Η ΠΟΕΣ εξέδωσε ανακοίνωση με θέμα: «Ενίσχυση και αναβάθμιση στρατιωτικών σχολών».
Η ΠΟΕΣ διαπιστώνει αναφορικά με τις στρατιωτικές σχολές την ύπαρξη υποσχέσεων και διαλόγων που παραπέμπουν «σε πρόσφατα φιάσκα, τα οποία έχουν δημιουργήσει κύμα απαισιοδοξίας και απογοήτευσης στα στελέχη των ΕΔ».
Όπως τονίζει η Ομοσπονδία: «Η κατάσταση στις παραγωγικές σχολές των ΕΔ είναι ούτως κακή και δεν πρέπει να θεωρείται συμπτωματικό ή τυχαίο το γεγονός ότι μια ολόκληρη γενιά έχει γυρίσει την πλάτη της σε αυτές».
Η ανακοίνωση της ΠΟΕΣ
Κύριε Υπουργέ.
Το τελευταίο διάστημα παρακολουθούμε μια υποτυπώδη κινητικότητα στο θέμα των παραγωγικών Σχολών των ΕΔ (ΑΣΕΙ – ΑΣΣΥ), στο πλαίσιο της οποίας έχει ήδη ξεκινήσει η «διαρροή» πληροφοριών, ως είθισται σε τέτοιες περιπτώσεις. Δυστυχώς, αν και θεωρούμε βέβαιο ότι η κατάσταση έχει φτάσει σε σημείο που θα αναγκάσει την Πολιτεία να λάβει εκ των πραγμάτων κάποια μέτρα, εκφράζουμε την ανησυχία ότι τα μέτρα αυτά θα λειτουργήσουν αποτρεπτικά. Ο λόγος αυτής της απαισιόδοξης προσέγγισης δεν είναι άλλος από όλα τα προηγούμενα, αποτυχημένα μέτρα που έχουν ληφθεί, καθώς και η παγιωμένη αδιαφορία για το προσωπικό που περιορίζεται μόνο σε δηλώσεις και υποσχέσεις.
Τα αποτελέσματα των τελευταίων πανελλαδικών εξετάσεων δεν αφήνουν περιθώρια παρερμηνειών. Υπό φυσιολογικές συνθήκες θα έπρεπε να είχαν ανακοινωθεί ουσιαστικά μέτρα ήδη από την επόμενη μέρα της πανωλεθρίας. Αντ’ αυτών, διαπιστώνουμε μια τάση προς δύο κατευθύνσεις: πρώτον, την επέκταση της «δεξαμενής» υποψηφίων προς περισσότερες εκπαιδευτικές κατευθύνσεις και την αύξηση του μισθού των σπουδαστών των ΑΣΕΙ – ΑΣΣΥ, γενικώς.
Ως προς το πρώτο μέτρο που αφήνεται να διαρρεύσει, μας προξενεί εντύπωση η όλη προσέγγιση. Η καθημερινότητα των σπουδαστών αποτελείται από καψόνια, ελλιπή εκπαίδευση, πλημμελή μέριμνα, αποτυχία μεταβίβασης κλίματος αισιοδοξίας, απόκρυψη μελλοντικών προβλημάτων, ευπρεπισμός των πραγματικών συνθηκών σταδιοδρομίας. Δεν είναι λίγα τα έγγραφά μας με τα οποία έχουμε αναδείξει τέτοια προβλήματα, που παραμένουν άλυτα. Ως αποτέλεσμα, μόλις οι σπουδαστές/τριες αντιλαμβάνονται την πραγματική κατάσταση, παραιτούνται. Άλλοι, απλώς για να παραιτηθούν, άλλοι προς σχολές, κυρίως, των Σωμάτων Ασφαλείας ή και Πανεπιστήμια, προκειμένου να απεμπλακούν όσο το δυνατόν νωρίτερα από το τοξικό περιβάλλον των ΕΔ.
