Η ΠΟΕΣ αποκαλύπτει τη μεθόδευση που έφερε ως «λύση» το κατάπτυστο άρθρο 37 του ν.5223/2025 για τα Μετοχικά Ταμεία, φέρνοντας στο φως έκθεση του ΕΚΟΕΜΣ (του 2024) που κάνει λόγο για ύπαρξη σοβαρών προβλημάτων που ψάχνουν λύση.
«Τα προβλήματα αυτά, ενώ έπρεπε να έχουν δει το φως από ελέγχους, το είδαν νομιμοποιημένα μέσα από την υφαρπαγή των περιουσιακών στοιχείων των Ενόπλων Δυνάμεων», σύμφωνα με την ανακοίνωση της Ομοσπονδίας.
Η ΠΟΕΣ σχολιάζει ότι το ΕΚΟΕΜΣ, σύμφωνα με την έκθεση, γνωρίζει πολύ καλά ότι λειτουργεί εις βάρος άλλων ΝΠ ή φορέων των ΕΔ (ΚΑΑΥ, ΕΛΟΑΣ, 401 ΓΣΝΑ, ΤΕΘΑ κλπ), ως επίσης και ότι ακόμα και με τη θεσμοθέτηση του άρθρου 37 το πρόβλημα δεν επιλύεται, αλλά απλώς μετακυλίεται ώστε να σκάσει λίγο «παρακάτω», πιθανώς στα χέρια κάποιου άλλου.
Η ανακοίνωση της ΠΟΕΣ
Κύριε Υπουργέ.
Το τελευταίο διάστημα βιώνουμε πρωτοφανείς καταστάσεις στις ΕΔ, όπου οι αντιδράσεις λόγω των αδιάλλακτων νομοθετικών παρεμβάσεών σας έχουν προκαλέσει θύελλα αντιδράσεων, για τον πρόσθετο λόγο ότι ξεκάθαρα επεβλήθησαν με τη λογική «αποφασίζομεν και διατάσσομεν» με πλήρη παράκαμψη της διαβούλευσης και παρουσίαση στοιχείων με ανακρίβειες, εκμεταλλευόμενος στο έπακρο την ιδιότητα του νομοθέτη με όσα αυτή συνεπάγεται.
Σήμερα η ΠΟΕΣ δεν θα φέρει στο φως μόνο το περιεχόμενο έκθεσης του ΕΚΟΕΜΣ έτους 2024, την οποίαν είμαστε βέβαιοι ότι γνωρίζετε και η οποία όφειλε να σας έχει κινητοποιήσει ένεκα του εποπτικού σας ρόλου.
Σήμερα θα αποκαλύψουμε την ύπαρξη ενός οργανωμένου σχεδίου που, κατά πάσα πιθανότητα, προετοιμαζόταν επί μήνες προκειμένου να καταλήξει στο ν.5223/2025 που ψηφίστηκε πρόσφατα.
Όπως θα γίνει αντιληπτό και στη συνέχεια, βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη μια συντονι-σμένη προσπάθεια με σκοπό να δημιουργηθούν διάφοροι «Δούρειοι Ίπποι» που να μπορέσουν να εξυπηρετήσουν τους σχεδιασμούς των «Οδικών Χαρτών», προκειμένου εμφανώς να εξυπηρετηθούν συγκεκριμένα συμφέροντα και πάντως, όχι οι στρατιωτικοί.
Ωστόσο, πριν προχωρήσουμε στις αποκαλύψεις, οφείλουμε να υπενθυμίσουμε μια πολύ κρίσιμη λεπτομέρεια: σε μιαν εποχή όπου ήδη έχουν θεσπιστεί αφενός η συμπληρωματική ασφάλιση (ν.5078/2023), δηλαδή η δυνατότητα (ή μάλλον, «κίνητρο») για εργασία μετά τη συνταξιοδότηση, αφετέρου η ιδιωτική επικουρική ασφάλιση (ν.4826/2021), προφανώς και καθίσταται ιδιαίτερα «προκλητικό» το γεγονός ότι οι στρατιωτικοί εξακολουθούν να διατηρούν ισχυρή μετοχική σχέση αντί της «ευπαθούς» επικουρικής ασφάλισης, μιας και ο νόμος δεν επιτρέπει τις δύο καταστάσεις ταυτόχρονα (ν.4808/2021).
