Nέα δημοσκόπηση της GPO για τον ραδιοφωνικό σταθμό Παραπολιτικά 90.1 σχετικά με το κυκλοφοριακό πρόβλημα που επικρατεί στο Λεκανοπέδιο της Αττικής ρίχνει φως σε πολλά καίρια ερωτήματα που έχουν δημιουργηθεί. Ένα από αυτά είναι το πόση ώρα χρειάζεται οι εργαζόμενοι για να φτάσουν στον χώρο εργασίας τους.
Σύμφωνα με τον διευθυντής ερευνών της GPO Αντώνης Παπαργύρης μιλώντας στο ραδιόφωνο τόνισε πως «Το 15% των κατοίκων της Αττικής δαπανά πάνω από 1 ώρα για να μπορέσει να φτάσει στον προορισμό του».
Αρχικά εξετάστηκε τον τρόπο μεταφοράς των περισσότερων εργαζομένων και οι περισσότεροι εκ των ερωτώμενων δήλωσαν ότι μετακινούνται με Μέσα Μαζικής Μεταφοράς (41%) και ΙΧ αυτοκίνητο (40,7%). Από την έρευνα προέκυψε πως οι ηλικιωμένοι (65 ετών και άνω) χρησιμοποιούν περισσότερο τα ΜΜΜ (52%) έναντι των άλλων ηλικιακών κατηγοριών.
Σχετικά με τον χρόνο που δαπανούν οι ερωτώμενοι για τη μετακίνησή τους από το σπίτι στον καθημερινό προορισμό τους, είτε ως οδηγοί, είτε με Μέσα Μεταφοράς, το 35,6% δηλώνει ότι δαπανά έως 30 λεπτά, ενώ σχεδόν το 32% έως και 1 ώρα. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι σχεδόν το 15% των κατοίκων της Αττικής δηλώνει ότι δαπανά πάνω από 1 ώρα για να πάει στον προορισμό του (έως 1,5 ώρα 10% & έως 2 ώρες 4,8%).
Το κυκλοφοριακό πρόβλημα στην Αττική και οι λύσεις για δρόμους χωρίς κίνηση
Το Newsbomb.gr επικοινώνησε με τον Θανάση Τσιάνο, Γενικό Γραμματέας του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, ο οποίος αναφέρθηκε στις πολυπαραγοντικές διαστάσεις του κυκλοφοριακού προβλήματος και πιθανά μέτρα που θα πρέπει να εξεταστούν.
Όπως εξήγησε ο Θανάσης Τσιάνος, «το κυκλοφοριακό πρόβλημα στην Αττική είναι πολυπαραγοντικό». Η κίνηση επηρεάζεται από πολλούς παράγοντες, όπως το οδικό δίκτυο, τα μέσα μαζικής μεταφοράς, αλλά και τα διαχειριστικά μέτρα που λαμβάνονται για την κυκλοφορία. «Οι παρεμβάσεις πρέπει να αφορούν τόσο το οδικό δίκτυο όσο και τα μέσα μαζικής μεταφοράς, δηλαδή τον ΟΑΣΑ, το μετρό, το τραμ και τον προαστιακό», τόνισε.
Μάλιστα υπογράμμισε ότι η αναβάθμιση των μέσων μαζικής μεταφοράς είναι απαραίτητη για να περιοριστεί η κίνηση στους δρόμους. «Πάνω από όλα χρειάζεται η αναβάθμιση των μέσων μαζικής μεταφοράς», δήλωσε, επισημαίνοντας ότι χωρίς εναλλακτικές επιλογές μετακίνησης, η υπερβολική εξάρτηση από τα ΙΧ θα συνεχίσει να επιβαρύνει την κίνηση στην πόλη.
Μελέτες και στοιχεία για τις μετακινήσεις
Αυτή τη στιγμή διενεργείται μια μεγάλη έρευνα που έχει στόχο την αναδιοργάνωση των μέσων μαζικής μεταφοράς στην Αττική. Η μελέτη περιλαμβάνει καταγραφές των μετακινήσεων και θα δώσει πολύτιμα δεδομένα για το πότε και πώς κινούνται οι πολίτες σε διάφορες περιοχές της Αττικής. «Αυτό το εργαλείο θα είναι πολύ σημαντικό για τις μελλοντικές συγκοινωνιακές παρεμβάσεις», υπογράμμισε ο κ. Τσιάνος.
Με βάση τα αποτελέσματα αυτής της μελέτης, θα μπορούν να ληφθούν διαχειριστικά μέτρα, όπως η εφαρμογή του «πράσινου δακτυλίου», που πιθανόν να μην αφορά μόνο τα ηλεκτρικά οχήματα, αλλά και άλλα κριτήρια. Σήμερα, περισσότερα από μισό εκατομμύριο οχήματα εισέρχονται στον εσωτερικό δακτύλιο καθημερινά, δημιουργώντας σημαντική κυκλοφοριακή συμφόρηση, γεγονός που καταδεικνύει την ανάγκη για άμεσα και ουσιαστικά μέτρα.
Η ανάγκη περιορισμού της χρήσης ΙΧ
Ο κ. Τσιάνος τόνισε ότι «το οδικό δίκτυο δεν μπορεί να εξυπηρετήσει τόσο μεγάλο αριθμό οχημάτων». Για αυτόν τον λόγο, πρέπει να ληφθούν μέτρα περιορισμού της χρήσης των ΙΧ, αλλά αυτό μπορεί να γίνει μόνο με την ταυτόχρονη αναβάθμιση των μέσων μαζικής μεταφοράς. «Η ανανέωση του στόλου των λεωφορείων είναι μια σημαντική εξέλιξη», ανέφερε, σημειώνοντας ότι η αναβάθμιση αυτή θα πρέπει να συνεχιστεί και να ενισχυθεί ώστε να υπάρχουν εναλλακτικές για τους πολίτες.
Επίσης, επεσήμανε την ανάγκη για περαιτέρω επενδύσεις στα μέσα σταθερής τροχιάς, όπως το μετρό και ο προαστιακός σιδηρόδρομος, τα οποία βρίσκονται σε διαδικασία δρομολόγησης, αν και οι απαιτούμενες αλλαγές θα χρειαστούν χρόνο.
Το κυκλοφοριακό πρόβλημα στην Αττική δεν μπορεί να λυθεί μόνο με την κατασκευή νέων δρόμων ή την εφαρμογή μεμονωμένων μέτρων. Όπως ανέφερε και ο Θανάσης Τσιάνος, η λύση απαιτεί μια ολιστική προσέγγιση που θα περιλαμβάνει τη βελτίωση των μέσων μαζικής μεταφοράς, τη μείωση της χρήσης των ΙΧ και την εφαρμογή πιο σύγχρονων και φιλικών προς το περιβάλλον πολιτικών, όπως ο «πράσινος δακτύλιος». Η Αττική χρειάζεται άμεσα μια νέα στρατηγική, βασισμένη σε στοιχεία και μελέτες, για να καταφέρει να αντιμετωπίσει αποτελεσματικά τις κυκλοφοριακές προκλήσεις των επόμενων δεκαετιών.