Κλιμάκιο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ενώσεων Προσωπικού Λιμενικού Σώματος (ΠΟΕΠΛΣ) που επισκέφθηκε τις Λιμενικές Αρχές Κρήτης, επιβεβαίωσε από κοντά την άκρως εκρηκτική κατάσταση που επικρατεί.
Συγκεκριμένα αναφέρει σε ανακοίνωση του:
«Από την έναρξη του μεταναστευτικού φαινομένου στην Κρήτη, το Λιμενικό Σώμα-Ελληνική Ακτοφυλακή καλείται σχεδόν καθημερινά, να διαχειριστεί και να ανταποκριθεί στις αυξημένες απαιτήσεις, που δημιουργούν οι αυξανόμενες μεταναστευτικές ροές, με τους συναδέλφους μας να επιχειρούν ασταμάτητα ξεπερνώντας τα όρια τους.
Εκτός της διάσωσης, της ασφαλούς μεταφοράς και των ανακριτικών διαδικασιών, τα στελέχη του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής έχουν επωμιστεί τη φύλαξη και εν συνεχεία τη συνοδεία των μεταναστών, σε δομές της ηπειρωτικής χώρας καθώς στην Κρήτη δεν λειτουργεί Κέντρο Υποδοχής και Ταυτοποίησης.
Θα περίμενε κανείς, μετά την εμπειρία και γνώση που έχει αποκτηθεί μέσα από λάθη και παραλείψεις προηγούμενων ετών, ότι θα είχε από νωρίς οργανωθεί η ανάλογη υποστήριξη στη διαχείριση ενός φαινόμενο τέτοιας διάστασης.
Είναι πλέον γνωστό ότι η διαχείριση του μεταναστευτικού φαινομένου απαιτεί τον συντονισμό πολλών φορέων με το υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου να είναι υπεύθυνο για τον σχεδιασμό και την εφαρμογή της εθνικής μεταναστευτικής πολιτικής.
Με την κατάσταση στην Κρήτη να είναι πλέον ανεξέλεγκτη, το μόνο που διαπιστώνουμε είναι η αποποίηση ευθυνών, με τους λιμενικούς να επωμίζονται ευθύνες και αρμοδιότητες που δεν τους αναλογούν.
Αποτέλεσμα των παραπάνω είναι τα στελέχη του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής, να έχουν επωμιστεί την «προσωρινή» φύλαξη, η οποία διαρκεί αρκετές ημέρες.
Συγκεκριμένα στο Ηράκλειο η φύλαξη πραγματοποιείται σε χώρο χωρίς κλιματισμό και επαρκή αερισμό και δίχως λουτρό.
Είναι σαφές ότι η κατάσταση αυτή εγκυμονεί κινδύνους, τόσο για τους μετανάστες όσο και για τα στελέχη Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. και άλλους εμπλεκόμενους.
Η δε διαδικασία μεταφοράς, απαιτεί από τους συναδέλφους μας να ταξιδέψουν συνεχόμενα για περισσότερες από δύο ημέρες, χωρίς να προβλέπεται, η δυνατότητα διαμονής τους στην Κρήτη ή στην Αθήνα, ούτε καν η πρόβλεψη χορήγησης καμπίνας στα πλοία της ακτοπλοΐας, ενώ κατά την επιστροφή τους καλούνται να επιχειρήσουν σε νέο περιστατικό.
Η έλλειψη ενεργειών και συντονισμού επιφέρει μεγαλύτερη πίεση στις Λιμενικές Αρχές της Κρήτης.
Οι Ενώσεις Προσωπικού Λιμενικού Σώματος Ανατολικής και Δυτικής Κρήτης έχουν έγκαιρα αναδείξει όλα τα ζητήματα, έχουν αναλάβει πρωτοβουλίες και έχουν καταθέσει προτάσεις, στην πολιτική και φυσική μας ηγεσία.
Οι επιπτώσεις του μεταναστευτικού και η διαχείρισή του απαιτούν τη λήψη μέτρων.
Κρίνουμε ως άμεσα και αναγκαία:
- την ενίσχυση με ανθρώπινο δυναμικό.
- την ένταξη των Λιμενικών Αρχών Κρήτης, που επωμίζονται το μεταναστευτικό, στις
- μετακινήσεις στελεχών προς ενίσχυση.
- τον επανακαθορισμό και την αύξηση των οργανικών θέσεων.
- την ενίσχυση των πλωτών μέσων με διπλά πληρώματα.
- την επέκταση σε 96 ώρες μηνιαίως της νυχτερινής αποζημίωσης για τα στελέχη Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ., τα οποία εκτελούν υπηρεσία σε πλωτά μέσα.
- την αναγνώριση της ν. Γαύδου ως παραμεθόριο περιοχή.