Επίσης, υπενθυμίζουμε ότι το Κράτος αντιμετωπίζει πέραν του υφιστάμενου κανονιστικού και θεσμικού πλαισίου τα Μετο-χικά Ταμεία ως Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης για αποκλειστικά δικούς του δημοσιονομικούς και ταμειακούς λόγους, παρά το γεγονός ότι αυτό δεν ευσταθεί νομικά. Εντούτοις, στην περίπτωση που εξετάζουμε η αυθαίρετη αυτή προσέγγιση, δυστυχώς, θα διαδραματίσει πολύ σημαντικό ρόλο.
Κατ’ αρχάς προς αποφυγή παρερμηνειών να ξεκαθαρίσουμε ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν περιέλθει εις γνώση μας, το ΕΚΟΕΜΣ απέστειλε τη μελέτη με στοιχεία Φ.950/61/14270/Σ.3065/26-Σεπ-2024 και στο ΜΤΣ και στο ΓΕΣ, το οποίο ΓΕΣ ασκεί αντ’ ημών την εποπτεία, συνεπώς δεν πρόκειται να αποδεχθούμε καμία εξήγηση ότι δεν ήταν γνωστό το περιεχόμενό της στην Ηγεσία.
Από τη μελέτη αυτή δεν προκύπτουν μόνο πάρα πολύ σοβαρές διαπιστώσεις με πρόσχημα τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο εν λόγω Ειδικός Λογαριασμός, αλλά υφίσταται η παραδοχή ότι ανοίγει διάπλατα ο δρόμος και για τη δημιουργία νέων, ακόμα σοβαρότερων προβλημάτων.
Η πρόσφατη ψήφιση του κατάπτυστου άρθρου 37 του ν.5223/2025 επιβεβαιώνει την ύπαρξη (και αξιοποίηση) τέτοιου είδους μεθοδεύσεων.
Όπως θα προκύψει ξεκάθαρα από όσα θα παραθέσουμε ακολούθως, η Διοικούσα Επιτροπή του ΕΚΟΕΜΣ:
- Επιδιώκει επιθετικά την κατάργηση της μετοχικής σχέσης όλων των στρατιωτικών ως προς τους ΕΚΟΕΜΣ, δηλαδή την πλήρη μετατροπή τους σε λογαριασμούς επικουρικής ασφάλισης, παρουσιάζοντάς την ήδη ως τέτοια.
- Προς την κατεύθυνση αυτή υπέβαλε δίχως καμία προγενέστερη διαβούλευση με τα έτερα Μετοχικά Ταμεία των Κλάδων πρόταση σχεδίου νόμου για μετατροπή του ΕΚΟΕΜΣ σε λογαριασμό επικουρικής ασφάλισης με πλήρη εξάρτηση από εξωτερική χρηματοδότηση, ενώ όφειλε να γνωρίζει ότι το μέλλον των κοινωνικών πόρων ήδη οδεύει προς το τέλος του.
- Παραδέχεται την ύπαρξη πιθανής κακοδιαχείρισης, αφού παρά το γεγονός ότι υποχρεούται σε διανεμητική κατανομή των πόρων της (όσο έχεις, τόσο δίνεις), αδιαφορεί προκλητικά ζητώντας τη διαιώνιση ενός μη βιώσιμου τρόπου λειτουργίας. Ιδίως μετά τη χρεοκοπία του 2010, η Διοικούσα Επιτροπή όφειλε να ενημερώνει λεπτομερώς τους δικαιούχους αντί να κρύβεται πίσω από κλειστές θύρες εξετάζοντας δήθεν λύσεις που μόνο την καταστροφή του Ειδικού Λογαριασμού μπορούν να φέρουν και μάλιστα σύντομα, διαπίστωση που δεν είναι δική μας.
- Γνωρίζει ότι τα μέτρα που επιζητά και πλέον ψηφίστηκαν με το κατάπτυστο άρθρο 37 δεν επιλύουν το πρόβλημα, αλλά απλώς μετακυλίουν την κατάρρευση του Ειδικού Λογαριασμού «λίγο παρακάτω». Με αυτό τον τρόπο παρουσιάζουν προς τα στελέχη του ΣΞ ως δήθεν θρίαμβο τη συγκεκριμένη διάταξη, όταν πρόκειται για συνολικό όλεθρο που άνοιξε διάπλατα την κερκόπορτα για την άλωση των ΜΤ και των τριών Κλάδων.
