικιών:
«Η ενίσχυση της ενημέρωσης, η καλλιέργεια συνείδησης κινδύνου και η προώθηση της υπεύθυνης συμπεριφοράς αποτελούν τον δρόμο προς την ουσιαστική μείωση των ατυχημάτων στο νερό».
Η ναυαγοσωστική κάλυψη το 2024 έφτασε στο 93%, αυξημένη κατά 2% σε σχέση με το 2023, δείγμα προόδου. Ωστόσο, το 2025 έως τώρα καταγράφεται μείωση στο 88%, κυρίως λόγω καθυστερήσεων στους διαγωνισμούς για πρόσληψη ναυαγοσωστών.
Ο διευθυντής της Ελληνικής Ναυαγοσωστικής Ακαδημίας (ΕΚΑΝ), Νίκος Γιοβανίδης, εξηγεί: Ο κυριότερος λόγος που δεν υπάρχουν ναυαγοσώστες από την 1η Ιουνίου στις ελληνικές ακτές, είναι οι καθυστερήσεις των δήμων που αργούν να κάνουν τους διαγωνισμούς.
Τα έργα είναι δύσκολα, μεγάλα και ακριβά. Πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι τον Οκτώβριο του προηγούμενου έτους ώστε να αντιμετωπίζονται εγκαίρως ζητήματα όπως η στέγαση των ναυαγοσωστών, χωρίς εκείνοι να επιβαρύνονται με τεράστια έξοδα».
Και προσθέτει:
«Την τελευταία στιγμή είναι αδύνατο να οργανωθεί επαρκώς η ναυαγοσωστική ομάδα και η σχολή που θα αναλάβει την κάλυψη. Η διαδικασία για να γίνει κάποιος ναυαγοσώστης είναι υπερβολικά περίπλοκη και γραφειοκρατική».
Από την πλευρά του, ο δήμαρχος Αλίμου, Ανδρέας Κονδύλης, προτείνει θεσμικές και οικονομικές μεταρρυθμίσεις για την ενίσχυση της ναυαγοσωστικής θωράκισης:
«Η πρόσληψη του προσωπικού γίνεται από τους δήμους, αλλά μόνο αφού προηγηθεί η απόφαση των Λιμενικών Αρχών για το ωράριο κάλυψης κάθε ακτής. Αυτό συχνά οδηγεί σε καθυστερήσεις, με αποτέλεσμα να ολοκληρώνονται οι διαδικασίες μετά την 1η Ιουνίου».
Και καταλήγει:
«Η κατάσταση μπορεί να βελτιωθεί σημαντικά αν το Λιμενικό αποφασίζει νωρίτερα, από την αρχή κάθε έτους, για το ωράριο και ενημερώνει άμεσα τους δήμους. Αν επιτραπεί στους δήμους να ξεκινούν τις διαδικασίες από την 1η Ιανουαρίου και γνωρίζουν εξ αρχής το ύψος της δαπάνης ώστε να καλύπτεται πλήρως από το κράτος, τότε θα λυθούν πολλά από τα σημερινά προβλήματα».
Η καταγεγραμμένη μείωση των θανάτων το 2025 επιβεβαιώνει πως όταν υπάρχει στρατηγική συνεργασία, ενημέρωση και έγκαιρη δράση, τα αποτελέσματα μπορούν να είναι σωτήρια.