13 C
Athens
14.8 C
Thessaloniki
Σάββατο 20 Απριλίου 2024
More

    Τσιάρας: Παύονται οι υποδιοικητές της ΕΥΠ – Ποιος αναλαμβάνει τις αρμοδιότητές τους


    Ο υπουργός Δικαιοσύνης, Κώστας Τσιάρας, κατά τη διάρκεια της ολομέλειας της Βουλής για το νομοσχέδιο για τις παρακολουθήσεις, κατέθεσε σειρά βελτιωτικών αλλαγών, μια από τις οποίες αναφέρει ότι παύονται οι υποδιοικητές της ΕΥΠ.

    Στο άρθρο 48 προστέθηκε μια ακόμα παράγραφος, η οποία προβλέπει ότι η θητεία των υποδιοικητών της ΕΥΠ παύει μέχρι τον διορισμό των νέων. Μέχρι τότε αναμένεται να ασκεί τις αρμοδιότητες του ο νυν διοικητής Θεμιστοκλής Δεμίρης. Ουσιαστικά η κυβέρνηση λήγει την θητεία των υποδιοικητών.


    Σημειώνεται πως το νομοσχέδιο υπερψηφίστηκε με 156 «ναι». Το καταψήφισαν 142 βουλευτές, ενώ 2 ήταν απόντες.

    Τσιάρας: «Επιδίωξη του νομοσχεδίου να αντιμετωπίσει ένα μεγάλο θεσμικό κενό που υπήρχε»

    «Επιδίωξη του νομοσχεδίου είναι να αντιμετωπίσει ένα μεγάλο θεσμικό κενό που υπήρχε και αναδείχθηκε μετά την αποκάλυψη της επισύνδεσης του τηλεφώνου του προέδρου του ΠΑΣΟΚ, Νίκου Ανδρουλάκη».

    Αυτό τόνισε χαρακτηριστικά ο υπουργός Δικαιοσύνης, Κώστας Τσιάρας, κλείνοντας στην ολομέλεια της Βουλής, τη διήμερη συζήτηση του νομοσχεδίου για τη «διαδικασία άρσης του απορρήτου των επικοινωνιών, την κυβερνοασφάλεια και τη προστασία των προσωπικών δεδομένων».


    Παράλληλα ο κ. Τσιάρας χαρακτήρισε άδικη τη κριτική της αντιπολίτευσης, ενώ κατηγόρησε το ΣΥΡΙΖΑ για προσπάθεια δημιουργίας εντυπώσεων.

    «Το νέο νομοθετικό πλαίσιο, δεν αντιμετωπίζει μόνο τα ζητήματα της άρσης του απορρήτου των επικοινωνιών, ή αυτών που προκύπτουν από τα σύγχρονα τεχνολογικά συστήματα για την ενίσχυση της κυβερνοασφάλειας, αλλά ενισχύει και την προστασία του απορρήτου των προσωπικών δεδομένων των πολιτών. Γι’ αυτό είναι ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο που καθορίζει τον τρόπο που γίνεται η άρση του απορρήτου, ειδικά για θέματα που απασχολούν την πολιτική συζήτηση, και μέσα από μία διαφορετική ποινική νομοθεσία, δίνει τα απαραίτητα εργαλεία να αντιμετωπιστούν όλα αυτά τα παράνομα μέσα παρακολούθησης», ανέφερε ο κ. Τσιάρας και πρόσθεσε:

    «Δεν κατανοώ την αντίδραση των κομμάτων για τη δημιουργία εντυπώσεων. Η κριτική που γίνεται στο νομοσχέδιο είναι άδικη, κυρίως γιατί δεν έγινε αντιληπτή η φιλοσοφία του ότι έρχεται να αντιμετωπίσει όλα τα κρίσιμα ζητήματα που προέκυψαν μετά το νομοθετικό πλαίσιο του 1994. Και το ερώτημα είναι; γιατί κανείς δεν φρόντισε από τότε να το αλλάξει και να το εκσυγχρονίσει; Αν όλα αυτά συνδυαστούν με την αδυναμία της αξιωματικής αντιπολίτευσης να απαντήσει σε συγκεκριμένα ερωτήματα που της έχουν τεθεί, είμαι βέβαιος ότι θα διαπιστωθεί ότι επιτέλους η κυβέρνηση έρχεται να βάλει τάξη σε ένα τοπίο που όλο το προηγούμενο διάστημα δεν έγιναν απαραίτητες αλλαγές.

    Περιμένω ακόμα να ακούσω από το ΣΥΡΙΖΑ γιατί υποβάθμισε την άρση του απορρήτου, μειώνοντας από δύο σε έναν τους εισαγγελικούς λειτουργούς στην ΕΥΠ, γιατί μείωσε το κακούργημα σε πλημμέλημα το αδίκημα για την παράνομη παρακολούθηση και γιατί δεν έλαβε υπόψη του τις ευρωπαϊκές οδηγίες».

