20 C
Athens
16.8 C
Thessaloniki
Κυριακή 11 Μαΐου 2025
More

    Η ΠΟΕΣ για τα στρατιωτικά νοσοκομεία και τις παροχές υγείας: «Πρόκειται για ένα από τα χειρότερα νομοσχέδια»

    Η Πανελλαδική Ομοσπονδία Ενώσεων Στρατιωτικών (ΠΟΕΣ) σχολιάζει το νομοσχέδιο του ΥΠΕΘΑ για τα στρατιωτικά νοσοκομεία και τις παροχές Υγείας των στρατιωτικών, επισημαίνοντας ότι πρόκειται για ένα από τα χειρότερα νομοσχέδια που έχουν κατατεθεί στο χώρο της Άμυνας, κάτι που μάλλον επιβεβαιώνεται από τις 28 σελίδες λεπτομερούς σχολιασμού που αφορούν τα περισσότερα άρθρα.

    Οι επίμαχες λέξεις αποφεύγονται να αναφερθούν, αλλά ενισχύονται θεσμικά: για παράδειγμα πουθενά δεν αναφέρεται η διακλαδικότητα, αλλά υπάρχει σειρά από ρυθμίσεις με διακλαδικό χαρακτήρα.

    Επίσης, διαρκώς γίνεται αναφορά σε νέες δυνατότητες, αφήνοντας να εννοηθεί ότι πρόκειται περί καινοτόμων παρεμβάσεων. Κάτι τέτοιο, όπως υποστηρίζει η ΠΟΕΣ, δεν ισχύει: στην πραγματικότητα επιχειρείται να καλλιεργηθεί ένα κοινωνικό προφίλ του ΥΕΘΑ, ότι δήθεν μεριμνά για κάθε κοινωνική ομάδα, ότι εξοικονομεί πόρους, ότι εξορθολογίζει διαδικασίες.


    Αν και το νομοσχέδιο εμπεριέχει κάποιες ιδιαίτερα θετικές παρεμβάσεις όπως η ψηφιοποίηση διαδικασιών ή η επίλυση του προβλήματος της ταυτότητας, στην πραγματικότητα αυτές χάνονται μέσα σε ένα πλήθος παραπλανητικών όρων, αντιφάσεων και δημιουργίας νέων προβλημάτων.

    Η ΠΟΕΣ αναφέρει ενδεικτικά δύο παραδείγματα: πρώτον, για το ΝΙΜΤΣ, όπου οι απόστρατοι είναι, κυριολεκτικά, χιλιάδες, με αποτέλεσμα η γενικότερη ασάφεια της μετατροπής του κατ’ ουσίαν σε «ΚΑΠΗ» να μην ξεκαθαρίζει τις συνθήκες λειτουργίας του. Δεύτερον, το παράδειγμα με τα στρατιωτικά νοσοκομεία και τα οδοντιατρεία τα οποία ούτως ή άλλως λειτουργούν καθημερινά και σε απογευματινές ώρες αλλά παρουσιάζεται ότι κάτι τέτοιο θα ξεκινήσει από τούδε.

    Παράλληλα, οι παρεμβάσεις εις βάρος των (νέων) ΕΠΟΠ δείχνουν το δρόμο για το Σώμα Υπαξιωματικών και για 40 πραγματικά έτη υπηρεσίας, το οποίο θα «εναρμονίσει» τις ΕΔ με τον εργασιακό βίο των υπολοίπων επαγγελματικών ομάδων. Προς αποφυγή παρερμηνειών η ΠΟΕΣ τονίζει ότι η αύξηση των πραγματικών ετών υπηρεσίας περιγράφεται ξεκάθαρα στις αλλαγές που αφορούν τους ΕΠΟΠ. Επίσης τίθεται επίσημα στο τραπέζι η ενοποίηση των Μετοχικών Ταμείων.


    Συνοψίζοντας, η ΠΟΕΣ σταχυολογεί τα προβλήματα στους κάτωθι κυριότερους γενικούς άξονες:

    Ανοίγει ο δρόμος για την ενοποίηση και των νοσοκομείων τόσο σε λειτουργικό επίπεδο, όσο και σε διοικητικό συντονισμό και έλεγχο.

    Το ΓΕΕΘΑ αποκτά υπεραρμοδιότητες και η ΓΕΕΘΑ/ΔΥΓ μετατρέπεται σε Κοινή Διοίκηση Υγειονομικού, όπως είναι και ο αρχικός στόχος των Οδικών Χαρτών. Αντίστοιχα δημιουργείται Κοινό Υγειονομικό Σώμα, όπως αποδεικνύεται από τις κάθετες παρεμβάσεις σε επίπεδο λειτουργίας και μεταθέσεων.

    Εγκαθιδρύεται η η διυπουργικότητα. Η πρόθεση ενσωμάτωσης των Κεντρικών Ιατρείων της ΕΛ.ΑΣ. στα στρατιωτικά νοσοκομεία φαίνεται να έχει αποσυρθεί, η «δυνατότητα» στελέχωσης των στρ.νοσοκομείων με ιατρούς των Σωμάτων Ασφαλείας συνολικά υποδηλώνει το ακριβώς αντίθετο, δηλαδή τη δημιουργία σοβαρών προβλημάτων και στις παροχές των ΣΑ προκειμένου να υπάρξει ευρύτερη ενοποίηση.

    Οι παροχές Υγείας των στρατιωτικών στρέφονται υποχρεωτικά προς τις ιδιωτικές δομές, όπου παρουσιάζεται ως δήθεν νέα δυνατότητα ακόμα και η σύναψη συμβολαίων υγείας με ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρίες. Παράλληλα θεσπίζεται οικονομική επιβάρυνση. Την ίδια στιγμή που οι στρατιωτικοί εκδιώχνονται με έμμεσο τρόπο, οι δομές των ΕΔ, οι υπηρεσίες και οι παροχές ανοίγουν ολοένα και περισσότερο προς τους πολίτες, ενίοτε και με «επιθετικό» τρόπο, ακόμα και δίχως αυτοί να έχουν συνεισφέρει γι’ αυτές.

