12.7 C
Athens
11 C
Thessaloniki
Σάββατο 14 Δεκεμβρίου 2024
More

    ΠΟΕΣ: «Το μέλλον των χιλιάδων ΕΠΟΠ φαντάζει αβέβαιο και επισφαλές»

    Η ΠΟΕΣ εξέδωσε ανακοίνωση με θέμα: «Ασφαλιστικό Επαγγελματιών Οπλιτών».

    Η ΠΟΕΣ επαναφέρει το ιδιαίτερα σοβαρό πρόβλημα των πρόωρων αποστρατειών των ΕΠΟΠ λόγω ηλικιακών ορίων, το οποίο έπρεπε να είχε επιλυθεί ήδη από τότε που έγινε γνωστό, δηλαδή εδώ και χρόνια.

    Η ανακοίνωση της ΠΟΕΣ

    Κύριοι Υπουργοί.


    Ένα από ιδιαίτερα σοβαρά προβλήματα που αναδεικνύουμε ανά τακτά χρονικά διαστήματα είναι και αυτό που αφορά το μέλλον των χιλιάδων ΕΠΟΠ που υπηρετούν στις ΕΔ, το μέλλον των οποίων λόγω της αδράνειας της Πολιτείας φαντάζει αβέβαιο και επισφαλές.

    Πλέον, δεν μπορούμε να κρύψουμε ότι αυτό που κατ’ επανάληψη έχουμε αποκαλέσει «αβλεψία του νομοθέτη» αρχίζει να μοιάζει αν όχι με σκόπιμο λάθος, το λιγότερο ως «ευκαιρία» που επιδιώκεται να μην περάσει ανεκμετάλλευτη από την Πολιτεία.


    Εάν αυτό δεν ισχύει, τότε πως μπορεί να ερμηνευθεί η προ μηνών τοποθέτηση ότι φέτος μόνο δύο ΕΠΟΠ απολύονται και το επόμενο έτος περίπου 300; Μια τέτοια δήλωση είναι προδήλως ημιτελής και πρέπει να διευκρινισθεί:

    • Οι «δύο» για φέτος δεν έχουν δικαιώματα;
    • Δεν έχουν υποχρεώσεις;
    • Δεν έχουν οικογένειες;
    • Δεν απασχολούν την Πολιτεία;
    • Άραγε, ομοίως ισχύει και για τους 300 του χρόνου;
    • Υπάρχει κάτι που δεν πρέπει να μας επείγει για ένα πρόβλημα επί σειρά ετών γνωστό;

    Γιατί παραγνωρίζει η Πολιτεία ότι το να πετάξει χιλιάδες στελέχη ωσάν στημένες λεμονόκουπες, μετά από δύο και πλέον δεκαετίες υπηρεσίας, λόγω ενός αναχρονιστικού νόμου, που όταν είχε συνταχθεί δεν υπήρχε μόνιμο προσωπικό με τόσο αργή εξέλιξη, είναι κάτι που δεν έπρεπε να έχει επιλυθεί «χθες»; Εύλογες απορίες δίχως ουσιαστική επίσημη απάντηση.

    Είναι ξεκάθαρο ότι η εποχή που μπορούσαμε να κάνουμε λόγο για αβλεψία ή για γραφειοκρατικές διαδικασίες που κωλυσιεργούν τη λύση έχει παρέλθει.

    Πλέον δεν μπορεί να υπάρξει διχογνωμία ως προς το αν όντως υφίσταται σκόπιμη βούληση εκ μέρους της Πολιτείας, που οδηγεί σε έλλειψη ισονομίας, αφού οι ΕΠΟΠ αντιμετωπίζονται ως παιδιά ενός κατώτερου θεού, μη έχοντες τα ίδια δικαιώματα με τους υπόλοιπους στρατιωτικούς.