    «Κάποια στιγμή πρέπει να γίνει μία σοβαρή συζήτηση όχι στη λογική πυροτεχνημάτων για τη δημιουργία εντυπώσεων», υπογράμμισε ο υπουργός Δικαιοσύνης και συμπλήρωσε: «Το ερώτημα που εξακολουθεί να υπάρχει είναι: Θέλουμε μια ΕΥΠ που να λειτουργεί μέσα σε ένα πλαίσιο συγκεκριμένων κανόνων και όρων για την προστασία της εθνικής ασφάλειας της χώρας; Εμείς ερχόμαστε και ορίζουμε το πλαίσιο της εθνικής ασφάλειας με στενότερη έννοια από ότι την ορίζει το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο και για πρώτη φορά υπάρχει στενός προσδιορισμός της».

    Τσιάρας: «Πολλές ανακρίβειες ειπώθηκαν και επιχειρήθηκε σκόπιμα να διαστρεβλωθεί η αλήθεια»
    Ακόμα, ο κ. Τσιάρας μίλησε «για πολλές ανακρίβειες που ειπώθηκαν και επιχειρήθηκε σκόπιμα να διαστρεβλωθεί η αλήθεια» σε ό,τι αφορά την καταστροφή του υλικού και την ενημέρωση του θιγόμενου, ενώ τόνισε ότι εφόσον δεν προκύπτει θέμα εθνικής ασφάλειας, δίνεται η δυνατότητα ενημέρωσής του από την ΑΔΑΕ μέσα σε έξι μήνες.

    «Εκσυγχρονίζεται μια πραγματικότητα που είχε μείνει στο παρελθόν. Είναι αλήθεια ότι το νομοσχέδιο καλύπτει ένα μεγάλο κενό. Το γεγονός παρακολούθησης του αρχηγού του ΠΑΣΟΚ ανέδειξε αυτή την πραγματικότητα. Γι’ αυτό και η κυβέρνηση θωρακίζει την ελληνική πολιτεία με μια ακόμα νομοθετική πρωτοβουλία, δίνοντας την ευκαιρία στην κοινωνία να αισθάνεται ασφάλεια. Θωρακίζουμε τα προσωπικά δεδομένα και ταυτόχρονα η ΕΥΠ καλείται πλέον να λειτουργεί μέσα από κανόνες και όρους, στα πρότυπα των άλλων ευρωπαϊκών χωρών και μέσα στη σύγχρονη ψηφιακή πραγματικότητα», είπε ο κ. Τσιάρας και κατέληξε: «Το νομοσχέδιο θωρακίζει την ελληνική πολιτεία, πάει την Ελλάδα βήματα μπροστά και απαντά ταυτόχρονα στα σύγχρονα θεσμικά ζητήματα. Δεν πρέπει λοιπόν να είναι αντικείμενο εκμετάλλευσης. Είναι η στιγμή που ο καθένας στέκεται μπροστά στον καθρέφτη της εθνικής του ευθύνης».

    Τι προβλέπουν οι νομοτεχνικές βελτιώσεις

    Ο υπουργός Δικαιοσύνης κατέθεσε σειρά βελτιωτικών αλλαγών:

    Στο άρθρο 48 προστέθηκε παράγραφος η οποία προβλέπει ότι παύει αυτοδικαιως η θητεία των υποδιοικητων της Ε.Υ.Π – και μέχρι τον διορισμό νέων, την αρμοδιότητά τους θα ασκεί ο Διοικητής της ΕΥΠ.
    Δεν θα καθορίζει ο Διοικητής της ΕΥΠ ανά εξάμηνο την λίστα των απαγορευμένων συσκευών παρακολούθησης, αλλά στην αντικειμενική υπόσταση του εγκλήματος θα εμπίπτει κάθε λογισμικό ή συσκευή που δύνανται να χρησιμοποιηθούν για την διάπραξη του αδικήματος του άρθρου 370Α του ΠΚ.
    Επίσης, στο άρθρο 8 του νομοσχεδίου, όπου προβλέπεται η διαδικασία παράδοσης της διάταξης άρσης του απορρήτου στους παρόχους επικοινωνίας και στην ΑΔΑΕ με ηλεκτρονικά κρυπτογραφημένο μήνυμα, προστέθηκε το χρονικό επίρρημα «αμελλητί» για να διασφαλίζεται η υποχρέωση άμεσης και κατεπείγουσας διαβίβασης και εκτέλεσης της διάταξης.

    Κακούργημα η χρήση predator, θα τιμωρείται με κάθειρξη έως 10 έτη

    Όπως είχε αποκαλύψει το Law And Order, από το υπουργείο Δικαιοσύνης, σημειώνουν πως το νομοσχέδιο επιδιώκει να εξασφαλίσει την αναγκαία ισορροπία μεταξύ της προστασίας της ιδιωτικότητας και της εθνικής ασφάλειας, εντός του συνταγματικού πλαισίου και στη βάση των καλύτερων διεθνών πρακτικών.