    Τα στρατιωτικά νοσοκομεία θα αναγκάζονται να βρίσκουν οικονομικούς πόρους. Εκ του γεγονότος αυτού θα στραφούν αναγκαστικά σε εκποίηση των περιουσιακών τους στοιχείων, σε «αξιοποίηση» δωρεών και κληροδοτημάτων και σε εξεύρεση επενδύσεων ή συμμετοχή σε ερευνητικά προγράμματα, μεταστροφή που θα σημάνει την αλλαγή του χαρακτήρα τους σε αναπτυξιακούς δρόμους. Παράλληλα θα αναγκαστούν να εξυπηρετούν ιδιωτικώς ασφαλισμένους εις βάρος των στρατιωτικών.

    Η αλλαγή του χαρακτήρα κάθε νοσοκομείου φαίνεται ξεκάθαρα από το γεγονός ότι οι απόστρατοι του ΠΝ σαρδελοποιούνται στις δομές του ΝΙΜΤΣ, παρά το γεγονός ότι καταβάλλουν εισφορές υπέρ ΝΝΑ. Την ίδια στιγμή, οι πρώτες δομές των ΕΔ (ΜΙΥΑ και ΚΕΦΠ) ουσιαστικά ανοίγουν προς το σύνολο της Κοινωνίας και χάνονται για τις ΕΔ, την στιγμή που οι στρατιωτικοί “αποκτούν το δικαίωμα” να βρίσκουν αντίστοιχες παροχές εκτός ΕΔ.

    Η 8η (χακί) υγειονομική περιφέρεια είναι γεγονός και μάλιστα δίχως να γίνεται πλέον αναφορά σε έλεγχο του ΓΕΕΘΑ, γεγονός που αφήνει ανοικτή την πλήρη υπαγωγή τους στο Υπουργείο Υγείας.

    Το ΥΠΕΘΑ συνεχίζει να κρύβεται πίσω από τις «μεταρρυθμίσεις» κρύβοντάς τις από τους (όσους) ενδιαφερόμενους (έχουν απομείνει). Όσοι δήλωσαν συμμετοχή στις προκηρύξεις για κατάταξη ΕΠΟΠ πρόσφατα πιθανώς αγνοούν τις νέες σταδιοδρομικές προϋποθέσεις, ενώ το μέλλον τους επιφυλάσσει δυσμενέστερη σταδιοδρομία γενικώς και ακόμα χειρότερο μισθολόγιο. Αντίστοιχα ισχύει για τους νέο ιατρονοσηλευτικό προσωπικό που θα εισαχθεί ή θα αποφοιτήσει από τις ΣΣΑΣ και ΣΑΝ, ενώ οι ΑΣΣΥ δείχνουν ότι έχουν ήδη λάβει οριστική πορεία προς την κατάργηση ή συγχώνευση.

    Ιδίως ως προς τις μεταθέσεις, οι παρεμβάσεις αναμένεται να δημιουργήσουν το απόλυτο χάος: τα νοσοκομεία αποδυναμώνονται αισθητά, δήθεν για να ενισχυθεί το ΕΣΥ, αλλά την ίδια στιγμή που προβλέπεται υγειονομικοί στρατιωτικοί να στελεχώνουν κάθε πιθανή μονάδα, οι γιατροί των Σωμάτων Ασφαλείας θα μπορούν να στελεχώνουν τα στρ.νοσοκομεία.

    Την ίδια στιγμή, η Διοίκηση τους, καθώς και των επιμέρους χαμηλότερων υγειονομικών κλιμακίων θα μπορεί να ανατίθεται σε οποιονδήποτε Αξιωματικό, ανεξαρτήτως ειδίκευσης, με την αιτιολογία της απόκτησης διοικητικής εμπειρίας. Η εν λόγω διεύρυνση καθιστά σαφές ότι το ΥΠΕΘΑ φοβάται μήπως δημιουργηθεί νέο φιάσκο αύξησης παραιτήσεων που θα οδηγήσει ακόμα και σε αδυναμία διοίκησης των νοσοκομείων.

    Τέλος, ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει ο τρόπος με τον οποίον θεσπίζονται οι διατάξεις πέραν της Υγείας, πχ για τα 40 έτη πραγματικής υπηρεσίας που θα μετατρέψουν την διπλή 5ετία σε επικουρική υπό χαμηλούς όρους ανταποδοτικότητας, καθώς και η αύξηση του πριμ παραγωγικότητας για εργαζομένους της ΕΑΒ, για τους οποίους μεταξύ άλλων πληροφορούμαστε ότι νομιμοποιούνται παροχές που δόθηκαν κατά παρέκκλιση ως κίνητρα παραμονής στην εργασία.

    Όλα αυτά σε ένα νομοσχέδιο που (ως προς τις νέες παρεμβάσεις για το ΕΛΚΑΚ) χρησιμοποιεί σε κάποιες περιπτώσεις τη λέξη «αμισθί» και γενικά ευαγγελίζεται τη δήθεν εξοικονόμηση πόρων.

    ΠΟΕΣ: Ολόκληρο το έγγραφο

    Κύριε Υπουργέ.

