Χιλιάδες δικαιούχοι του προγράμματος «Κοινωνικός Τουρισμός 2025» βρέθηκαν εκτός, παρά το γεγονός ότι πληρούσαν πλήρως τα κριτήρια, ενώ η διαδικασία των ενστάσεων αποδείχθηκε εξαιρετικά προβληματική.
Όπως καταγγέλλει ο Κωνσταντίνος Λιβέρης, πρόεδρος του Πανελλήνιου Συλλόγου Υπαλλήλων ΟΑΕΔ (ΠΑΝΣΥΠΟ), το φετινό πρόγραμμα χαρακτηρίστηκε από σοβαρές αστοχίες, τόσο σε επίπεδο σχεδιασμού όσο και υλοποίησης.
Κοινωνικός Τουρισμός 2025: Εξελίσσεται σε μια γραφειοκρατική ταλαιπωρία;
1. Αδικαιολόγητοι αποκλεισμοί δικαιούχων: Όπως τονίζει ο κ. Λιβέρης, αρκετοί αιτούντες απορρίφθηκαν παρότι πληρούσαν τα απαραίτητα εισοδηματικά και κοινωνικά κριτήρια. Οι αρμόδιες υπηρεσίες δεν παρείχαν καμία αιτιολόγηση για την απόρριψη των αιτήσεων, γεγονός που δυσχεραίνει σημαντικά την κατάθεση ενστάσεων, αφού οι πολίτες δεν γνωρίζουν τον ακριβή λόγο της αποτυχίας.
2. Προβληματική διαδικασία ενστάσεων: Οι ενστάσεις έπρεπε να κατατεθούν εντός μιας μόνο ημέρας – από τις 08:00 το πρωί έως τα μεσάνυχτα, ενώ για ώρες ολόκληρες το πληροφοριακό σύστημα παρουσίαζε τεχνικά προβλήματα ή δεν λειτουργούσε καθόλου. Το αποτέλεσμα ήταν χιλιάδες δικαιούχοι να μην προλάβουν να υποβάλουν ένσταση, με τις υπηρεσίες να καλούνται να επεξεργαστούν εκατοντάδες χιλιάδες ενστάσεις μέσα σε λίγες ώρες.
3. Ανεπαρκής προγραμματισμός και καθυστερημένη υλοποίηση: Ο πρόεδρος του ΠΑΝΣΥΠΟ επισημαίνει ότι το πρόγραμμα δεν προγραμματίζεται εγκαίρως, όπως γινόταν παλιότερα με τον Οργανισμό Εργατικής Εστίας. Αντίθετα, οι ανακοινώσεις γίνονται αργά, αφήνοντας ελάχιστο χρόνο στους δικαιούχους να κάνουν τις απαραίτητες κρατήσεις. Η έλλειψη σταθερού χρονοδιαγράμματος δημιουργεί αβεβαιότητα και δυσκολεύει την αξιοποίηση των voucher.
4. Ανισότητες στη μοριοδότηση και περιορισμένος αριθμός voucher: Ακόμη και πολίτες με πολύ χαμηλό εισόδημα δεν κατάφεραν να πάρουν το πολυπόθητο voucher, ενώ από τους 700.000 που υπέβαλαν αίτηση, εγκρίθηκαν μόνο 300.000. Το 20% των επιταγών κάθε χρόνο μένει αχρησιμοποίητο, σύμφωνα με τον κ. Λιβέρη, κάτι που δείχνει ότι τα κονδύλια δεν αξιοποιούνται σωστά. Το ζητούμενο, όπως τονίζει, είναι ο διπλασιασμός του αριθμού των επιταγών και η πρόβλεψη για τμηματική χρήση εντός του έτους.
5. Ανεπαρκής εποπτεία και περιορισμένη διαθεσιμότητα δωματίων: Παρά το γεγονός ότι η ΔΥΠΑ υποχρεώνει τις τουριστικές επιχειρήσεις να προσφέρουν διαθεσιμότητα καθ’ όλη τη διάρκεια του προγράμματος, η πραγματικότητα είναι ότι πολλά καταλύματα δεν προσφέρουν δωμάτια κατά τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο. Παράλληλα, δεν υπάρχει καμία επίσημη ενημέρωση για το εάν γίνονται έλεγχοι και αν επιβάλλονται κυρώσεις.
6. Ανεκμετάλλευτα κονδύλια για τους συνταξιούχους ΟΑΕΕ: Τέλος, ο κ. Λιβέρης επισημαίνει πως το 42% του προϋπολογισμού για τον κοινωνικό τουρισμό συνταξιούχων (πρώην ΟΑΕΕ) έμεινε ανεκμετάλλευτο, αφού δεν καλύφθηκε ο προβλεπόμενος αριθμός των 25.000 επιταγών. Αυτό, σύμφωνα με τον ίδιο, οφείλεται είτε στην έλλειψη ενημέρωσης είτε στον περιορισμό που δεν επιτρέπει ετήσια συμμετοχή στο πρόγραμμα. Ο ίδιος προτείνει τη δημιουργία νέων προγραμμάτων, για παράδειγμα τουρισμού με συνοδούς για ηλικιωμένους που δεν μπορούν να ταξιδέψουν μόνοι τους.