Ο μηχανολόγος-μηχανικός, Κώστας Λακαφώσης, ο δικηγόρος Γιάννης Μαρακάκης, και ο εθελοντής διασώστης του Ερυθρού Σταυρού, Κώστας Ιμανιμιδης, μίλησαν στο «MEGA Σαββατοκύριακο» για τα αίτια του τραγικού δυστυχήματος στα Τέμπη και για το νομικό σκέλος της υπόθεσης.
Ο κ. Λακαφώσης εξήγησε το τεχνικό σκέλος αναφορικά με την κίνηση των συρμών που συγκρούστηκαν.
«Το τι ακριβώς συνέβη θα το βρούμε με κάθε λεπτομέρεια, δεν υπάρχει περίπτωση ν μην το βρούμε, και γι’ αυτό είναι λίγο «αστείες» οι συζητήσεις περί διορισμού πραγματογνωμόνων από κάθε κόμμα. δεν υπάρχει ζήτημα σε τεχνικό επίπεδο θα βρεθούν όλα. Στο πολιτικό σκέλος εκεί δεν ξέρω, ίσως χρειάζεται άλλος έλεγχος. Σε τεχνικό επίπεδο θα βρεθούν όλα γιατί υπάρχουν καταγεγραμμένα τα «τηλεγραφήματα», οι καταγραφές στο βιβλίο. Αυτό το «τεφτέρι» που βλέπουμε, είναι η διαδικασία που ισχύει σήμερα. Υπάρχει ο γενικός κανονισμός κίνησης του ΟΣΕ που δημοσιεύεται σε ΦΕΚ. Δεν είναι παράτυπο, δεν είναι παράλειψη κάποιου. Γι’ αυτόν τον λόγο υπάρχει αυτό με τους αριθμούς, που ακούσαμε και στο ηχητικό, αυτό το 47 που ακούγεται είναι ο αριθμός καταγραφής που πρέπει να συμφωνεί στο βιβλίο του ενός και του άλλου. Με αριθμό αύξοντα 47 σου δίνω οδηγία να περάσεις το κόκκινο φανάρι και να πας με κόκκινο φανάρι…», είπε αρχικά ο κ. Λακαφώσης.
Αναφορικά με τη διαδικασία και για το αν δεν γυρίσει το κλειδί για κάποιον λόγο ο κ. Λακαφώσης εξήγησε πως, «υπάρχει ένα κρίσιμο σημείο εκεί. εκεί που έφτασε το τρένο, στον σταθμό της Λάρισας, δεν έρχεται από την κανονική του διαδρομή, από την άνοδο. Έχει κάνει πάρα πολλά χιλιόμετρα στην κάθοδο, δηλαδή στο αντίθετο ρεύμα. Στο κομμάτι από Παλαιοφάρσαλο έως Λάρισα, ξέρουμε ότι υπήρχε πρόβλημα με την ηλεκτροδότηση και τον έβαλαν από αριστερά να ανέβει με μονοδρόμηση, αυτό όμως συμβαίνει συχνά. Στην Τιθορέα έγινε το ίδιο γιατί σε εκείνη τη γραμμή γίνονταν έργα. Όταν δεν λειτουργεί το ETCS (ο κομμάτι που ελέγχει το ανθρώπινο λάθος) πρέπει να είναι δύο μηχανοδηγοί για να ελέγχουν την κατάσταση».
Πού έγινε το μοιραίο λάθος
Στο πρακτικό του ζητήματος διευκρίνισε πως, «ανεβαίνουν λοιπόν από την αριστερή πλευρά με εντολή σταθμαρχών. Από Αθήνα προς Θεσσαλονίκη, για μεγάλο διάστημα ανεβαίνουν από το αντίθετο ρεύμα. Φτάνοντας στην Λάρισα από το αντίθετο ρεύμα, μπαίνουν στο σωστό ρεύμα και εκεί ακούγεται και η συνομιλία για τη διαγώνιο, εκεί περιμένουν και όταν ξαναξεκινάνε, ο σταθμάρχης δυστυχώς δεν τους λέει να ξεκινήσουν από τη γραμμή ανόδου για την συνέχεια της διαδρομής. Τους λέει «παραβιάστε το κόκκινο φανάρι, με εντολή δική μου και πηγαίντε μέχρι το κόκκινο φανάρι στους Νέους Πόρους». Ξεκινάει το τρένο και το κρίσιμο ψαλίδι είναι 500 μέτρα μακριά από τον σταθμό, δεν φαίνεται, δεν υπάρχει οπτική επαφή. Από την ώρα που θα γίνει το λάθος πρέπει να είναι κάποιος από πάνω και να το κοιτάει. Στα 500 μέτρα, μπαίνουν στο αντίθετο ρεύμα και έγινε ό,τι έγινε».