    Δυστυχώς, ακριβώς όπως αναμέναμε και έχουμε σχολιάσει δημόσια κατ’ επανάληψη, ο σχεδιασμός των ολέθριων «Οδικών Χαρτών» συνεχίζεται αμείωτος. Ωστόσο, το μόνο θετικό στοιχείο είναι ότι σταδιακά πέφτουν ολοένα περισσότερες μάσκες, ενώ όλο και περισσότερα στελέχη, αλλά και πολίτες, αντιλαμβάνονται τι πραγματικά συμβαίνει με τις υποτιθέμενες «μεταρρυθμίσεις» στο χώρο της Άμυνας. Προς αυτή την κατεύθυνση συμβάλλουν όλες οι μέχρι σήμερα εμφατικές αποτυχίες, όπως για παράδειγμα οι «αυξήσεις» ή η ανταμοιβή με βάση τη «δίκαιη ευγνωμοσύνη της Πατρίδας» κλπ, γεγονός που δημιουργεί ακόμα περισσότερες απορίες ως προς την επιμονή για περαιτέρω μεταρρυθμίσεις προς τη συγκεκριμένη κατεύθυνση, πόσο μάλλον όταν υπάρχουν λύσεις που δεν έχουν δοκιμαστεί και δείχνουν καλύτερες.

    Όσον αφορά το θέατρο του παραλόγου με τις «διαρροές», πλέον έχει καταστεί σαφές ότι ελάχιστα χρησιμοποιείται για να αλιεύσει λογικά επιχειρήματα ή να εντοπίσει σφάλματα. Ο λόγος της ύπαρξής του είναι να μετρήσει αντιδράσεις ενόσω ταυτόχρονα οι γνωστοί καθησυχαστικοί μηχανισμοί (εργοδοτικοί και ενημερωτικοί) θα ξεκινήσουν το συνηθισμένο έργο τους, να παραπλανούν την Κοινή Γνώμη. Ακολούθως θα παραθέσουμε την τοποθέτησή μας για το νομοσχέδιο συνολικά και ανά κατηγορίες, παράλληλα. Επί των άρθρων, ο σχολιασμός θα εκτεθεί στα Παραρτήματα, ενώ οι προτάσεις μας θα υποβληθούν την ημέρα της συζήτησης με τους Φορείς στην αρμόδια Διαρκή Επιτροπή Άμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων.

    Βεβαίως, μέσα στο σύνολο των διατάξεων υφίστανται και συγκεκριμένες που βρίσκονται σε θετική κατεύθυνση, όπως η περίπτωση των ταυτοτήτων, η ψηφιοποίηση και ο εκσυγχρονισμός πολλών διαδικασιών, εσωτερικών και μη. Ωστόσο, μπροστά στο σύνολο των «μεταρρυθμίσεων», δυστυχώς ωχριούν, με αποτέλεσμα να μένει ένα ιδιαίτερα αρνητικό πρόσημο.

    Κατ’ αρχάς, καθίσταται σαφές ότι το νομοσχέδιο εμπεριέχει κρυφούς σχεδιασμούς και είναι δομημένο με τρόπο τέτοιο ώστε να τους διατηρήσει έτσι (πχ 40 χρόνια πραγματικής υπηρεσίας). Παράλληλα, υφίστανται πλήθος διατάξεων που υποδηλώνουν προχειρότητα και εσφαλμένη γνώση περί του τι πραγματικά ισχύει στις ΕΔ (πχ ολοήμερες εφημερίες), ενώ φτάνει ακόμα και σε αδυναμία τεκμηρίωσης (πχ για τα Μετοχικά Ταμεία στους μακροπρόθεσμους στόχους είναι η δυνατότητα της αξιολόγησης των πεπραγμένων της Διοίκησης, για την οποία ενέργεια δεν απαιτείται βεβαίως νέα παρέμβαση στα ΔΣ αυτών).

    Σε άλλες περιπτώσεις που θα καταγράψουμε, παρουσιάζονται παραδείγματα που είναι εκ των πραγμάτων αδύνατον να μπορέσουν να υλοποιηθούν (πχ βελτιστοποίηση υπηρεσιών διά της μεγάλης διεύρυνσης), ενώ κατά το μεγαλύτερο μέρος του χρησιμοποιούνται εκφράσεις και όροι με τρόπο απολύτως παραπλανητικό ώστε να αποκρυφθεί η πραγματική «μεταρρύθμιση» (πχ διαρκώς γίνεται λόγος για «νέες δυνατότητες» κ.α., όταν αποκρύπτονται η «διακλαδικότητα», «αναβάθμιση εκπαίδευσης», «έλλειψη εκπαίδευσης» κλπ).

    Ιδιαίτερα εντυπωσιακό είναι το γεγονός ότι σύμφωνα με την ΑΣΥΡ υφίστανται ρυθμίσεις που δεν εμπεριέχονται καν στο χρονοδιάγραμμα ή τον σκοπό του νομοσχεδίου (πχ ΜΙΥΑ, ΚΕΦΠ κλπ), ενώ δεν διστάζετε να υποβαθμίσετε ακόμα και τις δικές σας αρμοδιότητες, προκειμένου να αιτιολογήσετε την αναγκαιότητα «μεταρρυθμίσεων» (πχ αδυναμία ελέγχου των ΔΣ των Μετοχικών Ταμείων των ΕΔ), παρόλο που σε παρεμφερή περίπτωση (των εξωθεσμικών παρεμβάσεων του Υπουργείου Υγείας στο ΝΙΜΤΣ) είχατε τη δυνατότητα αλλά σιωπήσατε.

    Υπό το πνεύμα των ανωτέρω, θα εμείνουμε στο συμπέρασμα που έχουμε ήδη κοινολογήσει, ότι πρόκειται, μακράν, για ένα από τα χειρότερα νομοσχέδια που έχουν κατατεθεί και του οποίου ο σκοπός δεν μπορεί να κρυφθεί στην Ανάλυση Συνεπειών Ρύθμισης, ότι δηλαδή κινείται στην κατεύθυνση εξεύρεσης οικονομικών πόρων και τίποτα περισσότερο, ενώ στο βάθος υποκρύπτεται η γενικότερη και πολύ μεγαλύτερη εικόνα της ενοποίησης, αφού τα στρατιωτικά νοσοκομεία ήδη ενσωματώνονται περαιτέρω στο ΕΣΥ.