    Ούτε καν η συνταγματικώς κατοχυρωμένη προστασία της εργασίας δεν τους διασφαλίζεται, αφού η ίδια η Πολιτεία έχει ξεκαθαρίσει διά των αρμοδίων φορέων της ότι «θα μπορούν να συνεχίσουν να εργάζονται» και εκτός ΕΔ. Αυτό που δεν έχει απαντήσει κανείς είναι το που θα συνεχίσουν να εργάζονται και υπό ποιες συνθήκες. Γιατί, άραγε, αντί να συνεχίσουν να εργάζονται εκτός ΕΔ, να μην συνεχίσουν να εργάζονται με μετάταξη σε άλλο τομέα του Δημοσίου, όπως έχουμε προτείνει παλαιότερα;

    Κατόπιν των ανωτέρω και υπό την επιφύλαξη της επαναφοράς της έτερης πρότασής μας για ρεαλιστική σταδιοδρομική αναπροσαρμογή, απαιτούμε την άμεση ανάληψη νομοθετικής πρωτοβουλίας προς την κατεύθυνση που έχει αναδείξει η Ομοσπονδία μας, δηλαδή κατ΄αρχάς την παροχή της δυνατότητας στους ΕΠΟΠ να επιλέξουν εάν επιθυμούν να παραμείνουν και πέραν των 50 ετών και από ‘κει κι έπειτα την οριστική επίλυση του προβλήματος για όσους παραμείνουν, με τροποποίηση του άρθρου 39 του (α) σχετικού, ως εξής:

    «Άρθρο ….

    Συνταξιοδοτικό Επαγγελματιών Οπλιτών

    1. Οι Επαγγελματίες Οπλίτες για τους οποίους προβλέπεται αυτεπάγγελτη αποστρατεία άνευ προηγούμενης κρίσης λόγω κατάληψης των ηλικιακών ορίων ηλικίας του άρθρου 39 του ΝΔ 445/1974 (ΦΕΚ Α΄ 160), δύνανται να παραμείνουν στις ΕΔ κατόπιν αιτήσεώς τους η οποία υποβάλλεται το αργότερο έξι (6) μήνες πριν την κατάληψη των ανωτέρω ορίων. Οι Επαγγελματίες Οπλίτες που θα παραμείνουν στις ΕΔ εξελίσσονται κανονικά σύμφωνα με τις προβλέψεις του ν.2936/2001 (ΦΕΚ Α΄ 166).
    2. Το αίτημα της πρώτης παραγράφου μεταβιβάζεται στην αρμόδια αρχή αμελλητί και δύναται να απορριφθεί μόνο για τεκμηριωμένους ιατρικούς λόγους στο πλαίσιο των ν.2936/2001 (ΦΕΚ Α΄ 166) και 3850/2010 (ΦΕΚ Α΄ 84) καθώς και του ΠΔ 11/2014 (ΦΕΚ Α΄ 17).
    3. Για τους Επαγγελματίες Οπλίτες που καταλαμβάνουν το 60ό έτος της ηλικίας σύμφωνα με τις προβλέψεις του άρθρου 20 του ν.3865/2010 (ΦΕΚ Α΄ 120) και δεν έχουν συμπληρώσει 40 έτη εργάσιμου βίου, παρέχεται κατ’ εξαίρεση η δυνατότητα αναγνώρισης ως πραγματική υπηρεσία των πέντε (5) ετών του άρθρου 23 ν. 4997/2022 (ΦΕΚ Α΄ 219) υπό τους όρους και προϋποθέσεις που ισχύουν, επιπλέον της πρόβλεψης της παραγράφου 3 του άρθρου 4 του ν.3883/2010 (ΦΕΚ Α΄ 167).

    Επιπρόσθετα προτείνεται η τροποποίηση του δεύτερου εδαφίου του άρθρου 40 [΄Αρθρο 1 παρ. 2, 3, 4 και 5 Ν.Δ. 142/74, Ν.Δ. 179/74 και Ν.Δ. 414/74, όπως αντικ. με το άρθρ. 1 παρ. 2, 3, 4 και 5 Ν.1204/81] του Κώδικα Πολιτικών και Στρατιωτικών Συντάξεων (π.δ. 169/2007) ως εξής:

    «Ο διπλασιασμός του χρόνου υπηρεσίας, που αναφέρεται στην παράγραφο αυτή, δεν μπορεί να υπερβεί τα πέντε (5) έτη στο σύνολο. Η προϋπόθεση δεν ισχύει για όσους αποστρατεύτηκαν λόγω κατάληψης των ηλικιακών ορίων του άρθρου 39 του ΝΔ 445/1974 (ΦΕΚ Α΄ 160). …»