Την ίδιαν στιγμή, πληροφορούμαστε για αύξηση των απολαβών. Βεβαίως και θα επικροτήσουμε την ενέργεια μιας και πρόκειται για πάγια θέση μας. Διερωτώμαστε ωστόσο, τι ακριβώς έχει αλλάξει από την όχι πολύ μακρινή ημέρα όπου ο ΥΦΕΘΑ απαξίωνε δημόσια τους σπουδαστές των ΑΣΕΙ και ΑΣΣΥ, κάνοντας λόγο για «ειδοποιό διαφορά της φύσης και του αντικειμένου των στρατιωτικών παραγωγικών σχολών», άρα δεν μπορούν να αμείβονται το ίδιο μέχρι την ημέρα που δήλωσε ότι το ΥΠΕΘΑ θέλει τους καλύτερους; Έχουμε διερωτηθεί κι άλλες φορές αλλά δεν έχουμε λάβει καμία απάντηση: τι ακριβώς έχει κάνει (ή θα κάνει) για να διεκδικήσει τους καλύτερους; Θα τους χρίσει δυνάμει υπαλλήλους του ΕΛΚΑΚ Α.Ε. στο πλαίσιο της καθιέρωσης της οικονομικότερης δυνατής αξιοποίησης εργατικού δυναμικού;
Ενώ εξακολουθούμε να μην έχουμε ακούσει έστω ένα συγκεκριμένο μέτρο βελτίωσης των συνθηκών, πληροφορούμαστε για εξέταση του ενδεχόμενου επέκτασης της «δεξαμενής» υποψηφίων.
Εν ολίγοις, ναι μεν πιθανώς να εισέρχονται περισσότερες νέες και περισσότεροι νέοι, όμως αντίστοιχα θα παραιτούνται κιόλας. Απόδειξη αποτελεί η πανωλεθρία με τις στρατιωτικές σχολές η οποία φέτος δεν δείχνει να έχει τελειωμό: όπως πληροφορούμαστε έγκυρα, από τη Στρατιωτική Σχολή Ευελπίδων, έχουν ήδη παραιτηθεί τριάντα (30) από τους ελάχιστους φετινούς πρωτοετείς. Επίσης, αν όχι για πρώτη φορά στα χρονικά, τουλάχιστον για πρώτη φορά εδώ και πάρα πολλά έτη, έχουν παραιτηθεί δευτεροετείς σπουδαστές και συγκεκριμένα οκτώ (8). Αντίστοιχα πληροφορούμαστε για παραιτήσεις και σε άλλες σχολές (πχ Ικάρων). Τελικώς, το ακριβώς συμβαίνει; Έχει απάντηση το ΥΠΕΘΑ;
Κύριε Υπουργέ.
Οι στρατιωτικές σχολές προέρχονται από μία δεκαετία όπου είχε επιβληθεί ο μικρός αριθμός εισακτέων για λόγους περιστολής των δαπανών. Τη δεκαετία αυτή δείχνει ότι έχει διαδεχθεί ένα πολυετές διάστημα παραιτήσεων το οποίο προς ώρας δεν είναι ορατό πως και πότε θα αναχαιτιστεί.
Την ίδιαν στιγμή διαπιστώνουμε θριαμβολογίες του τύπου «αυξήθηκαν οι θέσεις εισακτέων» δίχως να διαβάζουμε καμία αναφορά στον αριθμό όσων εξέρχονται από τις σχολές, πόσο μάλλον για τον αριθμό που παραμένουν τα επόμενα χρόνια. Την ίδια στιγμή διανύουμε χρονιές όπου κάθε έτος αποστρατεύονται αριθμητικά μεγάλες τάξεις. Κοινώς, η ψαλίδα ανοίγει με δραματικούς ρυθμούς. Έχουμε ξαναθέσει το ερώτημα και επιβάλλεται να το επαναλάβουμε: τι ακριβώς ΕΔ θα έχουμε σε λίγα χρόνια; Που θα πρωτοπάνε οι νέοι (ή και οι παλαιότεροι) Αξιωματικοί;
Οι εξαγγελίες και οι υποσχέσεις έχουν βραχυχρόνιο αποτέλεσμα όταν οι συνθήκες το ευνοούν. Διαπιστώνουμε με ανησυχία ότι η Πολιτεία συνολικά μάλλον αδυνατεί να κατανοήσει ότι εδώ και πάρα πολύ καιρό έχουν πάψει να υφίστανται τέτοιες συνθήκες.