    Μια ιδιαίτερα σοβαρή παρατήρηση σχετίζεται με μια διαρκή προσπάθεια να φανεί ότι οι Ένοπλες Δυνάμεις «είναι εδώ» για το σύνολο του πληθυσμού. Δυστυχώς, φοβούμαστε ότι θα πρέπει να συνδυάσουμε αυτό τον σχεδιασμό με πρόσφατη δημόσια, αναληθή βεβαίως, τοποθέτησή σας στο πλαίσιο συζήτησης στο 10ο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών την 11/4/25, στο πλαίσιο της οποίας είπατε μεταξύ άλλων:

    «Πώς έγιναν αυτές οι αυξήσεις; Αυτές οι αυξήσεις έγιναν από εξοικονόμηση, από περικοπές, από εξορθολογισμούς του προηγούμενου 1,5 χρόνου. Δεν πήγαμε στον Έλληνα φορολογούμενο να του πούμε δώσε μας επιπλέον χρήματα γιατί οι μισθοί των Ενόπλων Δυνάμεων είναι χαμηλοί.

    Είπαμε ότι χρειαζόμαστε ένα εξορθολογισμένο προσωπικό με μια συγκεκριμένη πυραμίδα, η οποία δεν θα είναι γεμάτη Στρατηγούς, Ταξιάρχους και Συνταγματάρχες. Και επίσης χρειαζόμαστε λιγότερα στρατόπεδα. Δεν χρειάζεται η Ελλάδα 850 στρατόπεδα. Για να έχετε μία εικόνα μόνο, μόνο από το κλείσιμο στρατοπέδων μηνιαία οι ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις εξοικονόμησαν 130.316 εργατοώρες. Το νούμερο είναι ασύλληπτο. Αν το φανταστείτε σε κόστος σε μια ιδιωτική επιχείρηση, πόσα χρήματα θα κόστιζε αυτό.»

    Αν υποθέσουμε (αν και το αμφισβητούμε) ότι στον αριθμό των «εργατοωρών που εξοικονομήθηκαν» έχει συμψηφίσει το κόστος που απαιτείται για να κλείσει ένα στρατόπεδο (και υπενθυμίζουμε ότι ενώπιον της αρμόδιας Επιτροπής έχετε παραδεχθεί ότι «δεν υπάρχουν χρήματα για να κλείσουν άλλα 250» που επιθυμείτε), από τον ανωτέρω συσχετισμό προκύπτει ότι με το κλείσιμο των στρατοπέδων απολύθηκαν και όλοι οι στρατιωτικοί που εργάζονταν σε αυτά. Μπορεί αυτό να είναι αληθές; Βεβαίως και όχι.

    Οι στρατιωτικοί αυτοί έλαβαν μεταθέσεις, άρα οι εργατοώρες τους απλώς «μεταφέρθηκαν» από μια περιοχή σε μιαν άλλη. Ουδεμία εξοικονόμηση υπήρξε. «Εξοικονόμηση» υπήρξε μόνο από τις μαζικές εκκαθαρίσεις «πλεονασματικών καρκινωμάτων που δημιουργούν υδροκεφαλισμό», όπου διαπιστώνουμε πλέον μια τάση να προσπαθείτε να αλλάξετε λεκτικά την ατζέντα απαλείφοντας έμμεσα την ενοχλητική αυτή «αναφορά» που εσείς εισαγάγατε στην καθημερινότητά μας.

    Βεβαίως, η προσπάθειά σας να παρουσιαστείτε ως μεταρρυθμιστής που βάζει τάξη στο χαρτοφυλάκιό του θεωρούμε ότι δεν ισχύει σε καμία περίπτωση. Αυτό που βλέπουμε είναι έναν αγώνα να ενισχυθεί το κοινωνικό προφίλ σας, κάτι που υλοποιείται εις βάρος των στελεχών των ΕΔ και των δικαιωμάτων τους:

    εξαγγελίες για σπίτια του ΥΕΘΑ για δημοσίους υπαλλήλους, άνοιγμα υποδομών των ΕΔ για όλους τους πολίτες, υποστήριξη όλων των ανεπαρκειών του κρατικού μηχανισμού μέσω των ΕΔ, κοινωνική πολιτική μέσω των ΕΔ, υποχρεωτική εκχώρηση δικαιωμάτων επ’ ωφελεία τρίτων κ.ο.κ, υποδηλώνουν του λόγου το αληθές. Εξάλλου εάν οι μεταρρυθμίσεις βρίσκονταν προς τη θετική κατεύθυνση το νομοσχέδιο δεν θα προέβαινε σε συνεχείς προσπάθειες απόκρυψης ή παραπλάνησης.

    Εντούτοις, οφείλετε να σταματήσετε να υποτιμάτε τη νοημοσύνη του κόσμου και ιδίως των στρατιωτικών. Οποιοδήποτε νοικοκυριό διώξει τα παιδιά του από το σπίτι, σταματήσει να αγοράζει είδη πρώτης ανάγκης, μετακομίσει από σε υπόγειο ή παράγκα, σταματήσει να πληρώνει λογαριασμούς ή αρχίσει να «τρώει» από τις αποταμιεύσεις (όπως για παράδειγμα επιτρέψατε να μεθοδευτεί για το ΝΙΜΤΣ), θα φανεί ότι δήθεν εξοικονομεί πόρους. Δεν πρόκειται, όμως, για εξοικονόμηση.

