15 C
Athens
12.8 C
Thessaloniki
Παρασκευή 5 Δεκεμβρίου 2025
More

    ΠΟΕΣ: Ανοίγει νέο κύκλο διεκδικήσεων – Υγεία και Ασφάλεια στην Εργασία (Στρατιωτικοί Τεχνικοί Ασφαλείας)

    Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων Στρατιωτικών (ΠΟΕΣ) ανοίγει νέο κύκλο διεκδικήσεων, ο οποίος, μάλιστα, δείχνει να είναι απολύτως εναρμονισμένος με τις προβλέψεις των «Οδικών Χαρτών», του ΥΠΕΘΑ, ευρύτερα γνωστών και ως «Ατζέντα 2030».

    Στους στρατιωτικούς για πλήθος λόγων δεν αναγνωρίζονται επαγγελματικά δικαιώματα εκτός των ΕΔ. Η ΠΟΕΣ αναδεικνύει την ειδική περίπτωση των Τεχνικών Ασφαλείας που είναι απόφοιτοι ΑΣΣΥ τεχνικών ειδικοτήτων, για τους οποίους ενώ ο νόμος αναγνωρίζει τη δυνατότητα άσκησης του επαγγέλματος, ουσιαστικά τους το αφαιρεί το ΥΠΕΘΑ επιχειρώντας να τους αντιμετωπίζει διακριτά.

    Το έγγραφο της ΠΟΕΣ τεκμηριώνει ότι το πρόβλημα μπορεί να επιλυθεί από το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης με έναν ιδιαίτερα απλό τρόπο, επάνω στο υφιστάμενο πλαίσιο του ν.3850/2010, με μια απλή επεξήγηση.

    ΠΟΕΣ: Ολόκληρη η ανακοίνωση

    Κυρία Υπουργέ.

    Όπως είναι γνωστό και έχουμε σχολιάσει κατ’ επανάληψη, οι ΕΔ από πλευράς επαγγελματικής υγείας και ασφάλειας αντιμετωπίζονται από το νόμο όπως κάθε άλλη επιχείρηση της ιδιωτικής οικονομίας και κατατάσσονται αντίστοιχα σε κατηγορίες με βάση τη «δραστηριότητά» κάθε Υπηρεσίας / Μονάδας.

    Προκειμένου να μην υπάρχουν κενά ή παρερμηνείες, προβλήματα που είχαν παρουσιαστεί κατά το παρελθόν αναφορικά με τις αντιστοιχίες και κατά συνέπεια την εφαρμογή, έχουν επιλυθεί ήδη από το 2016 κατόπιν συνεργασίας του ΥΠΕΘΑ την Επιθεώρηση Εργασίας (τότε, ΣΕΠΕ).

    Η συμμόρφωση των ΕΔ με τον ΚΝΥΑΕ προβλέπεται ρητώς και από την παράγραφο 2 του άρθρου 2 αυτού. Εντούτοις, ένα από τα κυριότερα προβλήματα που είχε εντοπιστεί από παλιά, ήταν αυτό της δυσχέρειας απασχόλησης ικανού αριθμού Τεχνικών Ασφαλείας στις Υπηρεσίες / Μονάδες των ΕΔ.

    Προκειμένου το πρόβλημα να ξεπεραστεί, το 2014 με ΠΔ δόθηκε η δυνατότητα άσκησης των καθηκόντων Τεχνικών Ασφαλείας σε συγκεκριμένες τεχνικές ειδικότητες των ΕΔ σε αξιωματικούς αποφοίτους Ανωτέρων Στρατιωτικών Σχολών Υπαξιωματικών, με την επισήμανση ότι αυτό γίνεται για την κάλυψη των εσωτερικών αναγκών, «πέραν των ειδικοτήτων του άρθρου 13 του ΚΝΥΑΕ».

    Η εν λόγω διακριτή αντιμετώπιση ουσιαστικά δεν βασίζεται σε κάποιο κενό του νόμου, παρά αφορά μόνο την περαιτέρω εξομάλυνση ανάμεσα στις συνθήκες των ΕΔ και του λοιπού εργασιακού κόσμου, δημιουργώντας αντιστοιχία ειδικοτήτων ανάμεσα σε Τεχνικούς Ασφαλείας των ΕΔ και αντιστοίχους των «εξωτερικών» οικονομικών δραστηριοτήτων.