Στο παράρτημα του παρόντος εγγράφου θα παραθέσουμε συγκεκριμένα σημεία της έκθεσης που έχουμε επιλέξει, τα οποία αποδεικνύουν πέραν πάσης αμφιβολίας ότι το «άρθρο 37» ήρθε να δώσει «λύση» πάνω στα προβλήματα του ΕΚΟΕΜΣ, αποκρύπτοντας ακόμα και από τα στελέχη του ΣΞ ότι πρόκειται για ένα ολέθριο μέτρο ακόμα και για τα ίδια, αφού διατηρεί τις υφιστάμενες παθογένειες και προβλήματα, ένεκα των οποίων θα αντιμετωπίσουν προσεχώς σωρευτικά όλα τα αποτελέσματα αυτού του είδους διαχείρισης, κατά το πεπρωμένο φυγείν αδύνατον.
Μόνο δυσάρεστη έκπληξη μπορεί προκαλέσει η παραδοχή ότι επιδιώκεται η επιβίωση της παροχής με πρόκλησης ζημίας σε άλλα νομικά πρόσωπα, αντί να υπάρξει εξυγίανση και εξορθολογισμός.
Όπως διαπιστώθηκε και κατά τη διαδικασία ψήφισης του ν.5223/2025, η σκόπιμη παρουσίαση των Ταμείων και των αντίστοιχων Ειδικών Λογαριασμών των άλλων Κλάδων ως δήθεν ευνοημένα, λειτούργησε, δίδοντας στο νομοθέτη τη δυνατότητα να επιλύσει μια «αδικία».
Αυτό που σε κανένα σημείο δεν αναφέρθηκε είναι το γιατί ο ΕΚΟΕΜΣ δεν συμμορφώνεται με το νόμο ή με τις παρατηρήσεις των αναλογιστικών μελετών βιωσιμότητας που έχουν εντοπίσει προ πολλού τα προβλήματα.
Ούτε καν ότι το ΜΤΣ και οι Ειδικοί Λογαριασμοί του ΣΞ ελάχιστα επηρεάστηκαν από αιματηρά μέτρα όπως το «κούρεμα» psi δεν εντοπίσαμε να αναφέρεται πουθενά στην έκθεση. Δεν είναι τυχαίο ότι η έκθεση διαπνέεται από ένα πνεύμα να μην προκληθούν «στεναχώριες».
Υπενθυμίζουμε ότι η ΠΟΕΣ είναι ο μόνος φορές που επί σειρά μηνών παρουσίαζε αδιάσειστα στοιχεία ότι όλες αυτές οι ενέργειες εμπίπτουν στην ευρύτερη προσπάθεια ενοποίησης των Μετοχικών Ταμείων, διαδικασία που ήδη ξεκίνησε με το άρθρο 37, το οποίο θα επαναλάβουμε ότι δεν ευνοεί ούτε καν τα στελέχη του ΣΞ, αφού ο μόνος σκοπός των «μεταρρυθμίσεων» είναι η περαιτέρω υφαρπαγή κάθε κινητού ή ακίνητου περιουσιακού στοιχείου των Ταμείων, η εκ νέου απώλεια (διά της επί τα χείρω μετατροπής) υφιστάμενων ισχυρών δικαιωμάτων (μετοχική σχέση σε επικουρική), με την παράλληλη μετατροπή του νέου φορέα (κοινού Ταμείου) σε Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης, στα πρότυπα του Δημοσίου.
Ωστόσο, είτε από προχειρότητα, είτε (κατά πάσα πιθανότητα) από σκοπιμότητα, δεν φαίνεται να ελήφθη υπόψιν το γεγονός ότι η συγχώνευση των τριών Ταμείων Διαχείρισης περιουσίας των ΕΔ (ΤΕΘΑ-ΤΕΣ-ΤΑΑ) θα οδηγούσε τον ΕΚΟΕΜΣ σε άμεση κατάρρευση, αφού σχεδόν το σύνολο των εσόδων του θα περνούσε στον έλεγχο του νέου φορέα.
Το ΜΤΣ, σε αντίθεση με τα ΜΤΝ και ΜΤΑ, επέλεξε να μην παραστεί διά του Προέδρου του στη συζήτηση με τους φορείς για προφανείς και ευνόητους λόγους. Αντ’ αυτού απέστειλε αντιπρόσωπο, ο οποίος περιορίστηκε, έστω, στα προαναφερθέντα προβλήματα που θα προκαλούνταν στο ΜΤΣ. Ωστόσο, απέφυγε να σχολιάσει όσα συμβαίνουν διαχειριστικά στον ΕΚΟΕΜΣ, αποκρύπτοντας καθ’ αυτόν τον τρόπο σημαντικό μέρος της αλήθειας.