    Καμία ανάλυση ή άρθρο δεν χρειάζεται να πληροφορηθούμε ή να κατανοήσουμε το αντίθετο και όσο περισσότερο επιμένετε προς αυτή την κατεύθυνση τόσο περισσότερο επιβεβαιώνετε ότι κι εσείς γνωρίζετε ότι όλα γίνονται με αμιγώς επικοινωνιακό πρόσημο. Υπενθυμίζουμε, ότι ακόμα και σήμερα αποφεύγετε να μας πείτε λεπτομερώς τι ακριβώς θέλετε να κάνετε με τις ΕΔ, κάτι που χαρακτηρίζει και το εν θέματι νομοσχέδιο.

    Διαρκώς μας ενημερώνετε για «νέες δυνατότητες» δίχως να μας λέτε επί του πρακτέου τι θα σημάνουν αυτές ή γιατί πρόκειται για τέτοιες. Πως είναι πχ νέα δυνατότητα η απογευματινή λειτουργία των νοσοκομείων και των οδοντιατρείων που ούτως ή άλλως συμβαίνει;

    Περιγράφετε γενικές καταστάσεις και φωτογραφίζετε επιθυμητά αποτελέσματα με επίκληση αριθμητικών παραδειγμάτων που δημιουργούν προφανείς αντιφάσεις (πχ οικιστικό πρόγραμμα, εξοικονομηθείσες εργατοώρες κλπ). Αποφεύγετε επιμελώς να γίνετε συγκεκριμένος, γεγονός που κατά τη γνώμη μας υποδηλώνει ανησυχία μην αποκαλυφθεί ο σχεδιασμός, που κατά τα λοιπά παρουσιάζεται ως ευεργετικός αλλά η απουσία λεπτομερειών δημιουργεί νέες απορίες.

    Θα αναφέρουμε ένα πολύ απλό παράδειγμα για να φανεί η στάχτη στα μάτια που διαρκώς επιχειρείται να ριφθεί λεκτικά, προκειμένου να μην χαρακτηριστούμε κινδυνολόγοι: η μέχρι πρότινος «εξαιρετική ρύθμιση» που αφορούσε την κατάργηση των Κεντρικών Ιατρείων της ΕΛ.ΑΣ. σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη με παράλληλη ενσωμάτωσή τους στα στρατιωτικά νοσοκομεία, στην (αρχική) ΑΣΥΡ είχε αιτιολογηθεί ως εξής:

    «Ταυτόχρονα παρέχεται η δυνατότητα στο αστυνομικό προσωπικό ειδικότητας Υγειονομικού να υπηρετεί στα 401 και 424 Στρατιωτικά Νοσοκομεία καθώς και στο Νοσηλευτικό Ίδρυμα Μετοχικού Ταμείου Στρατού (Ν.Ι.Μ.Τ.Σ.). Για τον σκοπό αυτό στα παραπάνω νοσοκομεία εγκαθίστανται τα κεντρικά ιατρεία Αθηνών και Θεσσαλονίκης, αντίστοιχα. Το παραπάνω προσωπικό απασχολείται στα νοσοκομεία αυτά με τους ίδιους όρους που ισχύουν για τους στρατιωτικούς ιατρούς.».

    Η σχετική παράγραφος αφαιρέθηκε επειδή διαδήλωσαν μερικοί αστυνομικοί έξω από το Κεντρικό Ιατρείο Αθηνών. Ωστόσο, ούτε αναφέρεται στην ΑΣΥΡ πως θα αναπληρωθεί το κενό που αφήνει η «ευεργετική διάταξη» που αποσύρθηκε, ούτε φυσικά το γιατί εξακολουθεί να προβλέπεται η υπηρεσία ιατρών της ΕΛ.ΑΣ. σε στρατιωτικά νοσοκομεία που θα οδηγήσει σταδιακά στην εφαρμογή του αρχικού σχεδίου δηλαδή την απορρόφηση των Ιατρείων της ΕΛ.ΑΣ. από τα στρατιωτικά νοσοκομεία, παρά τις επευφημίες των συνδικαλιστικών φορέων της.

    Συνοπτικά, τα κυριότερα συμπεράσματά μας ως προς τα άρθρα του νομοσχεδίου είναι τα εξής:

    Το ΓΕΕΘΑ αποκτά υπεραρμοδιότητες, γεγονός που υποδηλώνει σε μελλοντικό αλλά πιθανώς κοντινό χρόνο την απορρόφηση μεγάλου μέρους και των Γενικών Επιτελείων. Η δε, ΓΕΕΘΑ/ΔΥΓ ξεκάθαρα μετατρέπεται σε «Κοινή Διοίκηση Υγειονομικού» κι ας μην κατονομάζεται. Σε αυτό το πλαίσιο καθιερώνονται οι ενοποιήσεις, η διυπουργικότητα, η δυνατότητα συγχωνεύσεων, η διακλαδικότητα και, βεβαίως, η αρμοδιότητα εκχώρησης δομών και δυνατοτήτων σε τρίτους φορείς (πχ ΕΣΥ). Παράλληλα θεσμοθετείται από το «παράθυρο» δίχως να κατονομάζεται και το «Κοινό Σώμα Υγειονομικού».

    Τα στρατιωτικά νοσοκομεία ήδη αποδυναμώθηκαν σημαντικά κατά τις πρόσφατες κρίσεις / εκκαθαρίσεις, ενώ παράλληλα επιχειρείται η διεύρυνση της λειτουργίας τους, τόσο ως προς το ωράριο, όσο και ως προς τον αριθμό των ασθενών και τις παρεχόμενες υπηρεσίες, οι δε γιατροί θεσπίζεται με νόμο να συνδράμουν στο ΕΣΥ, ενώ παρά τις διαβεβαιώσεις θεσμοθετούνται αντικίνητρα παραμονής («δυνατότητα» μεταθέσεων εκτός περιοχής συμφερόντων κλπ).