    Είναι ιδιαίτερα σημαντικό να επισημάνουμε ότι ο νόμος δεν αφαιρεί το δικαίωμα από τους αποφοίτους ΑΣΣΥ των εν λόγω ειδικοτήτων το δικαίωμα της άσκησης του επαγγέλματος του Τεχνικού Ασφαλείας σε πολιτικό επίπεδο, αφού πληρούν ξεκάθαρα και τις προϋποθέσεις του άρθρου 13 (παρα.1γ-δ) του ΚΝΥΑΕ.

    Πιο συγκεκριμένα προβλέπεται ξεκάθαρα ότι καθήκοντα Τεχνικού Ασφαλείας μπορούν να ανατεθούν ακόμα και σε αποφοίτους «ισότιμων (με ΤΕΙ) σχολών του εξωτερικού ή κατόχους πτυχίων των πρώην σχολών υπομηχανικών και των Κέντρων Ανωτέρας Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (Κ.Α.Τ.Ε.Ε.)», ως επίσης ακόμα και σε όσους έχουν «απολυτήριο τεχνικού λυκείου ή μέσης τεχνικής σχολής ή άλλης αναγνωρισμένης τεχνικής επαγγελματικής σχολής του εσωτερικού ή ισότιμων σχολών του εξωτερικού ή άδεια άσκησης επαγγέλματος εμπειροτέχνη».

    Παρά ταύτα, η προαναφερθείσα διάκριση, συνδυαστικά με την παγιωμένη στάση απαξίωσης και υποβάθμισης των ΑΣΣΥ εκ μέρους του ΥΠΕΘΑ τόσο σε ακαδημαϊκό επίπεδο, όσο και ως προς τα επαγγελματικά τους δικαιώματα, έχει δημιουργήσει μια στρεβλή και εσφαλμένη εικόνα ότι η απασχόληση Τεχνικών Ασφαλείας από συγκεκριμένες ειδικότητες των ΑΣΣΥ είναι κάποιου είδους αυτοεξυπηρέτηση για κάλυψη εσωτερικών αναγκών των ΕΔ. Αυτό δεν ισχύει σε καμία περίπτωση αλλά τα αποτελέσματα είναι ορατά.

    Απόφοιτοι ΑΣΣΥ πιστοποιημένοι επίσημα και με πολυετή εμπειρία άσκησης των καθηκόντων Τεχνικού Ασφαλείας εντός των ΕΔ αποκλείονται από τη δυνατότητα άσκησης του επαγγέλματος, δίχως να υφίσταται το αναγκαίο προς τούτο νομοτεχνικό υπόβαθρο που να αιτιολογεί τέτοια άνιση και άδικη αντιμετώπιση, γεγονός που σαφέστατα εγείρει σοβαρά ζητήματα αμφισβήτησης της ισονομίας, σε μιαν εποχή που διαπιστώνουμε ότι το Κράτος Δικαίου πλήττεται διαρκώς.

    Απόρροια αυτής της αντιμετώπισης είναι το γεγονός ότι οι απόφοιτοι ΑΣΣΥ αντιμετωπίζονται υποδεέστεροι ακόμα και από αποφοίτους ισόχρονων επαγγελματικών σχολών, ΚΑΤΕΕ, σχολών υπομηχανικών ή ακόμα της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, καθιστώντας την εν λόγω διάκριση σχεδόν «κλαδική».

    Το ακόμα μεγαλύτερο οξύμωρο που προκύπτει από την παραπάνω αντιμετώπιση, έγκειται στο γεγονός ότι, ιδιαίτερα έμπειρο και πιστοποιημένο στο αντικείμενο του Τεχνικού Ασφαλείας τεχνικό προσωπικό, αντιμετωπίζεται ως κατάλληλο για άσκηση των εν λόγω καθηκόντων εντός ΕΔ, αλλά ως ακατάλληλο για την άσκηση ακριβώς των ίδιων καθηκόντων υπό τις ίδιες συνθήκες εκτός ΕΔ.

    Παράλληλα του αποστερείται κάθε δικαίωμα σε περαιτέρω βελτίωση και αξιοποίηση των γνώσεων και της εμπειρίας του καθώς και το δικαίωμα πρόσβασης στην αγορά εργασίας.