Το άρθρο 37, απόλυτα συνεπές με τις προβλέψεις των «Οδικών Χαρτών», δεν ήρθε απλώς ως λύση στο πρόβλημα που ο ίδιος ο νόμος θα δημιουργούσε, αλλά και ως πλήρη κάλυψη σε όσα συμβαίνουν επί σειρά ετών και θα έπρεπε, κατά τη γνώμη μας, να έχουν προκαλέσει εκ νέου εισαγγελική παρέμβαση.
Προκειμένου να μην υπάρχουν αμφιβολίες, θα υπενθυμίσουμε σε αυτό το σημείο ότι οι «Οδικοί Χάρτες» προορίζουν για την καταβολή μερισμάτων «της κατηγορίας virtual ανταποδοτικού, όπως προβλέπει η νομοθεσία για τα επικουρικά ταμεία.» (8.2).
Αναφορικά με το τι σημαίνει ο νεωτεριστικός όρος «virtual ανταποδοτικό», θα παραπέμψουμε κάθε ενδιαφερόμενο στην «Αναλογιστική Μελέτη Μετάβασης της ασφάλισης για Επικουρική Σύνταξη από σύστημα καθορισμένων εισφορών Νοητής Κεφαλαιοποίησης NCD σε Κεφαλαιοποιητικό Σύστημα» της Εθνικής Αναλογιστικής Αρχής (2021) η οποία είχε παραγγελθεί από το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, στο πλαίσιο της ιδιωτικής στροφής του συστήματος επικουρικής ασφάλισης.
Θα επαναλάβουμε για πολλοστή φορά ότι, τα Μετοχικά Ταμεία και οι Ειδικοί Λογαριασμοί αντιμετωπίζονται από τους «Οδικούς Χάρτες» ως ενιαίο «σώμα» (κατά Κλάδο σε πρώτη φάση).
Η λεπτομέρεια αυτή είναι πολύ σημαντική, διότι στο πλαίσιο της παραπληροφόρησης που διακινείται, διαρκώς επικαλείται το επιχείρημα ότι τα Ταμεία και οι Λογαριασμοί υπόκεινται σε διαφορετικές Διοικήσεις. Ισχύει μεν, αλλά προορίζεται να αλλάξει.
Στον ΕΚΟΕΜΣ προφανώς το γνωρίζουν αρκετά καλά και γι’αυτό αποτυπώνεται σε σημείο της έκθεσης η επισήμανση της ζημιογόνου λειτουργίας της ΕΛ.ΑΣ. και του αντίστοιχου Υπουργείου, εις βάρος του ΜΤΣ, όπου και για το συγκεκριμένο πρόβλημα υπενθυμίζουμε ότι οι «Οδικοί Χάρτες» έχουν τη λύση: αφού πρώτα επέλθει η ενοποίηση των Μετοχικών Ταμείων, μόνο τότε θα ακολουθήσει ο διαχωρισμός από τους αστυνομικούς, οι οποίοι λόγω πλήθους θα έχουν αποκτήσει «πρόσβαση» στο νέο «κοινό Ταμείο» το οποίο και θα ξετινάξουν εις βάρος των στρατιωτικών (8.2).
Θα επαναλάβουμε την πάγια θέση μας ότι το Κράτος έχει ανάγκη τους Αστυνομικούς, όχι τους στρατιωτικούς και αντίστοιχα τους αντιμετωπίζει αμφότερους.
Το κατάπτυστο άρθρο 37 φαινομενικά επιχειρεί να αποτρέψει την κατάρρευση του Ειδικού Λογαριασμού που ο ίδιος νόμος προκαλεί.
Την τακτική ιδεολογικής καλλιέργειας τη διαπιστώσαμε για μια ακόμα φορά: επιχειρήθηκε να δημιουργηθεί εσωτερικός κοινωνικός αυτοματισμός στρέφοντας τα στελέχη του ΣΞ εναντίον των στελεχών του ΠΝ και της ΠΑ, προκειμένου κανείς να μην αντιληφθεί το μεγάλο σχεδιασμό πίσω από το άρθρο.
