13 C
Athens
9.2 C
Thessaloniki
Πέμπτη 12 Δεκεμβρίου 2024
More

    Guardian: «Τσουνάμι» οι απάτες σε Instagram, Facebook και WhatsApp – Πώς εξαπατούν ανυποψίαστους πολίτες

    Ο γίγαντας των μέσων κοινωνικής δικτύωσης Meta αντιμετωπίζει αυξανόμενες πιέσεις από βουλευτές, ομάδες καταναλωτών και τράπεζες στη Βρετανία καθώς δεν καταφέρνει να αποτρέψει ένα «τσουνάμι» με διαδικτυακές απάτες στο Facebook, το Instagram και το WhatsApp, με αποτέλεσμα πολίτες να χάνουν καθημερινά μικρά αλλά και μεγάλα ποσά.

    Έρευνα του Guardian αποκαλύπτει τις ανθρώπινες ιστορίες πίσω από τις απάτες στις πλατφόρμες της Meta. Σύμφωνα με τη βρετανική εφημερίδα, η αποτυχία της τεχνολογικής εταιρείας να πατάξει την απάτη θα κοστίσει στα βρετανικά νοικοκυριά 250 εκατομμύρια λίρες το 2023.

    Σύμφωνα με το δημοσίευμα, στο Ηνωμένο Βασίλειο, ένας πολίτης πέφτει θύμα απάτης στο Facebook και το Instagram κάθε επτά λεπτά. Μια χρήστρια του Facebook είπε στη βρετανική εφημερίδα ότι έπεσε θύμα επενδυτικής απάτης με αποτέλεσμα να χάσει συνολικά 70.000 λίρες. Ορισμένοι άνθρωποι έχασαν μεγάλα χρηματικά ποσά, αλλά πολύ περισσότεροι έχασαν μικρότερα ποσά όταν έκαναν παραγγελίες σε ανύπαρκτα διαδικτυακά καταστήματα που διαφημίζονταν στο Facebook και το Instagram.


    Κάποιοι χρήστες έπεσαν θύματα πλαστοπροσωπίας. Οι απατεώνες υποδύονται μέλη της οικογένειας των ανυποψίαστων θυμάτων και τους στέλνουν μηνύματα στο WhatsApp, ζητώντας να τους στείλουν μεγάλα χρηματικά ποσά. Η 73χρονη Βάλερι, ένα από τα πολλά θύματα, έδωσε 2.000 λίρες σε κάποιον που παρίστανε τον γιο της.

    Η τράπεζα TSB εκτιμά πως οι απάτες που προέρχονται από τις πλατφόρμες της Meta θα μπορούσαν να ευθύνονται για απώλειες που ανέρχονται στα 250 εκατ. λίρες για το 2023. Η τράπεζα ανέφερε επίσης πως το 2022 παρατηρήθηκε τεράστια αύξηση στις απάτες που προέρχονταν από ιστοσελίδες και εφαρμογές που ανήκουν στη Meta και οι οποίες ήταν υπεύθυνες για το 80% των περιπτώσεων που αντιμετώπισε.


    Ξεσπούν τα θύματα

    Πολλά θύματα δήλωσαν στην εφημερίδα ότι δυσκολεύονται να καταγγείλουν απάτες στη Meta ή ότι όταν το έκαναν έλαβαν μια αυτοματοποιημένη απάντηση. Ορισμένες φορές δεν έλαβαν καν απάντηση.

    Το νομοσχέδιο για την ασφάλεια στο Διαδίκτυο που βρίσκεται στο κοινοβούλιο θα απαιτεί από τις πλατφόρμες τεχνολογίας και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης να αφαιρούν τις διαφημιστικές απάτες. Τα νέα μέτρα της κυβέρνησης για την καταπολέμηση της απάτης περιλαμβάνουν την απαίτηση από τις εταιρείες τεχνολογίας να διευκολύνουν τις καταγγελίες και να επιτρέπουν στις τράπεζες να καθυστερούν τις ύποπτες πληρωμές. Ωστόσο, δεν είναι υποχρεωμένες να αποζημιώσουν τους χρήστες που εξαπατήθηκαν.

    Τράπεζες όπως η TSB, η Barclays, η Nationwide και η Starling Bank είναι μεταξύ εκείνων που υποστηρίζουν ότι ο τεχνολογικός γίγαντας των 700 δισεκατομμυρίων δολαρίων θα πρέπει να συνεισφέρει οικονομικά σε αυτά τα έξοδα. Η Meta εισπράττει τεράστια ποσά από τις διαφημίσεις. Στο Ηνωμένο Βασίλειο τα ακαθάριστα έσοδα από τοις διαφημίσεις εκτοξεύτηκαν κατά περισσότερο από 37% το 2022 σε 3,3 δισ. λίρες.

    Ο Ματ Χάμερστιν, διευθύνων σύμβουλος της Barclays UK, δήλωσε πως η χώρα «υποφέρει από μια επιδημία απάτης», με τα στοιχεία της να δείχνουν ότι το 77% αυτών των υποθέσεων λαμβάνει χώρα σε τεχνολογικές πλατφόρμες, συμπεριλαμβανομένων των ιστότοπων κοινωνικής δικτύωσης και των διαδικτυακών αγορών.

    Η Starling Bank δήλωσε πως το Facebook είναι ο μεγαλύτερος ένοχος πίσω από τις απάτες που υφίστανται οι πελάτες της, ακολουθούμενο από το Instagram. Η τράπεζα απέσυρε όλες τις πληρωμένες διαφημίσεις από τις πλατφόρμες Meta τον Δεκέμβριο του 2021 σε ένδειξη διαμαρτυρίας για την αποτυχία της να αντιμετωπίσει αυτό το πρόβλημα.

    «Τα κυβερνητικά μέτρα δεν προχωρούν αρκετά και είμαστε απογοητευμένοι που η ευθύνη της επιστροφής χρημάτων στους πελάτες πέφτει μόνο στις τράπεζες, ενώ οι πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης, από όπου ξεκίνησε η απάτη, δεν τιμωρούνται», ανέφερε σε ανακοίνωσή της η τράπεζα. «Αυτές οι πλατφόρμες, συμπεριλαμβανομένης της Meta, επωφελούνται από το έγκλημα και παρόλα αυτά παραμένουν εκτός της εμβέλειας του νόμου», πρόσθεσε.

    Η Meta δήλωσε ότι η απάτη είναι ένα θέμα που αφορά όλο τον κλάδο, με τους απατεώνες να χρησιμοποιούν όλο και πιο εξελιγμένες μεθόδους.

    «Δεν θέλουμε κανείς να πέσει θύμα και γι’ αυτό οι πλατφόρμες μας διαθέτουν συστήματα για τον αποκλεισμό των απατών, οι διαφημιστές χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών πρέπει πλέον να είναι εξουσιοδοτημένοι και διεξάγουμε εκστρατείες ευαισθητοποίησης των καταναλωτών για το πώς να εντοπίζουν δόλιες συμπεριφορές», ανέφερε η Meta σε δήλωσή της.



    ΑΞΙΖΕΙ ΝΑ ΔΕΙΤΕ

    ΣΧΕΤΙΚΑ
    ΡΟΗ ΑΝΑΡΤΗΣΕΩΝ

    ΑΠΟΨΕΙΣ