Ένα αναλυτικό ρεπορτάζ για την τραγωδία στα Τέμπη δημοσιεύει η αμερικανική εφημερίδα New York Times εστιάζοντας στις «αδικαιολόγητες καθυστερήσεις» στη διαδικασία αναβάθμισης της σιδηροδρομικής ασφάλειας στην Ελλάδα που όπως τονίζεται, έχει σταματήσει εδώ και χρόνια.
Το συμπέρασμα των NYT είναι πως «η τεχνολογία θα σταματούσε αυτόματα τα τρένα πριν συγκρουστούν” αλλά όπως σημειώνεται “καθυστερήσεις χρόνων και παραμέλησης άφησαν την Ελλάδα με ένα διαλυμένο σύστημα. Η συσσώρευση καθυστερήσεων, προειδοποιήσεων και λαθών άφησε την πιο πολυσύχναστη σιδηροδρομική γραμμή διάδρομο της Ελλάδας ευάλωτη σε αυτό που κάθε σύστημα ασφαλείας έχει σχεδιαστεί για να αποτρέπει: το ανθρώπινο λάθος».
Στην εφημερίδα μιλά ο Τζόζεφ Ντοπλμπάουερ, επικεφαλής του Οργανισμού Σιδηροδρόμων της Ευρωπαϊκής Ένωσης (European Union Agency for Railways). Εξηγεί ότι αν ήταν εγκατεστημένο προηγμένο ηλεκτρονικό σύστημα, “θα είχε σημάνει ηχητικό προειδοποιητικό σήμα και θα είχε ενεργοποιhθεί το αυτόματο σύστημα πέδησης.
The Greek government was supposed to install a safety system nearly three years ago that was designed to prevent the kind of head-on train collision that killed 57 people this week. https://t.co/dVKypSBmJn
— The New York Times (@nytimes) March 3, 2023
Εδώ και καιρό, ο Οργανισμός έκρουε τον κώδωνα του κινδύνου για τις ανεπάρκειες στο ελληνικό σιδηροδρομικό σύστημα. Τώρα, με μια ανάρτηση στο ιστότοπό του συλλυπείται τις οικογένειες των θυμάτων και συμμετέχει στο εθνικό πένθος, σημειώνοντας ότι «η ευθύνη για τη διερεύνηση των σιδηροδρομικών ατυχημάτων ανήκει στις εθνικές αρχές (της Ελλάδας), αλλά τόσο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή όσο και ο Οργανισμός Σιδηροδρόμων της ΕΕ θα παρακολουθήσουν στενά την εξέλιξη της κατάστασης” και καταλήγει ότι “είμαστε έτοιμοι να παρέχουμε κάθε απαραίτητη βοήθεια».
Σε αυτή την πρώιμη φάση που η έρευνα επικεντρώνεται στη συλλογή στοιχείων, οι NYT υπογραμμίζουν ότι «εάν ένα σύγχρονο σύστημα ασφαλείας είχε εγκατασταθεί όπως ήταν προγραμματισμένο να γίνει, θα ήταν εντελώς αδύνατο για ένα φορτηγό τρένο να καταλήξει στην ίδια γραμμή με ένα επιβατικό τρένο».
Οι NYT αναφέρονται στη δήλωση του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, που απέδωσε τη συντριβή σε «τραγικό ανθρώπινο λάθος» καθώς και στο γεγονός ότι παραιτήθηκε ο υπουργός Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής αναγνωρίζοντας ότι οι προσπάθειες για τη βελτίωση της σιδηροδρομικής ασφάλειας ήταν ανεπαρκείς. «Αλλά η συντριβή ρίχνει φως στα συστημικά προβλήματα που ξεπερνούν τα όποια λάθη έγιναν αυτή την εβδομάδα», τονίζει η εφημερίδα.