Θύμα απατεώνων έπεσε Βολιώτης με τη μέθοδο του ηλεκτρονικού «ψαρέματος», με αποτέλεσμα να χάσει 50.000 € από τον τραπεζικό του λογαριασμό. Η απάτη έγινε στα μέσα Μαρτίου, όπως προκύπτει από τις μηνύσεις που έλαβε η Εισαγγελία από την Αστυνομία, ενώ με τον ίδιο τρόπο, άγνωστοι απέσπασαν από άλλους δύο Βολιώτες 4.000 και 1.500 € αντίστοιχα. Για όλες τις περιπτώσεις ο εισαγγελέας ζήτησε προκαταρκτικές έρευνες, ώστε οι αρχές να οδηγηθούν στην ταυτότητα των δραστών.
Πλέον το έγκλημα έχει μεταφερθεί στο διαδίκτυο και χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή στον χειρισμό του e banking, όσο και τα μηνύματα που δέχεται ο καθένας τόσο στο email, όσο και με SMS και να μην μπαίνει σε συνδέσμους στους οποίους παραπέμπουν, προσποιούμενοι ότι αποστολέας είναι συγκεκριμένη τράπεζα.
Οι ανυποψίαστοι πολίτες πρέπει να γνωρίζουν ότι οι χάκερς αποκτούν πρόσβαση στον υπολογιστή τους ακόμη και στο κινητό τους τηλέφωνο, υποκλέπτουν τους κωδικούς ασφαλείας μιας χρήσης που στέλνουν οι τράπεζες στους συναλλασσόμενους και πλέον το πεδίο είναι ελεύθερο για να κλέψουν χρήματα από τον λογαριασμό τους.
«Ακολούθησε ηλεκτρονική σελίδα που παρέπεμπε σε τράπεζα»
Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι τα χρήματα από τον λογαριασμό του συμπολίτη μεταφέρθηκαν με μια μεταφορά και κατέληξαν σε Ελληνική τράπεζα, τον δικαιούχο της οποίας ερευνούν οι αρχές.
Μέσω της προκαταρκτικής διερευνούνται τα ίχνη της ηλεκτρονικής αλληλογραφίας των θυμάτων, τα SMS που δέχτηκαν (οι χάκερς μπορούν να έχουν πρόσβαση με το πρόσχημα της επιβεβαίωσης του αριθμού τηλεφώνου), τυχόν νούμερα με τα οποία είχαν συνομιλία (αν και συνήθως είναι «Πακιστανικά») και τους λογαριασμούς που κατέληξαν τα χρήματα, που μπορεί να ανήκουν στους απατεώνες ή σε ανυποψίαστους κυρίως ηλικιωμένους, που οι δράστες χρησιμοποιούν για να πετύχουν το σκοπό τους.
Ψεύτικα μηνύματα με email και SMS
Οι απατεώνες στέλνουν απατηλά email ή SMS προσποιούμενοι ότι αποστολέας είναι η τράπεζα των παραληπτών. Σε αυτά τα μηνύματα συνήθως αναφέρουν ότι «έχει παρατηρηθεί ύποπτη δραστηριότητα» στον λογαριασμό ή την κάρτα του αποδέκτη ή ότι «έχει κλειδωθεί ή απενεργοποιηθεί» ο λογαριασμός ή η κάρτα του.
Τα μηνύματα δίνουν κάποιον σύνδεσμο και προτρέπουν τους αποδέκτες να ακολουθήσουν αμέσως τις οδηγίες που υπάρχουν σε αυτόν για να λυθεί το πρόβλημά τους.
Ωστόσο, ο σύνδεσμος οδηγεί σε απατηλή ιστοσελίδα πανομοιότυπη με αυτήν της τράπεζας των παραληπτών. Οι παραλήπτες δεν αντιλαμβάνονται τη διαφορά κι έτσι συμπληρώνουν τους κωδικούς e-Banking τους, τα στοιχεία των πιστωτικών καρτών τους αλλά και τους Κωδικούς μιας Χρήσης (OTP) που λαμβάνουν εκείνη τη στιγμή και απαιτούνται για την έγκριση συναλλαγών.
Αυτή η πρακτική ονομάζεται phishing ή ηλεκτρονικό ψάρεμα. Οι πληροφορίες που έχουν κλαπεί από τα θύματα, συνήθως χρησιμοποιούνται για το άδειασμα των τραπεζικών λογαριασμών τους ή πωλούνται στη μαύρη αγορά του internet.
Τι πρέπει να προσέξετε
Οι ειδικοί συστήνουν να είμαστε προσεκτικοί για να μην πέσουμε θύματα απάτης: Πρέπει να είστε ιδιαίτερα επιφυλακτικοί με μηνύματα που σας ενημερώνουν για δήθεν προβλήματα με λογαριασμούς, κάρτες ή το e-Banking σας.
Εάν υποψιάζεστε ότι υπάρχει κάποιο ζήτημα με λογαριασμούς ή κάρτες σας, μεταβείτε απευθείας στο e-Banking ή στο Mobile App της τράπεζάς σας χωρίς να ακολουθήσετε κάποιον σύνδεσμο.
Παρατηρήστε εάν το μήνυμα είναι προσωποποιημένο ή εάν έχει λάθη και ανακρίβειες. Τα απατηλά μηνύματα αποστέλλονται μαζικά και δεν αναγράφουν το όνομα του πελάτη ούτε τον λογαριασμό που έχει το πρόβλημα. Επιπλέον, συνήθως υπάρχουν ορθογραφικά ή συντακτικά λάθη. Αυτά είναι ενδείξεις ότι πρόκειται για απάτη.
Να ελέγχετε προσεκτικά την περιγραφή των μηνυμάτων (SMS, Viber) που λαμβάνετε μαζί με τον Κωδικό μιας Χρήσης (OTP) για την έγκριση συναλλαγών.
Ενεργοποιήστε υπηρεσίες ειδοποιήσεων για να ενημερώνεστε για την κίνηση προϊόντων σας. Έτσι θα λαμβάνετε email ή SMS αμέσως μόλις πραγματοποιηθεί μια συναλλαγή σε λογαριασμό ή κάρτα σας.
Πηγή: magnesianews.gr