    Κατόπιν των ανωτέρω, θεωρούμε ότι, αν και υπό άλλες συνθήκες δεν θα έπρεπε να μας απασχολεί καν η συγκεκριμένη περίπτωση, εκ του αποτελέσματος δημιουργείται μια αδικία που δύναται να ξεπεραστεί με μια απλή ρύθμιση επί του ΚΝΥΑΕ που να διασφαλίζει το αυτονόητο. Συγκεκριμένα:

    Στην παράγραφο 1 του άρθρου 11 του ν.3850/2010 (Α΄ 84) η περίπτωση γ΄ τροποποιείται ως εξής:

    «1. Ο τεχνικός ασφάλειας πρέπει να έχει τα παρακάτω προσόντα, ανάλογα με το είδος της επιχείρησης και τον αριθμό των εργαζομένων σε αυτή:

    […]

    γ) πτυχίο Τεχνολογικού Εκπαιδευτικού Ιδρύματος (Τ.Ε.Ι.) ή ισότιμων σχολών του

    εξωτερικού ή πτυχίο των πρώην σχολών υπομηχανικών και των Κέντρων Ανωτέρας

    Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (Κ.Α.Τ.Ε.Ε.), ή αποφοίτου Ανωτέρων Στρατιωτικών Σχολών Υπαξιωματικών και αντιστοίχου τεχνικής ειδικότητας από όσες ορίζονται στο ΠΔ 135/2014 (Α΄ 218).

    […]»

    Στο άρθρο 13 του ν.3850/2010 (Α΄ 84) επέρχονται οι εξής τροποποιήσεις:

    α. Μετά το πρώτο εδάφιο προστίθεται δεύτερο εδάφιο.

    β. Στο τέλος του πίνακα ειδικοτήτων προστίθεται με συνέχεια αρίθμησης από α/α 21 ο πίνακας του ΠΔ 135/2014 (Α΄ 218) για απασχόληση Τεχνικών Ασφαλείας εντός των ΕΔ.

    Το άρθρο 13 διαμορφώνεται ως εξής:

    «Οι επιχειρήσεις υποχρεούνται να αναθέσουν καθήκοντα τεχνικού ασφάλειας σε άτομα με ειδικότητα από εκείνες που ορίζονται στον παρακάτω πίνακα. Κατ΄ αντιστοιχία με την κωδικοποίηση ΣΤΑΚΟΔ, ειδικώς για τις Ένοπλες Δυνάμεις, οι απόφοιτοι των ΑΣΕΙ και ΑΣΣΥ δύνανται να ασκούν με επαγγελματική ισοτιμία το επάγγελμα του Τεχνικού Ασφαλείας και εκτός ΕΔ, εφόσον πληρούν τις προϋποθέσεις που ο νόμος ορίζει συνδυαστικά με την κατοχή της αντίστοιχης ειδικότητας:

    Α/Α ΚΛΑΔΟΣ

    ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ

    ΚΩΔΙΚΟΣ ΕΠΙΤΡΕΠΟΜΕΝΕΣ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΕΣ

    (ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ)

     

    ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ

    [……]
    21 Νοσοκομεία

    Πολεμικής Αεροπορίας

    Κ α τ’ α ν τ ι σ τ ο ι χ ί α ΣΙ/ΣΜΑ
    Τεχνικές ειδικότητες ΣΜΥΑ
    Ως ανωτέρω Αφορά το ένστολο προσωπικό που δεν προέρχεται από ΑΣΕΙ ή ΑΣΣΥ
    22 Εργοστάσια Πολεμικής Αεροπορίας ΣΙ/ΣΜΑ
     