Ζούμε στον αιώνα της Πληροφορίας όπου κάθε γεγονός διαδίδεται σε κλάσματα δευτερολέπτου. Υπάρχουν εκατοντάδες ενημερωτικά μέσα, επαγγελματικά ή ερασιτεχνικά, στα οποία μπορεί να προσφύγει κανείς για να ενημερωθεί. Και ενημερώνεται, για τα πάντα. Αυτό ακριβώς συμβαίνει.
- Πλέον, ένα νέο παιδί πριν δηλώσει στρατιωτικές στο μηχανογραφικό του, θα ρωτήσει κάθε άγνωστο στο facebook για τη γνώμη του. Οι παραιτηθέντες είναι τόσοι πολλοί που πάντα θα υπάρχουν αρκετοί εξ αυτών να πουν την αρνητική τους και όχι απαραίτητα άδικη ή υπερβολική άποψη.
- Πάντα θα βρεθεί ένα νέο παιδί που θα επιβεβαιώσει ότι αναγκάστηκε να παραιτηθεί λόγω του ατελείωτου μπούλινγκ, ή του απάνθρωπου καψονιού του οποίου ύπαρξη κατά τα λοιπά διαρκώς διαψεύδεται.
- Πάντα θα βρίσκεται κάποιο εν ενεργεία στέλεχος που λείπει συνεχώς σε ταξίδια, ή έχει εγκλωβιστεί στην παραμεθόριο και σκέφτεται σοβαρά να παραιτηθεί.
- Πάντα θα βρίσκεται κάποιο εν ενεργεία στέλεχος που θα εξηγήσει ότι κάνει δεύτερη δουλειά διότι ο μισθός του δεν επαρκεί και ταυτόχρονα δεν βλέπει φως στο τούνελ.
- Πάντα θα βρεθεί κάποιος Αξιωματικός ΑΣΕΙ που θα επιβεβαιώσει ότι μόνο Αξιωματικός δεν αισθάνεται με τα καθήκοντα που του ανατίθενται.
- Πάντα θα βρεθεί κάποιος απόφοιτος ΑΣΣΥ που θα επιβεβαιώσει ότι δεν του επέτρεψαν σε κάποιο Πανεπιστήμιο να συμμετάσχει σε κατατακτήριες διότι η Σχολή του, στην οποίαν εισήλθε με πανελλαδικές εξετάσεις, θεωρείται ισότιμη με ΙΕΚ και κατ΄ επέκταση είναι εργαζόμενος με περιορισμένες επαγγελματικές και ακαδημαϊκές δεξιότητες.