Αυτό που αποκρύπτεται είναι ότι τα χρήμα-τα αυτά σκοπίμως διοχετεύονται σε ένα βαρέλι δίχως πάτο και η απόδειξη είναι η ίδια η έκθεση του ΕΚΟΕΜΣ, η οποία δεν προτείνει, μήτε υιοθετεί ούτε ένα μέτρο εξυγίανσης, παρά μόνο επιζητά εξωτερική χρηματοδότηση «με κάθε τρόπο», ακόμα κι αν αυτός θα εφαρμοστεί εις βάρος των πάντων και συγκεκριμένα:
- Άλλων «ασφαλιστικών φορέων» όπως έγινε επί οικονομικής κρίσης (προφανώς εννοώντας τα άλλα δύο Μετοχικά Ταμεία βεβαίως, ώστε να διευκολυνθεί η ενοποίησή τους).
- Όλων των στρατιωτικών διά της απώλειας μετοχικής σχέσης και μετατροπής της σε επικουρική.
- Των τριών ΕΛΟΑ, όπου διά της στοχευμένης επιδείνωσης των προβλημάτων του ΕΛΟΑΣ θα συμπαρασυρθούν αναγκαστικά και οι ΕΛΟΑΝ-Α ώστε όλα τα εφάπαξ να συμπιεστούν περαιτέρω προς τα κάτω στο πλαίσιο της «ισονομίας» (όχι μόνο εντός των ΕΔ: αυτή η λεπτομέρεια ας μην ξεχαστεί, διότι αποτελεί μείζονα στόχο της Πολιτείας στο πλαίσιο του «εξορθολογισμού» δαπανών).
- Του 401 ΓΣΝΑ διά της συσσώρευσης χρεών, όπου υπό το πρίσμα του ν.5195/2025 είναι δεδομένο ότι θα καταρρεύσει και θα οδηγήσει, αφενός στη μερική ιδιωτικοποίησή του (ή μέρους των διαδικασιών παροχής υγείας), αφετέρου στην ενοποίηση των στρατιωτικών νοσοκομείων, τα οποία θα συμπαρασύρει λόγω πρόκλησης αδυναμίας ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης και κάλυψης των στελεχών του ΣΞ.
Κύριε Υπουργέ.
Στην υπόψιν έκθεση το περιεχόμενο της οποίας είμαστε βέβαιοι ότι γνωρίζετε καλά, υφίσταται μια παραδοχή που καταρρίπτει πλήρως το αφήγημά σας περί δήθεν στεγαστικού προγράμματος για τις ΕΔ.
Ανερυθρίαστα ομολογείται ότι ο ζημιογόνος τρόπος λειτουργίας του ΕΚΟΕΜΣ μεταξύ άλλων δεν επιτρέπει την εκπλήρωση μιας από τις κύριες αποστολές του ΤΕΘΑ, που είναι η ανέγερση οικημάτων για τους στρατιωτικούς.
Πως είναι δυνατόν ενώ εκ του νόμου ασκείτε εποπτικό ρόλο στη λειτουργία (και) του εν λόγω λογαριασμού, να διατηρείτε αυτή τη ζημιογόνο κατάσταση, επικαλούμενος ταυτόχρονα δήθεν την ανάγκη αξιοποίησης των περιουσιακών στοιχείων των ΕΔ προς αυτή την κατεύθυνση;
Κι αν υποθέσουμε ότι η πρόθεσή σας ήταν όντως η ανέγερση οικημάτων και διαμερισμάτων, άρα αναγνωρίζετε και τον, πιθανώς, εσφαλμένο τρόπο λειτουργίας του ΤΕΘΑ, τότε για ποιον λόγο θεσπίσατε υπό καθεστώς απόλυτης αδιαφάνειας το άρθρο 37 που διατηρεί την ίδια κατάσταση εις βάρος του στεγαστικού προγράμματος και ενώ πρόκειται να οδηγήσετε τα πάντα σε καθεστώς ασφυξίας, συμφώνως προγραμματισμού;
Την απάντηση την έχουμε δώσει και κατά τη διαδικασία ψήφισης του ν.5223/2010: διότι το στεγαστικό ήταν απλώς το πρόσχημα για να επιτευχθεί η υφαρπαγή της περιουσίας των Ταμείων.