    Τεχνικές ειδικότητες ΣΜΥΑ

    Ως ανωτέρω Αφορά το ένστολο προσωπικό που δεν προέρχεται από ΑΣΕΙ ή ΑΣΣΥ
    23 Λοιπές Μονάδες – Υπηρεσίες Πολεμικής Αεροπορίας ΣΙ/ΣΜΑ
    Τεχνικές ειδικότητες ΣΜΥΑ
    Ως ανωτέρω Αφορά το ένστολο προσωπικό που δεν προέρχεται από ΑΣΕΙ ή ΑΣΣΥ
    24 Νοσοκομεία Πολεμικού Ναυτικού Μηχανικοί ΣΝΔ
    Απόφοιτοι Τεχνολογικών και Τεχνικών εφαρμογών ΣΜΥΝ
    Ως ανωτέρω Αφορά το ένστολο προσωπικό που δεν προέρχεται από ΑΣΕΙ ή ΑΣΣΥ
    25 Ναύσταθμοι Μηχανικοί ΣΝΔ
    Απόφοιτοι Τεχνολογικών και Τεχνικών εφαρμογών ΣΜΥΝ Μόνο ως δεύτερος τεχνικός ασφάλειας μέχρι την συμπλήρωση πέντε ετών άρθρου 12.
    Ως ανωτέρω Αφορά το ένστολο προσωπικό που δεν προέρχεται από ΑΣΕΙ ή ΑΣΣΥ
    26 Λοιπές Μονάδες – Υπηρεσίες Πολεμικού Ναυτικού Μηχανικοί ΣΝΔ
    Απόφοιτοι Τεχνολογικών και Τεχνικών εφαρμογών ΣΜΥΝ
    Ως ανωτέρω Αφορά το ένστολο προσωπικό που δεν προέρχεται από ΑΣΕΙ ή ΑΣΣΥ
    27 Νοσοκομεία Στρατού Ξηράς Πτυχίο ΣΣΕ/Τεχνικού – Μηχανικού
    Πτυχίο Τεχνικών ειδικοτήτων ΣΜΥ
    Όπως καθορίζει ο ν. 3850/2010 Αφορά το ένστολο προσωπικό που δεν προέρχεται από ΑΣΕΙ ή ΑΣΣΥ
    28 Εργοστάσια Στρατού Ξηράς Πτυχίο ΣΣΕ/Τεχνικού για εργοστάσια αρμοδιότητας «τεχνικού» Υλικού Πολέμου για εργοστάσια αρμοδιότητας «υλικού πολέμου»
     

    Πτυχίο Τεχνικών ειδικοτήτων ΣΜΥ

    Μόνο ως δεύτερος τεχνικός ασφάλειας μέχρι την συμπλήρωση πέντε ετών άρθρου 12.
    Ως ανωτέρω Αφορά το ένστολο προσωπικό που δεν προέρχεται από ΑΣΕΙ ή ΑΣΣΥ
    29 Σχηματισμοί – Συγκροτήματα − Υπηρεσίες  Στρατού Ξηράς Πτυχίο ΣΣΕ υπό την προϋπόθεση της συνάφειας με το αντικείμενο
    Πτυχίο ΣΜΥ υπό την προϋπόθεση της συνάφειας με το αντικείμενο
    Ως ανωτέρω Αφορά το ένστολο προσωπικό που δεν προέρχεται από ΑΣΕΙ ή ΑΣΣΥ

     

    Με απόφαση του Υπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας η οποία εκδίδεται μετά από γνωμοδότηση του Συμβουλίου Υγείας και Ασφάλειας των Εργαζομένων (ΣΥΑΕ) σύμφωνα με το άρθρο 26 του ν. 3850/2010, μπορεί να καθορίζεται και πέραν των προβλεπομένων στο εν λόγω άρθρο το απαιτούμενο επίπεδο γνώσεων και οι ειδικότητες του τεχνικού ασφάλειας ανάλογα με τον αριθμό των εργαζομένων και το είδος της δραστηριότητας της επιχείρησης.»

    Παραμένουμε στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε διευκρίνιση ή πληροφορία.

    Οι κ.κ. βουλευτές της Βουλής των Ελλήνων, προς τις οποίες/τους οποίους κοινοποιείται το παρόν, παρακαλούνται για την ανάδειξη του θέματος, δια του κοινοβουλευτικού ελέγχου.



    0 Σχόλια
    Oldest
    Newest
    Inline Feedbacks
    Δείτε όλα τα σχόλια

    ΑΞΙΖΕΙ ΝΑ ΔΕΙΤΕ

    ΣΧΕΤΙΚΑ
    ΡΟΗ ΑΝΑΡΤΗΣΕΩΝ

    ΑΠΟΨΕΙΣ