- τη χορήγηση αποζημίωσης εξόδων διανυκτέρευσης στη ν. Γαύδο.
- την υπαγωγή Λιμενικών Αρχών της Κρήτης σε 3η κατηγορία.
Από την πρώτη στιγμή είπαμε ότι το μεταναστευτικό φαινόμενο στην Κρήτη ήρθε για να μείνει.
Μέχρι χθες κρούαμε τον κώδωνα του κινδύνου.
Σήμερα λέμε ότι η κατάσταση θυμίζει «ακυβέρνητο καράβι»».
Είναι γεγονός ότι οι μεταναστευτικές ροές που καταγράφονται στην Κρήτη και στο νησί της Γαύδου το τελευταίο διάστημα εγείρουν προβληματισμούς. Τόσο τα αριθμητικά, όσο και τα ποιοτικά τους χαρακτηριστικά, διαμορφώνουν ένα ιδιαίτερο περιβάλλον ασφάλειας στην περιοχή, που απαιτεί, για να μην διαταραχθεί η κοινωνική συνοχή, άμεσες αποφάσεις έτσι ώστε, οι παρακάτω αναφερόμενες λειτουργικές προϋποθέσεις Διαχείρισης του Μεταναστευτικού Ζητήματος, να διαμορφώσουν ένα συγκροτημένο πεδίο εφαρμογής τους.
Κατά την τριάντα επτάχρονη Υπηρεσιακή μου Διαδρομή στο Σώμα της Ελληνικής Αστυνομίας, ξεχωριστό στίγμα αποτέλεσαν τα έντεκα (11) έτη Υπηρεσίας μου και η διαχείριση του μεταναστευτικού ζητήματος σε δύο (2) Εξέχουσες Εσχατιές της Πατρίδας μας.
Βόρειο Αιγαίο επτά (7) έτη και Έβρος τέσσερα (4) έτη.
Δύο περιοχές, ιδιαίτερης Εθνικής Σπουδαιότητας και Ευαισθησίας.
Δύο περιοχές στις οποίες, οι τοπικές τους κοινωνίες, για μακρές χρονικές περιόδους ΞΕΠΕΡΑΣΑΝ τα όρια τους, δοκίμασαν, μέτρησαν και ζύγισαν τις αντοχές και τις ανοχές τους λόγω της ιδιαίτερης πραγματικότητας που βιώσαν από το «Μεταναστευτικό Ζήτημα».
Ένα ζήτημα, που η ίδια η φύση των χαρακτηριστικών του το καθιστά, ένα καθαρά με ανθρωποκεντρικό περιεχόμενο ζήτημα και συγχρόνως πολύμορφο και πολύπλοκο στην όλη διαχείριση του καθώς η καθημερινή και εναλλασσόμενη του εξέλιξη, απαιτεί, λίγα λόγια, ταχύτητα αντανακλαστικών, ατελείωτες ώρες δουλειάς, και με χωρίς υπερβολές συναισθηματική νοημοσύνη.
Συναισθηματική νοημοσύνη, η οποία στον λειτουργικό πυρήνα του μεταναστευτικού ζητήματος, συνιστά, την θεμελιώδη συνθήκη, για την με ορθολογικό τρόπο και μέτρο διαχείριση του και οδηγεί στις απαιτούμενες ρεαλιστικές λύσεις, που για να τις βρεις, πρέπει να σκέφτεσαι χθες, αφού προηγούμενα στο σήμερα, έχεις διαβάσει το αύριο σε βάθος χρόνου. Μαγικές λύσεις δεν υπάρχουν.
ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΕΣ ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ της όλης φιλοσοφίας στη διαχείριση του μεταναστευτικού ζητήματος συνιστούν:
(α΄) Η Σφαιρική κατανόηση του μεταναστευτικού ζητήματος.
(β΄) Η Ολοκληρωμένη γνώση του νομικού πλαισίου και προσήλωση χωρίς εκπτώσεις εφαρμογή του.
(γ΄) Η Σαφής γνώση του περιβάλλοντος ασφαλείας από το οποίο διαμορφώνεται το μεταναστευτικό ζήτημα. (Διεθνές και Εγχώριο)
(δ΄) Η Αντικειμενική γνώση του περιβάλλοντος ασφαλείας το οποίο διαμορφώνει το ίδιο το ζήτημα στις τοπικές κοινωνίες.
(ε΄) Η Υψηλού επιπέδου επιχειρησιακή ικανότητα και αποτελεσματικότητα που θα εξασφαλίζεται με την συνεργασία των εμπλεκομένων στην διαχείριση των μεταναστευτικών αφίξεων υπηρεσιών της Πολιτείας, τον καθορισμό των αρμοδιοτήτων και των λειτουργικών διαδικασιών αυτών και την δημιουργία των αναγκαίων κατά περίπτωση υποδομών διαχείρισης.