Από την έκταση των αντιδράσεων εντός των ΕΔ (από ε.ε. και ε.α. στελέχη, συντονισμένα ή ατομικά) αποδεικνύεται ότι έχει γίνει αντιληπτό το γεγονός ότι η όποια κακοδιαχείριση που μπορεί να υφίσταται (και θα επαναλάβουμε, θα πρέπει να ελεγχθεί) ξεκάθαρα εξυπηρετεί την υλοποίηση όλων των σχεδιασμών σας.
Πως είναι δυνατόν στην έκθεση να γίνεται λόγος για έλλειμμα σχεδόν 900 εκ. ευρώ από τον ΕΛΟΑΣ και να μην έχει παρέμβει εισαγγελέας; Άραγε αυτό είναι το νοικοκύρεμα που διαρκώς επικαλείστε;
Σε αυτό το σημείο κρίνουμε ότι οφείλουμε να υπενθυμίσουμε τι είχε εντοπίσει η αναλογιστική μελέτη βιωσιμότητας της Deloitte/Hewitt (2010):
«Η συνένωση των περιουσιακών στοιχείων των τριών φορέων, η οποία θα ήταν αποτέλεσμα του ενιαίου ταμείου, θα πρόσφερε κάποιες ευχέρειες σε ό,τι αφορά την δυνατότητα κάλυψης τρεχουσών αναγκών (κύρια του ΜΤΣ) και θα έδινε ένα μικρό αλλά πολύ-τιμο περιθώριο χρόνου μέχρι να αποδώσουν άλλα μέτρα εξυγίανσης.». Ένα εκ των «μέτρων» είναι και η συγχώνευση του κύριου μερίσματος των ΜΤ με τα μερί-σματα των ΕΚΟΕΜ-.
Προς την ίδια κατεύθυνση η έκθεση της Prudential (2022) εντοπίζει ότι «Αν το ΜΤΣ δεν εφαρμόσει την διανεμητική μέθοδο και παρέχει τα μερίσματα όπως αυτά ακριβώς θα προκύπτουν μετά την νέα τιμή του μεριδίου στα 5,1524 ευρώ και τον νέο αριθμό μεριδίων που αντιστοιχεί σε κάθε βαθμό με βάση τον Ν. 5018/2023, τότε το αναλογιστικό ισοζύγιο ουσιαστικά θα παρουσιάζει έλλειμμα αν δεν ληφθεί υπόψη η ακίνητη περιουσία την οποία θεωρούμε ότι δεν θα ρευστοποιηθεί. Και όπως φαίνεται στο Διάγραμμα 6.2 (βλ. Πίνακα 2 του Παραρτήματος), η περιουσία του ΜΤΣ μηδενίζεται το έτος 2045.»
Κύριε Υπουργέ.
Δυστυχώς δεν περιμένουμε απαντήσεις από την πλευρά σας, τουλάχιστον όχι επί της ουσίας, την οποίαν κατά βάση αποφεύγετε διότι, πλέον, σχετίζονται με αρμοδιότητες που σας αφορούν προσωπικά ως Υπουργό. Ωστόσο, τα ερωτήματα είναι κρίσιμα και οφείλουν να τεθούν:
- Πότε σας γνωστοποιήθηκε η εν λόγω έκθεση του ΕΚΟΕΜΣ και τι ενέργειες αναλάβατε επί των όσων αναφέρονται σε αυτή, στο πλαίσιο του εποπτικού σας ρόλου;
- Με δεδομένο ότι δεν υπήρξε διαβούλευση ή αιτιολογική έκθεση για το άρθρο 37 άρα είναι αδύνατο να γνωρίζουμε τη βούληση του νομοθέτη, ποια από τα δεδομένα της έκθεσης λάβατε υπόψιν και με ποιον τρόπο, στο πλαίσιο της διαδικα-σίας ψήφισης του άρθρου 37 του ν.5223/2025;
- Είναι γνωστό ότι σήμερα η λύση στα προβλήματα ήταν του τύπου «μείωση του ΒΟΕΑ», «καθυστέρηση της καταβολής του εφάπαξ», «κατάργηση των προκαταβολών» κλπ. Πλέον, αποδεικνύεται ότι οι «λύσεις» έχουν αλλάξει επίπεδο και κινούνται στη σφαίρα εξεύρεσης πόρων χρηματοδότησης και φέρονται να βρίσκονται σε αντίθετη κατεύθυνση από τα συμπεράσματα των αναλογιστικών μελετών (και υπό τη βαριά σκιά της υφαρπαγής μέρους των αποθεματικών για το ReArm Europe). Πως αναμένετε να επιβιώσει ο ΕΚΟΕΜΣ ενώ δεν έχει προηγηθεί εξυγίανσή του και ποια είναι τα προσδοκόμενα αποτελέσματα του μέτρου που ψηφίσατε;