    Συγκεκριμένα, όπως αναφέρει το υπουργείο Δικαιοσύνης με το νομοσχέδιο:

    1.Η ποινική νομοθεσία εξοπλίζεται με τα απαραίτητα εργαλεία για την αντιμετώπιση των λογισμικών και συσκευών παρακολούθησης. Η χρήση λογισμικών και συσκευών παρακολούθησης από ιδιώτες αναβαθμίζεται σε κακούργημα και τιμωρείται με κάθειρξη έως δέκα έτη, ενώ σήμερα είναι απλό πλημμέλημα.Αντίστοιχα, η εμπορία και η απλή κατοχή, που σήμερα δεν ποινικοποιούνται, χαρακτηρίζονται πλημμέλημα με ποινή έως πέντε έτη.Τα απαγορευμένα λογισμικά και συσκευές παρακολούθησης καταγράφονται σε ειδικό κατάλογο δημόσια προσβάσιμο και διαρκώς επικαιροποιούμενο ενώ η προμήθεια λογισμικών παρακολούθησης από το Δημόσιο είναι δυνατή μόνο υπό τις προϋποθέσεις προεδρικού διατάγματος, το οποίο θα έχει υποβληθεί σε επεξεργασία του Συμβουλίου της Επικρατείας.

    2.Τίθενται νέες δικλίδες ασφαλείας στη λειτουργία της Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών.Για πρώτη φορά ιδρύονται Ακαδημία Πληροφοριών και Αντικατασκοπείας με αποστολή την εκπαίδευση, επιμόρφωση και εξειδίκευση του προσωπικού και Μονάδα Εσωτερικού Ελέγχου για τον έλεγχο φαινομένων παράβασης καθήκοντος και διαφθοράς στην ΕΥΠ ενώ προβλέπονται εγγυήσεις δημοσιότητας στη λειτουργία του Κέντρου Τεχνολογικής Υποστήριξης, Ανάπτυξης και Καινοτομίας της ΕΥΠ.Τίθενται ειδικές προϋποθέσεις για την επιλογή του Διοικητή, ο οποίος μπορεί να είναι μόνο διπλωμάτης ή απόστρατος ανώτατος αξιωματικός.

    3.Αυστηροποιείται το πλαίσιο άρσης του απορρήτου. Για πρώτη φορά ο όρος «εθνική ασφάλεια» εξειδικεύεται νομοθετικά ενώ προβλέπεται ότι την άρση μπορούν να ζητήσουν μόνο η ΕΥΠ και η αντιτρομοκρατική υπηρεσία, εφόσον ανταποκριθούν σε αυστηρές απαιτήσεις τεκμηρίωσης.Επιπρόσθετες δικλίδες τίθενται, επίσης για πρώτη φορά, όταν η άρση αφορά πολιτικά πρόσωπα, οπότε απαιτείται άμεση και εξαιρετικά πιθανή διακινδύνευση της εθνικής ασφαλείας, καθώς και άδεια του Προέδρου της Βουλής.Προβλέπεται η υποχρεωτική γνωστοποίηση της άρσης, μετά την πάροδο τριών ετών από την παύση της, υπό την προϋπόθεση ότι δεν διακυβεύεται ο σκοπός για τον οποίο διατάχθηκε η άρση, όπως αξιολογείται από ειδικό τριμελές όργανο με τη συμμετοχή δύο εισαγγελικών λειτουργών και του προέδρου της Αρχής Διασφάλισης του Απορρήτου των Επικοινωνιών.Ο κατάλογος των εγκλημάτων που δικαιολογούν άρση του απορρήτου εξορθολογίζεται και συστηματοποιείται ενώ η διαδικασία και οι χρόνοι καταστροφής του υλικού παρακολούθησης τυποποιούνται νομοθετικά.

    4.Θεσπίζεται νέο αυστηρό πλαίσιο προστασίας της κυβερνοασφάλειας και ενισχύεται η προστασία των προσωπικών δεδομένων.Συστήνεται επιτροπή συντονισμού για θέματα κυβερνοασφάλειας για να καταπολεμήσει το πρόβλημα πολυδιάσπασης των σχετικών δομών ενώ στο Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης λειτουργεί Ενοποιημένο Κέντρο Αναφοράς Κυβερνοασφάλειας.Για πρώτη φορά επίσης καταρτίζεται Εθνικό Σχέδιο Αποτίμησης Επικινδυνότητας Συστημάτων Τεχνολογίας Πληροφορικής και Επικοινωνιών για την αναγνώριση, ανάλυση και αποτίμηση των κινδύνων και των επιπτώσεών τους για την ασφάλεια των συστημάτων τεχνολογίας πληροφορικής και επικοινωνιών σε εθνικό επίπεδο.Αίρονται, τέλος, ασάφειες στην ενσωμάτωση του σχετικού ενωσιακού πλαισίου για την προστασία των προσωπικών δεδομένων.

     


    ΣΧΕΤΙΚΑ
    ΡΟΗ ΑΝΑΡΤΗΣΕΩΝ

    ΑΠΟΨΕΙΣ

    ΔΗΜΟΦΙΛΗ