    Αιτιολογική έκθεση:

    Οι πρόωρες αποστρατείες των ΕΠΟΠ λόγω κατάληψης ηλικιακών ορίων υπό τους όρους και προϋποθέσεις που καθορίζει το άρθρο 39 ΝΔ 445/1974 (Α΄ 160), είναι μία αναχρονιστική πρόνοια που έπρεπε να είχε προβλεφθεί ότι ήταν αδύνατο να εφαρμόζεται σε περιπτώσεις αργής σταδιοδρομικής εξέλιξης, όπως των ΕΠΟΠ.

    Ο μη έγκαιρος εντοπισμός του προβλήματος δημιουργεί μείζονα ζητήματα συνταγματικότητας, αφού στερεί από τους ΕΠΟΠ τη δυνατότητα να εξασφαλίζουν ισότιμα τα 40 έτη που προβλέπει ο νόμος για κατοχύρωση πλήρους σύνταξης, καθ’ όσον δεν προστατεύει την εργασία τους με υπαιτιότητα της Πολιτείας.

    Από τα παραπάνω καθίσταται σαφές ότι η μόνη λύση που μπορεί να θεσπιστεί σχετίζεται με την κατάργηση των ορίων ηλικίας για την περίπτωση, διασφαλίζοντας ισότιμους όρους και προϋποθέσεις με το σύνολο των στρατιωτικών, παρέχοντας κατ’ αρχάς το δικαίωμα στην επιλογή παραμονής στις ΕΔ. Αναφορικά με ειδικότερες περιπτώσεις κρίσεων, όπως για τη σωματική κατάσταση, οφείλει να διασφαλίζεται ότι η Υπηρεσία είχε τηρήσει καθ’ όλη τη διάρκεια της σταδιοδρομίας των στελεχών όλες τις νομικές και άλλες απαιτήσεις που προβλέπει ο νόμος, σχετικά με την προστασία της Υγείας και της Ασφάλειας στην εργασία, ώστε να αποφευχθούν πρόσθετες αυθαιρεσίες εις βάρος του εμπλεκόμενου προσωπικού.

    Ειδικώς πρέπει να ελέγχονται ενδελεχώς όλες οι ενέργειες που είχαν αναληφθεί καθ’ όλα τα έτη για την προσαρμογή της εργασίας στον άνθρωπο, εφόσον έχουν εντοπιστεί τεκμηριωμένοι λόγοι Υγείας που επηρεάζουν δυσμενώς τη σωματική κατάσταση. Πρόσθετο πρόβλημα αποτελεί η αδυναμία συμπλήρωσης των προβλεπόμενων ασφαλιστικών 40 ετών, όπου θα πρέπει να θεσπιστεί κατ’ εξαίρεση η δυνατότητα αναγνώρισης επιπλέον ετών στο διπλάσιο με καταβολή των απαιτούμενων ανά περίπτωση εισφορών, μέχρι να συμπληρωθεί ο αναγκαίος χρόνος.

    Εξυπακούεται ότι σε καμία περίπτωση δεν πρόκειται να δεχθούμε λύσεις – λαγούς που έχουν κυκλοφορήσει ως δήθεν «αγανακτισμένες αντιδράσεις του εργοδοτικού συνδικαλισμού» στο πλαίσιο του διλήμματος, «ή αυτό ή σπίτια σας»

    Παραμένουμε στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε διευκρίνιση ή πληροφορία.

    Οι κ.κ. βουλευτές της Βουλής των Ελλήνων, προς τις/τους οποίες/ους κοινοποιείται το παρόν, παρακαλούνται για την ανάδειξη του θέματος, δια του κοινοβουλευτικού ελέγχου.



    ΑΞΙΖΕΙ ΝΑ ΔΕΙΤΕ

    ΣΧΕΤΙΚΑ
    ΡΟΗ ΑΝΑΡΤΗΣΕΩΝ

    ΑΠΟΨΕΙΣ