(στ΄) Το ολοκληρωμένο Σχέδιο δράσης για τη διαχείριση μεγάλου όγκου μεταναστευτικών ροών που θα στοχεύει και θα οδηγεί στην εμπέδωση του αισθήματος ασφαλείας των πολιτών διασφαλίζοντας πρωτίστως την κοινωνική συνοχή.
(η΄) Η Διαμόρφωση στα πλαίσια των όλων λειτουργικών διαδικασιών του αναγκαίου κλίματος σύνεσης – συναίνεσης- συνεννόησης – συμμετοχής και σύνθεσης στην λήψη των αποφάσεων (ιδίως με τις τοπικές κοινωνίες)
Το περιβάλλον ασφάλειας για τις τοπικές κοινωνίες της Κρήτης και της Γαύδου, που αποτελούν σήμερα αντίστοιχα Εξέχουσες Εσχατιές της Πατρίδας μας όπως το Ανατολικό Αιγαίο και ο Έβρος, προφανώς διαμορφώνεται και επηρεάζεται από τις ακόλουθες παραμέτρους ως αυτές λεπτομερώς καταγράφονται και παρουσιάζονται καθημερινά τόσο από τα τοπικά όσο και από τα Εθνικής εμβέλειας Μ.Μ.Ε.:
Ειδικότερα:
Παρά το γεγονός ότι υφίσταται σχετική γνώση του τι συμβαίνει και του τι πρόκειται να συμβεί σε περίπτωση που θα υπάρξουν μεγάλου όγκου μεταναστευτικές ροές, διαπιστώνεται, έλλειμμα συντονισμού αλλά και ορθολογικής εφαρμογής των διαδικασιών που πρέπει να ακολουθούνται, παραδοχή που επίμονα αποτυπώνεται και σε δηλώσεις με ανησυχητικό περιεχόμενο υπηρεσιακών με συνδικαλιστική ιδιότητα παραγόντων.
Ο Συντονισμός και η κωδικοποίηση των ενεργειών αποτελεί πράγματι ζητούμενο. (Ποιός κάνει τι, γιατί το κάνει, πώς και πότε).
Προβληματικά επιμέρους ζητήματα επίσης συνιστούν :
(α΄) Η μη λειτουργία δομών με συγκεκριμένο και σαφώς καθορισμένο λειτουργικό πεδίο παρά το γεγονός ότι δεν υφίσταται αρνητική διάθεση εξεύρεσης λύσεων (β΄) Η καθυστέρηση εντοπισμού σε πρώτο χρόνο των μεταναστευτικών ροών σε περιπτώσεις ελλιμενισμού των λεμβών. (γ΄) Οι διαδικασίες και το κόστος μεταφοράς των νεοεισερχόμενων ατόμων από τα σημεία ελλιμενισμού των λέμβων στους χώρους προσωρινής συγκέντρωσης φύλαξης. (δ΄) Οι προβληματικές μετακινήσεις από την Κρήτη στην ενδοχώρα στα Κέντρα Υποδοχής λόγω του συγκεκριμένου περιορισμένου αριθμού των προς μετακίνηση ατόμων από τις ακτοπλοϊκές εταιρείες λόγω της τουριστικής περιόδου. (ε΄) Η σίτιση των νεοσειρχομένων ατόμων κατά την διάρκεια της παραμονής τους στην Κρήτη και Γαύδο ως επίσης και η εξασφάλιση στοιχειωδώς των υλικών αγαθών υγιεινής (στ΄) Η δυναμική απορρόφησης από το ΚΥΤ Μαλακάσας των νεοεισερχόμενων σε χρόνους που δεν μπορεί να υπερβαίνει τις (4) ημέρες.
Αδιαμφισβήτητα, Το χρονικό διάστημα των μηνών Ιούνιος – Οκτώβριος 2025 θεωρείται ΚΡΙΣΙΜΟ υπό την έννοια της πλήρους οριοθέτησης του περιβάλλοντος ασφαλείας.
Οι παραπάνω αναφερόμενες σκέψεις μου, ένα μόνο στόχο έχουν.
Να συμβάλλουν στο μέτρο του εφικτού στην ομαλή διαχείριση του όλου ζητήματος. Όπως ήδη αναφέρθηκε «Μαγικές Λύσεις Δεν Υπάρχουν».
Ελευθέριος Ι. Ντουρουντούς
Αντιστράτηγος ε.α. ΕΛ.ΑΣ.
Επίτιμος
Γενικός Περ-κός Αστυν-κός Δ-ντής
Βορείου Αιγαίου