Στον Εφέτη Ανακριτή που εξετάζει το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, όπου σκοτώθηκαν 57 άνθρωποι, έδωσαν σήμερα, Δευτέρα (19/6) το πόρισμά τους οι δικαστικοί πραγματογνώμονες. Το πόρισμα εκτείνεται σε 252 σελίδες και περιλαμβάνει πληροφορίες για το διαμοιρασμό ευθυνών, όπως του 59χρονου σταθμάρχη Λάρισας και για το καταγραφικό.
Πιο συγκεκριμένα, όπως αναφέρει η ΕΡΤ, από την ανάλυση δεδομένων του καταγραφικού, το οποίο εστάλη σε ειδική υπηρεσία στην Αθήνα, μετά την αποτυχημένη απόπειρα ανάλυσης δεδομένων από Ιταλούς εμπειρογνώμονες, διαπιστώθηκε πως ήταν απενεργοποιημένο από το καλοκαίρι του 2018. Στο πολυσέλιδο πόρισμα περιλαμβάνεται, μεταξύ άλλων, και φωτογραφικό υλικό και γνωματεύσεις, τόσο από το Γενικό Χημείο του Κράτους, όσο και από άλλες υπηρεσίες που ερεύνησαν το δυστύχημα.
Οι ευθύνες του σταθμάρχη
Στο πόρισμα διαπιστώνονται, όπως αναφέρθηκε, ευθύνες στον 59χρονο σταθμάρχη, ένα από τα βασικά πρόσωπα της τραγωδίας, καθώς δεν χρησιμοποίησε τη λειτουργία χάραξης της διαδρομής πριν την εντολή αναχώρησης της επιβατικής αμαξοστοιχίας.
Τονίζεται επίσης ότι μετά την διαβίβαση εντολής αναχώρησης δεν έλεγξε την πορεία της αμαξοστοιχίας προς Θεσσαλονίκη, μέσω των ενδείξεων του Τοπικού Πίνακα Χειρισμού, για τον οποίο διαπιστώνεται ότι έχει εμβέλεια περίπου 1400 μέτρα στην γραμμή ανόδου και περίπου 2000 μέτρα στην γραμμή καθόδου.
Επίσης διαπιστώνεται ότι ο μηχανοδηγός της επιβατικής αμαξοστοιχίας δεν ενημέρωσε για την αλλαγή πορείας της αμαξοστοιχίας, (από την γραμμή ανόδου στην γραμμή καθόδου).
Η αιτία της φωτιάς
Αυτό που παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, παράλληλα, είναι και ο προσδιορισμός της αιτίας που προκάλεσε τη φωτιά μετά και τη σύγκρουση του επιβατικού τρένου με την εμπορική αμαξοστοιχία. Όπως αναφέρει η ΕΡΤ, η φωτιά φέρεται να προκλήθηκε στις ηλεκτρικές κενώσεις και στα λάδια των μηχανών των αμαξοστοιχιών, ενώ η έκταση που πήρε η πυρκαγιά οφείλεται, σύμφωνα με πληροφορίες στα υλικά κατασκευής των βαγονιών, όπως ξύλινη επένδυση, υφασμάτινα καθίσματα, κ.λπ
Επίσης, φαίνεται να προκύπτει ότι και οι δύο αμαξοστοιχίες κινούνταν εντός ορίων ταχύτητας. Σε ό,τι αφορά τα συστήματα ασφαλείας, η σιδηροδρομική γραμμή στο σημείο της σύγκρουσης φαίνεται να είχε τοποθετημένους ραδιοφάρους πιθανότατα σε εφαρμογή των υποχρεώσεων της με αρ. 10005/2007 σύμβασης χωρίς όμως να έχει παραληφθεί οριστικά το συγκεκριμένο τμήμα και να έχει πιστοποιηθεί η λειτουργία τους. Επίσης, δεν λειτουργούσε η φωτοσήμανση τόσο στη γραμμή ανόδου όσο και στη γραμμή καθόδου, ενώ τα συστήματα GSM R χρησιμοποιούνται μόνο από τα σταθμαρχεία και όχι από τις αμαξοστοιχίες.
Προθεσμία για να απολογηθεί έλαβε ο Διευθυντής Συντήρησης του ΟΣΕ
Προθεσμία για τις αρχές Ιουλίου ζήτησε και πήρε ο διευθυντής της Διεύθυνσης Συντήρησης Η/Μ Συστημάτων & Ηλεκτροκίνησης του ΟΣΕ, Ζαχαρίας Στουρνάρας, ο οποίος εμπλέκεται στη σιδηροδρομική τραγωδία με την κατηγορία της διατάραξης της ασφάλειας συγκοινωνιών.
Παράλληλα, ο εφέτης ανακριτής καλεί τις επόμενες ημέρες επιβάτες της αμαξοστοιχίας, οι οποίοι συμμετείχαν στη διάσωση και τη βοήθεια άλλων επιβατών, ώστε να συνεισφέρουν στην έρευνα της υπόθεσης.
Τέλος, ο δικηγόρος του αποθανόντος μηχανοδηγού της επιβατικής αμαξοστοιχίας ζήτησε από τις δικαστικές αρχές όλες τις απομαγνητοφωνημένες συνομιλίες που έγιναν το βράδυ της μοιραίας νύχτας του δυστυχήματος.