    Παρά ταύτα, παρουσιάζεται διαρκώς η βούληση για δήθεν βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών Υγείας με ταυτόχρονο έλεγχό τους με βάση ασαφή και αόριστα διεθνή πρότυπα και δεδομένα, τα οποία δεν μνημονεύονται ούτε στην ΑΣΥΡ.

    Ο όλος συνδυασμός είναι αδύνατον να επιτευχθεί και οδηγεί ξεκάθαρα στην κατάρρευση της Υγείας στις ΕΔ προκειμένου να δημιουργηθούν συνθήκες ενοποίησης και συγχωνεύσεων: ακριβώς αυτός είναι ο λόγος για τον οποίον θεσπίζεται η ανάγκη απόκτησης διοικητικής εμπειρίας και η διακλαδικότητα των τοποθετήσεων, προκειμένου δηλαδή να αποφευχθεί ένα ακόμα ορατό, πιθανότατο φιάσκο, στο πλαίσιο του οποίου από τη δραματική αύξηση των παραιτήσεων δεν θα υπάρχει δυνατότητα στελέχωσης κλινικών ή των περιφερειακών δομών με Διευθυντές.

    Οι «μεταρρυθμίσεις» ως προς το ΝΙΜΤΣ συνεχίζουν να κινούνται στο σκοτάδι και υπό πλήρη ομίχλη. Η προσπάθεια μετασχηματισμού του δεν εμπεριέχει τίποτα άλλο παρά εξαγγελίες. Όταν οι απόστρατοι είναι δεκάδες χιλιάδες και οι κλίνες που υποτίθεται ότι θα διατεθούν δεν αναμένεται να ξεπερνούν τις μερικές δεκάδες, προκαλεί εύλογες απορίες το ποιος θα προλάβει να πρωτοεισαχθεί στη νέα μονάδα φροντίδας ηλικιωμένων ή για πόσο διάστημα θα έχει δικαίωμα φιλοξενίας, πόσο μάλλον όταν δεν διευκρινίζονται οι προϋποθέσεις φιλοξενίας (ηλικία, κατάσταση υγείας, οικονομικό προφίλ κλπ).

    Πρόκειται βεβαίως για ένα ακόμα τέχνασμα που χρησιμοποιείται για να ενισχύσει το κοινωνικό προφίλ σας, την στιγμή που μεθοδεύεται ξεκάθαρα η διάλυση του Νοσοκομείου επ’ ωφελεία του ΕΣΥ (σε δεύτερο χρόνο). Υπενθυμίζουμε ότι το 2005 έλαβε χώρα η πρώτη προσπάθεια λειτουργίας «Μονάδας Φροντίδας Ηλικιωμένων» με δυνατότητα εξυπηρέτησης είκοσι μίας (21) κλινών στο στρατόπεδο ΦΑΚΙΝΟΥ» αλλά δεν είχε αίσιο τέλος, διότι η μελέτη σκοπιμότητας που έγινε αργότερα και είναι στην διάθεση του ΓΕΣ ήταν αρνητική.

    Η πρόθεση για οικονομικό στραγγαλισμό των στρατιωτικών νοσοκομείων είναι ξεκάθαρη και διαπνέει το μεγαλύτερο μέρος του νομοσχεδίου. Τα νοσοκομεία προκειμένου να μπορέσουν να επιβιώσουν θα πρέπει να μεταστραφούν σε αναπτυξιακές και ερευνητικές προοπτικές, αντί να έχουν ως κύριο μέλημα την παροχή υπηρεσιών Υγείας. Ακόμα και για τις δωρεές δημιουργείται κατάλληλο υπέδαφος για «αξιοποίησή» τους με βάση τις κατά καιρούς ανάγκες.

    Νέα διεθνή πρότυπα αναφέρονται γενικώς και αορίστως, δίχως, βεβαίως, οι οικονομικές συνθήκες των εν λόγω συμμαχικών χωρών να συναρτώνται με τις ημέτερες. Αναφορικά με το υποτιθέμενο ενδιαφέρον για τα οικονομικά των νοσοκομείων, μόνο αλγεινή εντύπωση μπορεί να προκαλέσει όταν μόλις πριν από λίγους μήνες θεσπίσατε τη διαγραφή χρεών του ΕΟΠΥΥ προς αυτά, επιτείνοντας το πρόβλημα.

    Πλέον, σε πρώτο πλάνο θα έρθει η ανάγκη για εξυπηρέτηση ιδιωτικώς ασφαλισμένων ασθενών, καθώς και η εύρεση επενδύσεων, γεγονός που θα αναγκάσει είτε εκ των πραγμάτων, είτε διά της «βίας» στο μετασχηματισμό της στρατιωτικής Υγείας σε ιδιωτική, κάτι που αρχίζει ήδη να διαφαίνεται από μια ακόμα δήθεν νέα δυνατότητα που ούτως ή άλλως είχαν οι στρατιωτικοί, δηλαδή να ασφαλίζονται και ιδιωτικά.

    Όχι μόνο επιβεβαιώνεται ότι ανοίγει ο δρόμος για τη δημιουργία της («χακί») 8ης υγειονομικής περιφέρειας, μέσα από τις κυκλικές εφημερίες και την κατανομή περιστατικών, αλλά από την στιγμή που έπεσαν οι μάσκες οριστικά, σε σχέση με το κείμενο της διαβούλευσης έχει αφαιρεθεί η διοικητική αρμοδιότητα του ΓΕΕΘΑ (έστω κι αν μνημονεύεται στην ΑΣΥΡ) και ουσιαστικά ο έλεγχος της εν λόγω περιφέρειας δύναται να περάσει στο Υπουργείο Υγείας. Εξάλλου, ο τρόπος «κυκλικής λειτουργίας» περισσότερο προσομοιάζει τη λειτουργία του ΕΣΥ, παρά αυτή των στρατιωτικών νοσοκομείων.