- Είστε ΥΕΘΑ για τρίτο χρόνο. Άγνοια επί της κατάστασης στο ΜΤΣ και τους Ειδικούς Λογαριασμούς του ΣΞ δεν νοείται να υφίσταται. Ακόμα κι αν σας έχουν παρουσιάσει στρεβλές καταστάσεις, πάλι υφίστανται ευθύνες που πρέπει να αποδοθούν. Με δεδομένο ότι όλες οι αναλογιστικές μελέτες του παρελθόντος κάνουν λόγο για συγκεκριμένα προβλήματα (που εξακολουθούν να υφίστανται) και συγκεκριμένες λύσεις (που εξακολουθούν προκλητικά να μην εφαρμόζονται) ποιες είναι οι ενέργειες σας ως εποπτεύων, πόσο μάλλον όταν στο πλαίσιο ψήφισης έτερου νόμου προ αρκετών μηνών, υπήρξε δημόσια παραδοχή από τον Α/ΓΕΕΘΑ εντός της Βουλής ως προς την κατάσταση των Ταμείων;
- Ειδικώς για την περίπτωση των αστυνομικών (ή μάλλον, των χωρο-φυλάκων), οι αναλογιστικές μελέτες των περασμένων ετών κάνουν ξεκάθαρα λόγο για αναγκαιότητα άμεσης αποχώρησής τους από το ΜΤΣ. Εντούτοις, οι «Οδικοί Χάρτες» προβλέπουν αυτή την εξέλιξη αλλά μόνο κατόπιν της πρόκλησης τεχνητής κατάρρευσης των Ταμείων, της εκπόνησης αναλογιστικών μελετών με προδιαγεγραμμένο αποτέλεσμα και τη διαπίστωση (τότε!) για αναγκαιότητα λήψης μέτρων εξυγίανσης. Για ποιον λόγο επιτείνετε το πρόβλημα προσβλέποντας σε μελλοντική λύση και δεν διαχωρίζετε τώρα αυτή την ήδη διαπιστωθείσα προβληματική, παρασι-τική σχέση; Μήπως επειδή ακόμα τα ΜΤ διαθέτουν την αυτονομία τους και δεν εξυπηρετεί τώρα η παρέμβαση;
Κατόπιν των ανωτέρω, δηλώνουμε προς πάσα κατεύθυνση ότι:
- Οι «δούρειοι ίπποι» θα μας βρουν μπροστά τους.
- Δεν θα επιτρέψουμε να μετατραπεί η μετοχική σχέση των στρατιωτικών σε επικουρική.
- Θα προβούμε σε κάθε νόμιμη ενέργεια που θα αποτρέψει την ολοκλήρωση της δρομολογούμενης απώλειας των Μετοχικών μας Ταμείων.
- Δεν θα επιτρέψουμε να χάσουν οι στρατιωτικοί τα λίγα που τους έχουν απομείνει και για τα οποία έχουν καταβάλει εισφορές, προκειμένου να νομιμοποιηθούν περιπτώσεις πιθανής κακοδιαχείρισης.
- Απαιτούμε άμεσα διαφάνεια, εξυγίανση, άμεση υιοθέτηση των προ-τάσεων των αναλογιστικών μελετών βιωσιμότητας και λογοδοσία επί των αποτελεσμάτων.
- Συντασσόμαστε με το αίτημα των θεσμικών ενώσεων αποστράτων για απόσυρση του κατάπτυστου άρθρου 37 του ν.5223/2025.
- Δηλώνουμε απερίφραστα ότι όποιος δεν συμμορφώνεται με τις υποχρεώσεις του έναντι του νόμου, θα κληθεί να αναλάβει τις ευθύνες του στο μέρος που του αναλογεί.
Αναμένοντας την επίσημη τοποθέτησή σας, παραμένουμε στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε διευκρίνιση ή πληροφορία.
Η Εισαγγελία Στρατοδικείου Αθηνών στην οποίαν αποστέλλεται το παρόν παρακαλείται για περαιτέρω αξιολόγηση της υπόθεσης.