- Όταν ένας Υπουργός επιβεβαιώνει επίσημα ότι η Πολιτεία δεν έχει, αυτό διαδίδεται άμεσα. Άρα πως θα βρει χρήματα για τους μισθούς των σπουδαστών αν δεν σχεδιάζει να τα ξαναπάρει πίσω με έμμεσο τρόπο; Μήπως δεν το έχει ξανακάνει;
- Όταν οι σπουδαστές απαξιώνονται ως παιδιά για όλες τις δουλειές προκειμένου να «συνηθίζουν» το νέο καθεστώς της σταδιοδρομία τους ως μόνιμα στελέχη, αυτό μαθαίνεται και αξιολογείται καταλλήλως. Ποιο νέο παιδί θα εισέλθει σε ΑΣΕΙ ή ΑΣΣΥ για να απασχολείται κυριολεκτικά όπου τύχει, ανάλογα με τις ανάγκες του κρατικού μηχανισμού;
- Όταν οι νέες και οι νέοι βλέπουν τις διογκούμενες διαμαρτυρίες των στρατιωτικών και τον τρόπο που τους αντιμετωπίζει η Πολιτεία σε όλα τα επίπεδα, αντιλαμβάνονται τι έρχεται και γι’αυτούς μέσα σε ένα διαρκώς επιδεινούμενο εργασιακό καθεστώς.
Δυστυχώς, διαπιστώνουμε με θλίψη ότι η Πολιτεία και ειδικότερα το ΥΠΕΘΑ αδυνατεί να κατανοήσει ότι η ζημιά που έχει τελεστεί στις παραγωγικές Σχολές των ΕΔ πιθανώς να είναι ανεπανόρθωτη, διότι τα νέα παιδιά έχουν πάψει να βλέπουν τις ΕΔ ως αξιόπιστο επαγγελματικό προορισμό. Για να ανατραπεί αυτή η εικόνα χρειάζονται ουσιαστικά μέτρα. Όταν, μετά την πλήρη ανωτατοποίηση των ΑΣΕΙ, αυτά καταποντίζονται ακόμα περισσότερο σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, αυτό έπρεπε να είναι επαρκής λόγος να σημανθεί κόκκινος συναγερμός.
Κατόπιν των ανωτέρω, επαναφέρουμε το σύνολο των προτάσεών μας για τα ΑΣΕΙ και ΑΣΣΥ, με ιδιαίτερη έμφαση στα μείζονα ζητήματα:
α. Της παροχής ουσιαστικών κινήτρων σε όλα τα επίπεδα.
β. Της αναβάθμισης των συνθηκών διαβίωσης και σπουδών.
γ. Της κατάργησης της ΕΒΕ.
δ. Της αναγνώρισης ισότιμων φοιτητικών δικαιωμάτων.
ε. Της άμεσης ανάληψης ενεργειών ανωτατοποίησης των ΑΣΣΥ και γενικά της στρατιωτικής εκπαίδευσης.
Πέραν τούτου, επειδή οι «διαρροές» ξυπνάνε τις μνήμες του διπλού φιάσκου των αποζημιώσεων, κατ’ αρχάς με την «προσαύξηση» στο επίδομα ιδιαίτερων συνθηκών εργασίας και ακολούθως με τη μεθόδευση των αποζημιώσεων της πρόσφατης διπλής ΚΥΑ, σας γνωστοποιούμε την πρότασή μας για την αναβάθμιση του μισθολογίου των σπουδαστών των ΑΣΕΙ και ΑΣΣΥ ως ακολούθως:
Η περίπτωση α΄ της παραγράφου 6 του άρθρου 126 του ν. 4472/2017 (Α΄ 74), αντικαθίσταται ως εξής:
«6. Μισθολογική κατάταξη μαθητών των Σχολών:
α. Ενόπλων Δυνάμεων:
αα. Μαθητές Ανώτατων Στρατιωτικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (Α.Σ.Ε.Ι.) λαμβάνουν το 42% του Μ.Κ. 25 της Α΄ Κατηγορίας.
αβ. Μαθητές Σχολών Μονίμων Υπαξιωματικών λαμβάνουν το 38% του Μ.Κ. 17 της Β΄ Κατηγορίας.»
Παραμένουμε στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε διευκρίνιση ή πληροφορία.
Οι κ.κ. βουλευτές της Βουλής των Ελλήνων, προς τις/τους οποίες/ους κοινοποιείται το παρόν, παρακαλούνται για την ανάδειξη του θέματος, δια του κοινοβουλευτικού ελέγχου.