«Συνομίλησα με στελέχη του ΟΣΕ και με ενημέρωσαν ότι οι μηχανοδηγοί που βρίσκονταν στο επιβατηγό, ήταν σε άλλο τρένο που ήρθε από Θεσσαλονίκη στη Λάρισα πήραν και επιβιβάστηκαν ως νέο πλήρωμα στο μοιραίο τρένο. Στη διαδρομή από Θεσσαλονίκη Λάρισα, ήταν στο ρεύμα καθόδου, είχαν όμως ενημέρωση για το πρόβλημα και ότι θα έχουν μονοδρόμηση. Όταν αποβιβάστηκαν ως πλήρωμα από το τρένο που κατέβηκε από Θεσσαλονίκη στη Λάρισα και πλέον ήταν πλήρωμα του τρένου που ανέβαινε από Λάρισα προς Θεσσαλονίκη, θεώρησαν ότι είναι λογικό ότι θα μπουν στο αντίθετο ρεύμα, δηλαδή στο ρεύμα καθόδου», δήλωσε σε παρεμβασή του ο δικηγόρος Γιάννης Μαρακάκης.
Ο κ. Μαρακάκης μίλησε για το νομικό πλαίσιο του δυστυχήματος. «Είναι λάθος να πέσει το «ανάθεμα» σε έναν άνθρωπο, όταν από πίσω έχουμε έναν οργανισμό που επί 2 δεκαετίες έχει παθογένειες. Είναι ξεκάθαρο πως ένας άνθρωπος ακατάλληλος για την θέση, κλήθηκε να διαχειρίζεται ένα σύστημα του οποίου η ασφάλεια είναι νευραλγική, και άρα να διαχειρίζεται τις ζωές εκατοντάδων ανθρώπων σε καθημερινά δρομολόγια. Έχει ασκηθεί ποινική δίωξη στον σταθμάρχη για δυο πλημμελήματα, για ανθρωποκτονία από αμέλεια, και σωματικές βλάβες από αμέλεια. Και έχει ασκηθεί και ποινική δίωξη για κακή διαχείριση με επέμβαση, στις συγκοινωνίες. Αυτό επισύρει ποινή τουλάχιστον 10 ετών και εάν είναι πολύνεκρο, μπορεί να φτάσει μέχρι και τα ισόβια. Προϋποθέτει ότι αυτός ο άνθρωπος που το κάνει αυτό έχει δόλο, έστω και ενδεχόμενο. Πρέπει από την εξωτερική συμπεριφορά του να έχει προκύψει ότι έχει αποδεχθεί ως αποτέλεσμα της διαχείρισης ότι μπορεί να προκαλέσει εκατόμβη νέκρων», υπογράμμισε ο γνωστός δικηγόρος.
«Τις πρώτες ώρες άκουγες μόνο φωνές»
Ο εθελοντής διασώστης, κ. Ιμανιμίδης περιέγραψε τα όσα δύσκολα βίωσε κατά τη διάρκεια των διασώσεων. «Ήταν μία ιδιαίτερη στιγμή, ένα ιδιαίτερο συμβάν, που δεν είναι από τις καθημερινές που εμπλεκόμαστε. Από την αρχή του δυστυχήματος εθελοντές διασώστες ήμασταν στο σημείο. Οι πρώτες ώρες του τραγικού δυστυχήματος εμπεριείχαν μόνο φωνές, ανθρώπους που καλούσαν σε βοήθεια για να απεγκλωβιστούν, την πολύ δυνατή φωτιά με την μεγάλη θερμοκρασία που προκάλεσε σοβαρές καταστροφές και θανάτους. Όλα αυτά ήταν οι πρώτες εικόνες που αντίκρισαν οι εθελοντές μας. και φυσικά οι διασώστες που πήραν στο σημείο να βοηθήσουν την Πυροσβεστική για την απομάκρυνση των λαμαρίνων, και την ανεύρεση των σορών ήταν ένα δύσκολο σημείο και αυτό και στρεσογόνο», αποκάλυψε.
«Σίγουρα οι θερμοκρασίες που αναπτυχθήκαν με την φωτιά, μείωνε τις πιθανότητες να κρατήσεις ανθρώπους στη ζωή. Όλες οι υπηρεσίες έκαναν το καλύτερο που μπορούσαν, αλλά δυστυχώς η κατάσταση δεν ήταν με το μέρος των θυμάτων και των διασωστών. Ακολουθούσε τη δίκη της πορεία η φωτιά και η αύξηση αυτών των θερμοκρασιών να απειλεί άμεσα τις ζωές των ανθρώπων πέρα από το χτύπημα. Μέχρι και χθες έγιναν εξονυχιστικοί έλεγχοι για την ανεύρεση στοιχείων, ειδικά στα πρώτα βαγόνια, ψάχναμε το παραμικρό στοιχείο, είτε ρουχισμό με αίματα είτε πιθανά ανθρώπινα μέλη», κατέληξε.