    Η περιβόητη «αποφόρτιση» φαίνεται ότι θα επιτευχθεί μόνο ως προς τους στρατιωτικούς και τα προστατευόμενα μέλη, οι οποίοι πλέον θα αποτελούν οικονομικό βάρος για τα στρατιωτικά νοσοκομεία, μιας και ως κύριοι δικαιούχοι θα αποφέρουν τα λιγότερα έσοδα. Για το λόγο αυτό θα εξοβελισθούν προς τα δημόσια νοσοκομεία και τους ιδιώτες ιατρούς και αντίστοιχα τις κλινικές. Παράλληλα, ακόμα και οι παρεχόμενες υπηρεσίες από τα στρατιωτικά νοσοκομεία θα επιβαρύνουν οικονομικά τα στελέχη, όπως και κάθε άλλη ιατρική πράξη στο ΕΣΥ ή σε ιδιωτικές δομές, κατά τα πρότυπα του ΕΟΠΥΥ.

    Ιδιαίτερα πολλές είναι οι αντικρουόμενες διατάξεις. Για παράδειγμα, αν και «παρέχεται η δυνατότητα» για νοσηλεία εκτός στρατιωτικών νοσοκομείων, οι διαδικασίες αλλαγής σε σταδιοδρομικές καταστάσεις ή η χορήγηση αναρρωτικών αδειών για λόγους υγείας παραμένει στις αρμόδιες Ανώτατες Υγειονομικές Επιτροπές των Κλάδων των ΕΔ. Αντίστοιχα, οι στρατιωτικοί θα αποκτήσουν ηλεκτρονικό Ατομικό Ιατρικό Φάκελο, αλλά πλήθος άλλων διατάξεων ναρκοθετεί τη λειτουργία του, γεγονός που υποδηλώνει προχειρότητα.

    Την ίδια στιγμή, δεν τηρούνται οι Ατομικοί Ιατρικοί Φάκελοι που προβλέπει ο ν.3850/2010, ενώ οι Γιατροί Εργασίας (όπου υφίστανται) δεν έχουν πρόσβαση στα κεντρικά αρχεία των νοσοκομείων. Όσον αφορά τους στρατιωτικούς, αποκτούν τη δυνατότητα πρόσβασης σε μονάδες ιατρικώς υποβοηθούμενης αναπαραγωγής εκτός ΕΔ, αλλά όλοι οι υπόλοιποι πολίτες αποκτούν πρόσβαση στην αντίστοιχη μονάδα του ΝΝΑ.

    Εξίσου ανησυχητικό το γεγονός ότι ενώ τα δικαιώματα που αποκτούν οι πολίτες και τα στελέχη των Σωμάτων Ασφαλείας αυξάνονται επιθετικά εις βάρος των στρατιωτικών, οι τελευταίοι αντιμετωπίζονται διακριτά (δυσμενέστερα) σε σχέση με τα στελέχη των ΣΑ σε διάφορες περιπτώσεις.

    Σε αρκετές περιπτώσεις διαφαίνεται ότι το νομοσχέδιο αναφέρεται σε εικονικές πραγματικότητες: αγνοεί ότι τα στρατιωτικά νοσοκομεία λειτουργούν κάθε μέρα, όλο το 24ωρο και επιχειρεί να παρουσιάσει παραπλανητικά ότι θα το θεσπίσει από ψήφισης.

    Παράλληλα, δείχνει να αγνοεί ότι η δυνατότητα περίθαλψης σχετίζεται με τον αριθμό διαθέσιμων κλινών, ο οποίος με τη σειρά του σχετίζεται με τα υφιστάμενα περιστατικά που περιθάλπονται.

    Επίσης, εκτός από τα εξιτήρια κάθε κλινικής, εξαρτάται και από τη διαθεσιμότητα ιατρονοσηλευτικού προσωπικού, το οποίο πλέον θα έχει τη «δυνατότητα» να κάνει και δεύτερη δουλειά για να μπορεί να ανταπεξέλθει στην οικονομική δυσπραγία. Σε αυτό το πνεύμα δεν πρέπει να υπεκφύγει της προσοχής ότι στην ΑΣΥΡ τεκμηριώνεται η αδυναμία επέκτασης του μέτρου και σε άλλους στρατιωτικούς προκειμένου να μην δημιουργείται πρόβλημα στην αποστολή τους: εν ολίγοις, η τραγική αποτυχία των «αυξήσεων» παρά τις θριαμβολογίες είναι πρόδηλη και δεν αφήνουν περιθώρια να μην εντοπιστεί η τραγική αντίφαση.

    Οι παρεμβάσεις στα Μετοχικά Ταμεία αποτελούν το πρώτο βήμα για την ενοποίησή τους, που θα επιχειρηθεί σχεδόν παράλληλα με την υφαρπαγή των περιουσιακών στοιχείων τους, όπως και των Ταμείων Διαχείρισης αυτών, κάτι που προβλέπεται από τους «Οδικούς Χάρτες» και, μάλλον, έχει ήδη καθυστερήσει λόγω των αποκαλύψεών μας.

    Η κατάργηση της παραγράφου 3 του άρθρου 4 του ν.3883/2010 απολύτως παραπλανητικά παραπέμπει στο υγειονομικό προσωπικό, ενώ στην πραγματικότητα αυξάνει τα πραγματικά έτη υπηρεσίας από 35 σε 40 ακριβώς όπως έχουμε αποκαλύψει εδώ και πάρα πολύ καιρό, πριν καν τις «διαρροές» του νομοσχεδίου, ενέργεια που θα μετατρέψει στην καλύτερη περίπτωση τον (υποχρεωτικό μέχρι σήμερα) διπλασιασμό 5ετίας σε επικουρικό.

