21.7 C
Athens
16.3 C
Thessaloniki
Πέμπτη 18 Απριλίου 2024
More

    Ψηφιακή κάρτα εργασίας: Εφαρμογή και προβληματισμοί


    Από την 1η Ιουλίου μπήκε σε εφαρμογή η ψηφιακή κάρτα εργασίας στις τράπεζες και τα σούπερ μάρκετ που απασχολούν συνολικά περισσότερους από 250 εργαζόμενους ενώ για τις υπόλοιπες επιχειρήσεις η διαδικασία απογραφής θα διαρκέσει από την 1η Οκτωβρίου έως τις 30 Νοεμβρίου του 2022, με το χρονοδιάγραμμα να προβλέπει την πλήρη και γενικευμένη εφαρμογή του μέτρου έως το επόμενο καλοκαίρι.

    Η εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας εργασίας στοχεύει στην καταπολέμηση της αδήλωτης και υποδηλωμένης εργασίας. Ζητούμενο είναι ο έλεγχος της τήρησης του συμφωνημένου ωραρίου εργασίας, δια της καταγραφής του χρόνου εργασίας σε πραγματικό χρόνο μέσω διασύνδεσης με τις αρμόδιες Αρχές.

    Η λογική του εν λόγω συστήματος ελέγχου της τήρησης του ωραρίου βασίζεται στην καταγραφή κάθε μεταβολής που αφορά στον χρόνο εργασίας των εργαζομένων, όπως ιδίως η ώρα έναρξης και λήξης της εργασίας, το διάλειμμα, η υπέρβαση του νομίμου ωραρίου εργασίας και κάθε είδους άδεια, σε συνδυασμό με τη διασταύρωση των εν λόγω στοιχείων με τα στοιχεία που θα αναγράφονται στην Αναλυτική Περιοδική Δήλωση (Α.Π.Δ.) που θα εξακολουθήσει να υποβάλλεται από την επιχείρηση .

    Η Κάρτα περιλαμβάνεται στην εφαρμογή για «έξυπνα» κινητά τηλέφωνα myErgani app. Επίσης διατίθεται στις επιχειρήσεις η εφαρμογή CardScanner app, η οποία «διαβάζει» την Ψηφιακή Κάρτα του εργαζόμενου κατά την είσοδο και την αποχώρηση από την εργασία και διαβιβάζει σε πραγματικό χρόνο τις πληροφορίες στο ΠΣ Εργάνη.

    psifiaki karta ergasias
    Ψηφιακή κάρτα εργασίας

    Με το myΕrgani οι εργαζόµενοι έχουν άµεση και εύκολη πρόσβαση στα στοιχεία Προγραµµατισµένου Χρόνου Εργασίας, Αδειών, Υπερωριών και Κάρτας Εργασίας, από το κινητό, το tablet ή τον υπολογιστή τους. Για τους εργοδότες τα στοιχεία αυτά είναι άµεσα διαθέσιµα σε ψηφιακή µορφή ηµερολογίου (Ηµερολόγιο Πραγµατικής Απασχόλησης) µε δυνατότητες σύνθετης αναζήτησης.

    Ψηφιακή κάρτα εργασίας: Οι καταγγελίες

    Ωστόσο, παρά τις αισιόδοξες προοπτικές του εν λόγω συστήματος ελέγχου του χρόνου εργασίας, φαίνεται ότι οι εργοδότες βρίσκουν τρόπους και ακυρώνουν στην πράξη τους λόγους εφαρμογής της ψηφιακής κάρτας, όπως προκύπτει από σχετικές καταγγελίες:

    • Δόθηκαν οδηγίες σε εργαζόμενους που πιάνουν δουλειά στις 5 π.μ. να χτυπάνε την κάρτα τους στις 6 π.μ. για να μη φανεί η μία ώρα νυχτερινής απασχόλησης.
    • Προϊστάμενοι ταμείων, ζητούσαν από τις ταμίες να «χτυπήσουν» την κάρτα τους ακριβώς στις 21.00 ενώ ακόμη ήταν στο πόστο τους και εξυπηρετούσαν πελάτες.
    • Υπενθύμιση σε ωρομίσθιους που δουλεύουν 8ωρο να μην ξεχάσουν να «χτυπήσουν» την κάρτα τους στο 4ωρο.
    • Σε υπάλληλους ηλεκτρονικών παραγγελιών ζητήθηκε να «χτυπάνε» την κάρτα τους είτε έχουν τελειώσει την παραγγελία είτε όχι και να συνεχίζουν μετά.
    • Ζητήθηκε από οδηγούς να μη χτυπάνε καθόλου κάρτα αφού βρίσκονται εκτός καταστήματος.
    • Καλούνται εργαζόμενοι για εργασία στο ρεπό αλλά με οδηγία να μη «χτυπήσουν» κάρτα.

    Από τα παραπάνω είναι σαφές ότι η χρήση και αξιοποίηση της ψηφιακής τεχνολογίας είναι σημαντική, αλλά όχι επαρκής για την κατοχύρωση των εργασιακών δικαιωμάτων.

    Η ενίσχυση της συλλογικής αυτονομίας, δηλαδή η προώθηση του καθεστώτος των συλλογικών συμβάσεων εργασίας που από το 2010 έχει ατονήσει και η ενίσχυση των ελεγκτικών μηχανισμών του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας είναι αναγκαίες προκειμένου να αποτρέψουν αυθαιρεσίες στην εφαρμογή του εργασιακού ωραρίου.

    292098434 874251110628614 7684247752553542514 n

    Δημήτριος Γ. Τριπερίνας

    Δικηγόρος ΔΣΑ

    Ασκληπιού 42, Καλλιθέα: 2169007780

    Πληροφορίες: Δικηγορικό Γραφείο Δημήτριος Τριπερίνας & Συνεργάτες

     



    ΣΧΕΤΙΚΑ
    ΡΟΗ ΑΝΑΡΤΗΣΕΩΝ

    ΑΠΟΨΕΙΣ

    ΔΗΜΟΦΙΛΗ