    Στην χειρότερη περίπτωση, τα χρήματα θα πάνε κυριολεκτικά υπέρ Πίστεως και Πατρίδος, όπως έχει συμβεί με τις διπλές κρατήσεις 2% των ΕΜΘ. Παράλληλα η απουσία κάθε άλλης αναφορά υποδηλώνει ξεκάθαρα, είτε ότι το μέτρο θα εφαρμοστεί για το σύνολο των στρατιωτικών, είτε ότι θα ακολουθήσει νέα, δυσμενής αναπροσαρμογή του ασφαλιστικού στις ΕΔ.

    Έχουμε ήδη σχολιάσει ότι η μεθόδευση με τη σταδιοδρομία των ΕΠΟΠ δεν αφορά μόνο τους ΕΠΟΠ, όπως εσφαλμένα (πλην σκοπίμως) επιχειρούν κάποιοι να περάσουν ως εικόνα. Στην πραγματικότητα υποκρύπτει το σκεπτικό της επικείμενης παρουσίασης του Σώματος Υπαξιωματικών σε βάθος χρόνου 40 ετών πραγματικής υπηρεσίας, με επιμήκυνση ετών ετών παραμονής ανά βαθμό.

    Στην ΑΣΥΡ γίνεται ξεκάθαρα λόγος ότι εν λόγω ρύθμιση αποσκοπεί στην «προσαρμογή των χρόνων παραμονής σε κάθε βαθμό ώστε να εναρμονιστούν με τη συνολική αύξηση του χρόνου παραμονής στις ΕΔ και να αποφευχθεί η παραμονή τους στον καταληκτικό βαθμό του Αρχιλοχία για πολλά έτη».

    Ειδικά για τους ΕΠΟΠ, υπενθυμίζοντας την πάγια θέση μας ότι το πρόβλημα με τα ηλικιακά όρια δεν έχει επιλυθεί, οφείλουμε να τονίσουμε ότι μεγάλη έκπληξη προκαλεί η επιχειρηματολογία και η τεκμηρίωση της ΑΣΥΡ αναφορικά με την αναγκαιότητα να χαμηλώσει η ηλικία εισαγωγής στα 25 έτη (από 28), η έρχεται σε πλήρη αντίφαση με το όλο μύθευμα περί δήθεν επίλυσης.

    Τα υποτιθέμενα προβλήματα σε χρόνους (και εμπειρία) Διοίκησης αφήνουν να εννοηθεί ότι υποκρύπτεται κάτι πολύ μεγαλύτερο και αυτό δεν είναι κάτι που δεν έχουμε αποκαλύψει κατά το παρελθόν (τελευταία φορά τον Δεκέμβριο):

    στο πλαίσιο των ανταλλαγμάτων που αναμένουμε να προταθούν στους Αστυνομικούς προκειμένου να αποχωρήσουν από το ΜΤΣ, όπως προβλέπουν και οι «Οδικοί Χάρτες’ εξάλλου στο τέλος της διάλυσης των Μετοχικών Ταμείων, είναι και η δημιουργία του δικούς τους νοσοκομείου. Αυτό επιβεβαιώθηκε έμμεσα από πρόσφατη ανακοίνωση της ΠΟΑΣΥ («σε συνέχεια της συνάντησής μας με τον Υπουργό Υγείας κ. Άδωνι ΓΕΩΡΓΙΑΔΗ, όπου τέθηκε για πρώτη φορά με έμφαση η ίδρυση Νοσοκομείου Ελληνικής Αστυνομίας», Αρ. Πρωτ:100/6/34β/16 Απριλίου 2025).

    Φυσικά, στις προαναφερθείσες επισημάνσεις έρχεται να προστεθεί πλήθος χρονιζουσών παραλείψεων που προέρχονται από παλαιότερα νομοθετήματα και παρεμβάσεις που εξακολουθούν να δημιουργούν πρόβλημα στα στελέχη. Ενδεικτικά θα αναφέρουμε μόλις ένα:

    ενώ επιχειρείτε στο πλαίσιο ενδυνάμωσης του κοινωνικού προφίλ σας να υποκαταστήσετε το κατά τα λοιπά σχεδόν ανύπαρκτο κοινωνικό κράτος, διά της εκχώρησης δικαιωμάτων σε ΑμεΑ που δεν σχετίζονται με τις ΕΔ (και μάλιστα σε ιδιαίτερα υψηλό ποσοστό: 30%), εξακολουθείτε να διατηρείτε τις «πρόνοιες μέριμνας» που θεσπίστηκαν επί του προκατόχου σας και ουσιαστικά αντιμετωπίζουν τις οικογένειες των ΕΔ με ΑμεΑ σχεδόν με ρατσιστική διάθεση.

    Παραμένουμε στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε διευκρίνιση ή πληροφορία.

    Οι κ.κ. βουλευτές της Βουλής των Ελλήνων, προς τις οποίες/τους οποίους κοινοποιείται το παρόν, παρακαλούνται για την ανάδειξη του θέματος, δια του κοινοβουλευτικού ελέγχου.



    guest
    0 Σχόλια
    Oldest
    Newest
    Inline Feedbacks
    Δείτε όλα τα σχόλια

    ΑΞΙΖΕΙ ΝΑ ΔΕΙΤΕ

    ΣΧΕΤΙΚΑ
    ΡΟΗ ΑΝΑΡΤΗΣΕΩΝ

    ΑΠΟΨΕΙΣ